Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 175 záznamů.  začátekpředchozí164 - 173další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Noční chodci Františka Hudečka
Kubelová, Lenka ; Lahoda, Vojtěch (oponent) ; Klimešová, Marie (vedoucí práce)
Práce se zbývá otevřenou sérií kreseb, grafik a maleb Noční chodci Františka Hudečka. Představuje jejich typologii, možné interpretace a zabývá se i jejich vztahem ke Skupině 42 a pražským literárním textům.
Frank Stella/Milan Grygar - prostor v obraze a mimo něj
Riebová, Eva ; Rakušanová, Marie (oponent) ; Klimešová, Marie (vedoucí práce)
Komparativní studie "Frank Stella/Milan Grygar- prostor v obraze a mimo něj" se zabývá popisem a interpretací vybraných uměleckých fází v tvorbě Franka Stelly a Milana Grygara. Práce je zaměřena především na analýzu obrazového prostoru. V úvodní kapitole je stručně popsána raná tvorba obou umělců. Následně jsou konfrontovány obrazy ze sérií se shodným názvem Černé obrazy (Black paintings). Srovnání vyzdvihuje rozdílnost obrazového prostoru ve Stellových Black paintings a Grygarových Černých obrazech. Navazující kapitola naopak poukazuje na podobnost prostorového řešení v obrazech ze Stellovy série Exotic Birds a v Hmatových kresbách Milana Grygara.
Užitá grafická tvorba malíře Jiřího Balcara
Špinková, Tereza ; Lahoda, Vojtěch (oponent) ; Klimešová, Marie (vedoucí práce)
Bakalářská práce Užitá grafická tvorba malíře Jiřího Balcara si klade za cíl vysledovat a shrnout výtvarníkovu užitou tvorbu v průběhu celého jeho života. Práce je rozdělena na dvě hlavní části: první z nich se zabývá knihou a periodiky, druhá filmovým plakátem. V kapitole o knižních úpravách je nastíněna také problematika ilustrace. Hlavním zaměřením této práce bylo najít souvislosti mezi výtvarníkovou volnou a užitou tvorbou. Jiří Balcar v užitém umění podobně jako ve svých grafikách a obrazech prochází od expresionistického znázornění člověka ve městě přes lettristické Dekrety k abstrakci a následně se opět navrací k figuraci a k člověku, obklopeného artefakty, odkazujícími k modernímu současnému světu. Kromě této podobnosti s volnou tvorbou však Balcarova plakátová tvorba a rovněž i některá výtvarná zpracování publikací ukazují další dimenzi jeho díla, jež se na obrazech a grafikách neobjevuje. Práce je primárně zaměřena monograficky; zařazení Balcarovy tvorby do českého prostředí a mezi jednotlivé umělce či profesionální grafiky je s ohledem na délku práce jen fragmentární, kontext světový musel být v rámci omezeného rozsahu této práce vypuštěn zcela.
Příspěvek ke konceptuálnímu umění v Čechách a na Moravě v období sedmdesátých do počátku osmdesátých let dvacátého století
Brabcová Kršiaková, Lenka ; Klimešová, Marie (oponent) ; Wittlich, Petr (vedoucí práce)
Diplomová práce, která nese název Příspěvek ke konceptuálnímu umění v Čechách a na Moravě v období sedmdesátých do počátku osmdesátých let dvacátého století, pojednává o teoretickém zámezí a charakteristických rysech konceptuálního umění jak ve světovém kontextu, tak i v Čechách a na Moravě. Zabývá se obdobím od konce šedesátých let do začátku osmdesátých let minulého století. Při popisu hlavních rysů konceptuálního umění jsou použity příklady z tvorby vybraných amerických a evropských umělců (např. Sol LeWitta, Josepha Kosutha, skupiny Art and Language, Lawrence Weinera, Bruce Naumana, Johna Baldessariho, Bernda Bechera a Hildy Becherové, Victora Burgina, Hanse Haacka, Dana Grahama, Daniela Burena, Marcela Broodthaerse). Dále práce popisuje počátky konceptuálního umění v Čechách a na Moravě a pojednává o tvorbě některých našich umělců (Milana Knížáka, Jiřího Valocha, Mariána Pally, Karla Milera, Petra Štembery, Jana Mlčocha, Jiřího Kovandy). Samostatná kapitola je věnovaná tvorbě všestranného a činorodého umělce Dalibora Chatrného. Na příkladech jeho prací jsou podrobněji popsány některé rysy konceptuálního umění při práci s fotografií, slovy a barvami, při práci se zrcadlem a zrcadlením, prostorem a rovinou. Závěrem se diplomová práce zabývá specifičností českého konceptuálního umění a také kritikou...
Zorka Ságlová
Bučilová, Lenka ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Juříková, Magdalena (oponent)
Jak již bylo mnohokrát připomenuto a v konkrétních případech ukázáno, dílo Zorky Ságlové se vyznačuje mimořádnou kontinuitou a vnitřní jednolitostí, které jeho jednotlivé části těsně provazují navzdory velké různorodosti jejich formálních projevů. Jedná se především o několik motivů, které se v jejím díle více či méně zřetelně opakují, a to vždy v trochu pozměněných souvislostech. K těmto několika námětům objevujícím se v její tvorbě od raných začátků až po závěrečné období přidává autorka často s notnou dávkou překvapení pro diváka výrazný nový prvek (postava Batmana na tapiserii Pocta Rudolfu Schlatauerovi či ve stejné době se objevující králík)110, který na první pohled působí až provokativně, vždy je ovšem výsledkem racionální úvahy a je pouze součástí širšího záměru autorky a jejího momentálního směřování. Často také souvisí s celoživotním zájmem autorky o kulturní historii, její jednotlivé projevy a vztahy mezi nimi a především její zpřítomňování v současnosti. Racionální způsob myšlení Zorku Ságlovou nutil vše promýšlet do důsledků a její neobyčejná sečtělost, stejně jako velká otevřenost a vnímavost k novým myšlenkovým proudům a tendencím, jí k tomu poskytovala dostatek materiálu. A právě tato organičnost myšlenkového pozadí jejího díla a věrnost, kterou autorka zachovává výchozím principům své...
Ilustrace v díle Petra Nikla, Martina Velíška a Františka Skály ml.
Vostrá, Lucie ; Klimešová, Marie (oponent) ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce)
Doufejme, ze se prostrednictvim teto studie povedlo vystizne a dostatecne obsahlym zpusobem charakterizovat ilustratorske dilo Petra Nikla, Martina Veliska i Frantiska Skaly mI., prestoze by nektere rozsahlejsi soubory, kterYch jsme se zde pouze a doslova okrajove dotkli (napr. serie Skalovych deniku), zaslouzily dukladnejsi zpracovani (pokud by vsak, vzhledem k jejich silne osobnimu razu, byla take vule ze strany samotneho umelce). Urcitym pojitkem, mezi jinak pomerne odlisnou a spise nekonvencni tvorbou techto sveraznych individualit, byla snaha rozvrhnout praci do m zakladnich kapitol, ktere nam snad pomohly lepe pochopit, ze jejich ilustratorske pociny nesouvisi pouze s obrazovYm doprovodem klasickych textu (v takovem smyslu, jak je doposud tradicni ilustrace stale vnimana), ale ze diky rozmanitym zajmum vYtvarniku v podobnych oblastech kulturniho tvoreni (tj. hudby, divadla ci filmu), vznikaji jejich na vysost zajimave kresebne ci ilustratorske experimenty. I kdyz je nutne reflektovat rovnez fakt, ze pristup kazdeho z umelcu je zcela rozdilny, tj., ze napr. Petr Nikl ci Frantisek Skala mohou bYt povazovani do urcite miry take za hudebniky, kdezto vztah Martina Veliska a jeho vYtvarnych navrhu pro kapelu UZ jsme doma je v tomto smyslu spise pasivni, je nezbytne vnimat skrze jejich ilustrace ne pouze...
Autentické struktury. Osobnosti a struktury interpretace v československém umění 1949-2004
Havránek, Vít ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent) ; Klimešová, Marie (oponent)
Jako svou diplomovou práci jsem zpracovával dějiny československého kinetického umění v období přibližně mezi lety 1956-1971. O dva roky později jsem byl kurátorem výstavy akce slovo pohyb prostor1 , která mapovala "experimentální umění" kinetické, akční umění, vizuální poezii, utopickou architekturu a experimentální hudbu od konce let padesátých do roku 1971. Záběr této výstavy a především katalogu byl do značné míry široký, snažily se postihnout dění ve vybraných oblastech s nárokem na relativní úplnost a zastoupení dnes v Čechách pozapomenutých účastníků tehdejší avantgardy (jako byli například Vladimír Burda, Jiří Novák, Stano Filko a řada dalších).
Mirko Hanák (1921 - 1971) v kontextu dobové ilustrace
Fulíková, Anna ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Stehlíková, Blanka (oponent)
Vydávání knih pro děti bylo po roce 1945 součástí státem kontrolovaného systému, v rámci něhož je ale možné rozpoznat více proudů. Vývoj a požadavky na ilustraci v dětských knihách, které se během padesátých a šedesátých let proměňovaly, lze vyčíst z dobové literatury zejména od autorů Stehlíkové a Holešovského, časopisu Zlatý máj či z příspěvků sympozia, zkoumajícího vztah výtvarné interpretace k literárnímu textu, které se uskutečnilo roku 1972 v Brně. Po načrtnutí základních vztahů se práce věnuje detailnějšímu průzkumu ilustrací Mirko Hanáka, jehož tvorba vznikala během padesátých a šedesátých let, než ji ukončila předčasná smrt v roce 1971. Hanák se v průběhu padesátých let postupně osvobodil od povinného realismu a nastoupil cestu ke znaku, díky kterému patřil v šedesátých letech za uznávanou tvůrčí osobnost. Hanákovo nadání se nejvíce projevilo v ilustracích divokých zvířat a přírody do dobrodružných knih, které zpracovával technikou akvarelu. K té ho inspirovala čínskou tušová malba, se kterou mohl seznámit díky celé řadě výstav, vznikajících kvůli rozvinuté kulturní spolupráci Čínské lidové republiky a Československa. Důležitou metodou výzkumu byla práce s originály Hanákových ilustrací i komparace jednotlivých vydání knih. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
České akční umění 60.-90. let. Historie a problematika dobové reflexe a interpretace
Morganová, Pavlína ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent) ; Klimešová, Marie (oponent)
Akční umění je tématem, které mě provází již od diplomové práce. V ní jsem se pokusila nastínit historii českého akčního umění z pohledu rituálnosti. Disertační práce "České akční umění 60. - 90. let" s podtitulem "Historie a problematika dobové reflexe a interpretace" rozvíjí a v mnohých aspektech doplňuje tuto práci. Páteří disertační práce je kapitola "České akční umění 60. - 90. let" čerpající z rozsáhlé heuristické práce započaté již během práce diplomové. Tato kapitola je věnována historii českého akčního umění od proto akčních projevů z první poloviny 20. století až po dění na umělecké scéně v 90. letech. Pro přehlednost jsem ji doplnila souhrnným soupisem všech akcí českého akčního umění 60. - 90. let, který má formu textové přílohy. Další kapitoly disertační práce by měly ukázat dobovou reflexi a interpretaci akčního umění. Klíčovou je kapitola mapující ohlas českého akčního umění v dobovém tisku. Přestože bylo dobové psaní o akčním umění, stejně jako celá kultura, postiženo politicko-společenskými peripetiemi minulého režimu, měla by kapitola poukázat na širší vnímání tohoto druhu umění. Zároveň by měla sloužit jako bibliografická pomůcka pro další studium akčního umění, protože jejím cílem je zmapovat dostupné tiskové (a do dohledatelné míry i samizdatové) materiály reflektující tento dobový fenomén.
České akční umění 60.-90. let. Historie a problematika dobové reflexe a interpretace
Morganová, Pavlína ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent) ; Klimešová, Marie (oponent)
Akční umění je tématem, které mě provází již od diplomové práce. V ní jsem se pokusila nastínit historii českého akčního umění z pohledu rituálnosti. Disertační práce "České akční umění 60. - 90. let" s podtitulem "Historie a problematika dobové reflexe a interpretace" rozvíjí a v mnohých aspektech doplňuje tuto práci. Páteří disertační práce je kapitola "České akční umění 60. - 90. let" čerpající z rozsáhlé heuristické práce započaté již během práce diplomové. Tato kapitola je věnována historii českého akčního umění od proto akčních projevů z první poloviny 20. století až po dění na umělecké scéně v 90. letech. Pro přehlednost jsem ji doplnila souhrnným soupisem všech akcí českého akčního umění 60. - 90. let, který má formu textové přílohy. Další kapitoly disertační práce by měly ukázat dobovou reflexi a interpretaci akčního umění. Klíčovou je kapitola mapující ohlas českého akčního umění v dobovém tisku. Přestože bylo dobové psaní o akčním umění, stejně jako celá kultura, postiženo politicko-společenskými peripetiemi minulého režimu, měla by kapitola poukázat na širší vnímání tohoto druhu umění. Zároveň by měla sloužit jako bibliografická pomůcka pro další studium akčního umění, protože jejím cílem je zmapovat dostupné tiskové (a do dohledatelné míry i samizdatové) materiály reflektující tento dobový fenomén.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 175 záznamů.   začátekpředchozí164 - 173další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 KLIMEŠOVÁ, Marcela
6 KLIMEŠOVÁ, Markéta
7 KLIMEŠOVÁ, Martina
14 KLIMEŠOVÁ, Michaela
4 KLIMEŠOVÁ, Miroslava
7 KLIMEŠOVÁ, Monika
1 Klimešová, M.
6 Klimešová, Markéta
7 Klimešová, Martina
14 Klimešová, Michaela
2 Klimešová, Miluše
4 Klimešová, Miroslava
7 Klimešová, Monika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.