Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 37 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Výuka finanční matematiky na SŠ z hlediska praxe
Vohradská, Martina ; Tůmová, Veronika (vedoucí práce) ; Pilous, Derek (oponent)
Práce pojednává o současném stavu výuky finanční gramotnosti a finanční matematiky na středních školách. Má za cíl shrnout informace o publikacích, ze kterých vychází výuka finanční gramotnosti a posléze určit na základě rozhovorů s odborníky z praxe případné návrhy na zlepšení výuky. Teoretická část se zabývá analýzou učebních materiálů a určením typových příkladů. Praktická část je věnována rozhovorům s odborníky z praxe. Ti posuzují dnešní znalost finanční gramotnosti klientů a také výukové materiály na SŠ.
Porovnání metod výuky matematiky se zaměřením na geometrii
Stříbrná, Eliška ; Tůmová, Veronika (vedoucí práce) ; Kloboučková, Jaroslava (oponent)
Cílem této diplomové práce je pozorovat, charakterizovat a reflektovat dvě nejznámější metody výuky matematiky - metodu tzv. klasickou a metodu podle profesora Hejného na příkladu dvou učitelů druhých tříd základní školy se zaměřením na geometrii. V teoretické části práce jsou popsány výzkumy, ze kterých vycházím, protože zkoumají výuku podobně, jako tomu je v této práci. Dále jsou zde metody charakterizovány dle literatury a analýzy učebnic a také tu jsou vypsány výstupy Rámcového vzdělávacího programu, dle kterých je následně hodnoceno, zda metoda vede žáky k tomu, co mají umět. Výzkum se skládá z pozorování výuky obou učitelů, vlastního učení v daných třídách a závěrečného dotazníku pro žáky. Za pomoci kvalitativních a kvantitativních metod jsou v praktické části získaná data zaznamenána a zanalyzována. Zástupce tzv. klasické metody klade důraz na opakování a řád. Žákům pokládá většinou takové otázky, které vyžadují kratší odpověď. Žáky škola a geometrie příliš nebaví, ale výsledky znalostí mají poměrně dobré. Zástupce metody podle profesora Hejného vytváří v hodinách prostředí, kde se žák učí vlastním poznáváním skrze úlohy sám nebo navzájem se spolužáky. Na otázky dostává průměrně delší odpověď. Žáci jsou na tom velmi dobře nejen, co se týče znalostí, ale hlavně tím, že je škola a geometrie...
Prekoncepty a miskoncepty ve výuce pravděpodobnosti na 2. stupni ZŠ
Jaroušová, Kateřina ; Jančařík, Antonín (vedoucí práce) ; Tůmová, Veronika (oponent)
Cílem práce je zaměřit se na žákovo pojetí problémových úloh z oblasti pravděpodobnosti na druhém stupni základní školy. Především potom na překážky týkající se intuitivních a mylných představ či domněnek při určování pravděpodobnosti jevů u žáků. Teoretická část práce je zaměřena na vymezení základních pojmů, které s danou problematikou souvisí a na propedeutiku pravděpodobnosti. Praktická část je zaměřena na problémové úlohy, které mohou žáci základní školy řešit intuitivně, především potom na Monty Hallův problém. Byla použita metoda dotazníku, zadání problémových úloh, pozorování práce (skupinové práce) a úvah žáků nad problémovými úlohami a rozhovoru s žáky se zaměřením na zachycení pravděpodobnostních fenoménů. Výstupem je analýza sebraných dat a závěrů pozorování se zaměřením na prekoncepty, které žáci v dané oblasti mají, a jejich schopnosti akceptovat reedukaci miskonceptů, které si sami vytvořili. KLÍČOVÁ SLOVA: Prekoncepty, miskoncepty, pravděpodobnost, intuitivní představy, základní škola
Afinní zobrazení a transformace v rovině s řešenými příklady
Barborka, Lukáš ; Tůmová, Veronika (vedoucí práce) ; Zamboj, Michal (oponent)
Analytická geometrie široce využívá aparát lineární algebry, je ostatně její přirozenou aplikací. Cílem této práce je propojení teoretických, pro mnohé studenty stále abstrakt- ních, základů lineární algebry právě s jejich praktickou aplikací v analytické geometrii, konkrétně v afinních transformacích a jejich užitím v řešených příkladech v rovině. Tato práce si klade za snahu dát do souvislosti pojmy známé z kurzu Lineární algebra (ho- momorfismy, vlastní čísla/vektory, ortogonální matice, matice přechodu...) s praktickým využitím v oblasti analytické geometrie, ať už formou důkazů důležitých vět, využívajících právě aparát lineární algebry a aritmetiky, nebo navazujících řešených příkladů. Cílem ře- šených příkladů je pak poskytnout jakýsi vhled či návod na řešení stejných či analogických úloh. Věty i příklady jsou v některých případech pro lepší názornost doplněny obrázky. Práce je pro větší přehlednost rozdělena do několika částí. V úvodu jsou zopakovány důležité pojmy lineární algebry jako je grupa, těleso, vektorový prostor, euklidovský vekto- rový prostor, lineární zobrazení (homomorfismus), matice přechodu od báze k bázi, vlastní číslo/vektor matice. Dále se přechází na afinní bodový prostor, afinní souřadnice bodu, transformační rovnice pro souřadnice bodů při přechodu k jiné soustavě...
Využití vybraných úloh z učiva geometrie s finanční tématikou ve výuce matematiky na gymnáziích
Kocourková, Zuzana ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Tůmová, Veronika (oponent)
Tématem diplomové práce je využití vybraných úloh, které jsem vytvořila v bakalářské práci, ve výuce matematiky na gymnáziích. Jedná se o problémové slovní úlohy z učiva geometrie s finanční tématikou. Cílem práce je zjistit, jaký mají úlohy vliv na motivaci žáků ve vyučování. V teoretické části je popsána problematika motivace a žákovské motivace k učení. Dále se věnuji problematice slovních úloh, vymezení pojmu a jejich typologii. Praktická část je zaměřena na zpracování experimentu, jehož cílem bylo zjistit využití vybraných úloh ve výuce matematiky na gymnáziu. V rámci experimentu jsem primárně zjišt'ovala, jestli úlohy žáky motivují, jak jsou žáci úspěšní při jejich řešení a vliv finanční tématiky ve vybraných úlohách. V práci jsou uvedeny dvě verze každé z úloh. Jedna verze neobsa- huje finanční tématiku. Statistická data jsem zpracovávala kvantitativně i kvalitativně. Ke sběru statistických dat jsem použila dotazníkovou metodu a pozorování. Ve vyhodnocení experimentu jsou uvedeny statistiky týkající se motivace žáků při řešení úloh a úspěšnosti žáků v řešení úlohy. Podle výsledků výzkumu byly žáci úlohami motivováni. Obtížnost úloh je přiměřená úrovni...
Chápání pojmů obsah a objem u žáků základní školy
Tůmová, Veronika ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Coufalová, Jana (oponent) ; Kubáček, Zbyněk (oponent)
Chápání pojmů obsah a objem u žáků základní školy Veronika Tůmová ABSTRAKT Cílem disertační práce je strukturovaně popsat uchopování pojmů obsah a objem žáky, identifikovat dovednosti, které jsou pro pochopení těchto pojmů nezbytné, a zjistit strategie a chyby žáků při řešení vybraných úloh z této oblasti. Jako nástroj jsem zvolila hypotetickou učební trajektorii, kterou jsem na základě analýzy dostupné literatury pro oba pojmy sestavila. Pomocí této trajektorie jsem identifikovala tři základní dovednosti, které se zdají pro uchopení pojmů obsah a objem nezbytné. Jedná se o geometrickou představivost, strukturaci prostoru do čtvercových či krychlových jednotek a multiplikativní uvažování. U všech těchto dovedností jsem navrhla způsob jejich měření pomocí úloh a nalezla slabou (u multiplikativního uvažování) až silnou a velmi silnou (u geometrické představivosti) souvislost s úspěchem žáka ve výpočetních úlohách na obsah a objem. Tato zjištění potvrzují oprávněnost zařazení rozvoje těchto dovedností do hypotetické učební trajektorie pro dané pojmy. Pro zkoumání strategií a chyb žáků jsem zvolila několik úloh zabývajících se strukturací prostoru do krychlových jednotek. Ukázalo se, že většina překážek pro správné řešení úlohy spadá do některé z následujících kategorií: nesprávná strukturace prostoru, chyby...
Žákovské strategie řešení úloh na ZŠ a SŠ
Hoffmann, Jan ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Tůmová, Veronika (oponent)
DIPLOMOVÁ PRÁCE Žákovské strategie řešení úloh na ZŠ a SŠ ABSTRAKT Diplomová práce Žákovské strategie řešení úloh na ZŠ a SŠ se zabývá žákovskými strategiemi řešení matematických úloh, které můžeme pozorovat na základní a střední škole. Teoretická část práce shrnuje základní pojmy v oblasti matematických úloh a žákovských strategií. Hlavním cílem experimentální části práce je nalezení nových poznatků z této oblasti na základních a středních školách - většina experimentu probíhala v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. Zaměřil jsem se přednostně na úlohy zahrnující oblast práce s daty, závislostmi a statistikou, včetně ovládnutí pojmu matematické funkce, který je s těmito vzdělávacími obsahy hluboce propojen. V experimentální části se nalézají vybrané úlohy, očekávané či objevené strategie, statistiky volených strategií a úspěšnosti řešení a nalezených strategií, v některých případech i samotný přepis žákovských chyb. Klíčová slova Úloha, slovní úloha, zadání, strategie, chyba, analýza, úspěšnost, řešení úloh.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 37 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
12 Tůmová, Veronika
2 Tůmová, Věra
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.