Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 38 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Miskoncepce žáků základních škol při práci s tematickou mapou
Šmídová, Michala ; Havelková, Lenka (vedoucí práce) ; Kocová, Tereza (oponent)
Práce se zabývá identifikací a analýzou miskoncepcí vznikajících při práci s tematickou mapou u žáků devátých tříd základních škol. Je rozdělena na dvě základní části. První část je teoretická, seznamuje čtenáře s cíli práce a na základě odborné literatury definuje základní užívané pojmy. Podrobněji jsou zde představeny miskoncepce vyskytující se u žáků v tematické kartografii a je popsána metodika výzkumu. Na rešerši odborné literatury navazuje druhá část práce, která je zaměřena na kvalitativní výzkumnou činnost. K naplnění stanoveného cíle bylo metodou pro sběr dat zvoleno fenomenografické interview. Výzkumné šetření se uskutečnilo na pěti vybraných základních školách v Ústeckém kraji, v okrese Děčín, celkem na 20 žácích. Cílem výzkumu bylo konkrétně zjistit, zda a případně jaký má vliv na představy žáků jejich úroveň orientace v základních zeměpisných znalostech, užitá kartografická metoda a správnost tematické mapy. Klíčová slova: miskoncepce, mapová dovednost, tematická mapa, základní vzdělávání
Miskoncepce žáků o kartogramu a kartodiagramu
Šmídová, Michala ; Havelková, Lenka (vedoucí práce) ; Kocová, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá identifikací a analýzou miskoncepcí vznikajících u žáků devátých tříd základních škol při práci s tematickými mapami kvantitativních vyjadřovacích metod, konkrétně s kartogramem a kartodiagramem. V teoretickém úvodu práce jsou definovány a charakterizovány testované kartografické vyjadřovací metody, je provedena rešerše předchozích výzkumů mapových dovedností v zahraničí a v Česku a jsou popsány miskoncepce vznikající jak v kartografii obecně, tak konkrétně při práci s tematickými mapami kvantitativních vyjadřovacích metod. Na teoretickou část navazuje část praktická - metodika výzkumu a samotná tvorba otevřeného konceptuálního testu. Test je sestaven dle pojmové mapy, která vychází z rešerše dosavadních výzkumů a teoretických publikací a ze které bylo na základě expertního posouzení stanoveno osm propozic (tvrzení) klíčových pro pochopení konceptu kartogramu a kartodiagramu. Konceptuální test byl použit k odhalení miskoncepcí vznikajících o těchto kartografických vyjadřovacích metodách. Testování se zúčastnilo celkem 257 žáků z osmi základních škol napříč Českem a odhaleno bylo dohromady 59 miskoncepcí různé závažnosti a četnosti. Tyto miskoncepce byly následně podrobněji analyzovány na základě stanovených propozic. Na základě výsledků testování a jejich diskuze byly...
Interpretace tematických map
Nedbalová, Amálie ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Havelková, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na jednu z mapových dovedností - interpretaci mapy. Cílem práce je charakterizovat postup řešení úloh zaměřených na interpretaci dvou druhů tematických map (kartogram a areálová metoda) studenty posledních ročníků gymnázií a prvních ročníků vysokých škol. V teoretické části práce jsou vymezeny mapové dovednosti - čtení, analýza, interpretace a tvorba mapy. Dále je definován pojem strategie práce s mapou a je popsáno, na základě čeho se tyto strategie určují. Práce se také věnuje využití eye-trackingové technologie ve výzkumech zaměřených na zkoumání mapových dovedností. Rovněž jsou popsány charakteristiky dvou metod tematické kartografie - kartogramu a areálové metody, které jsou použity ve výzkumu. Výzkum realizovaný v rámci této práce byl proveden na vzorku 19 participantů. Ti s využitím eye-trackingové technologie absolvovali didaktický test obsahující úlohy na interpretaci tematických map. Následně vyplňovali dotazník, ve kterém hodnotili např. obtížnost testu či práci s jednotlivými prvky stimulů. Také s nimi bylo vedeno polostrukturované interview, ve kterém se ohlíželi za absolvovaným testem a popisovali svoje uvažování při řešení jednotlivých úloh testu. Data z výzkumu byla vyhodnocena kvalitativně i kvantitativně. Výsledky ukázaly, že se strategie participantů...
Vliv kartografické vyjadřovací metody na úroveň mapových dovedností žáků
Havelková, Lenka
Předkládaná diplomová práce se zabývá, v českém prostředí aktuální, problematikou mapových dovedností. Na rozdíl od dosavadních realizovaných empirických studií se specificky věnuje dovednostem práce s tematickými mapami a zaměřuje se na žáky středních škol a studenty geograficky zaměřených vysokoškolských oborů. Vzhledem k výrazné různorodosti využívaných vyjadřovacích prostředků na tematických mapách je hlavním cílem této práce především identifikovat a zdůvodnit vliv užité kartografické vyjadřovací metody na úroveň dovednosti práce s těmito důležitými zdroji informací. Pro naplnění tohoto cíle bylo, mimo jiné z důvodu nedostatečného množství odborné literatury zaměřující se na tuto problematiku, nutné se uvedené problematice věnovat nejen v rovině realizovaného/dosaženého kurikula, ale i v rovině zamýšleného/projektového kurikula a využít několika odlišných výzkumných metod. Na rešerši literatury zabývající se tematickou kartografií, mapovými dovednostmi a testováním jejich úrovně proto navázalo vytvoření modelu dílčích mapových dovedností uplatňujících se při práci s tematickými mapami. Ten byl dále využit při tvorbě a interpretaci výsledků didaktického testu. Obdobně byla pro potřeby plošného testování realizována obsahová analýza učebnic zeměpisu a školních zeměpisných atlasů zaměřená na...
Využití úloh v učebnicích zeměpisu při rozvoji mapových dovedností ve výuce na druhém stupni základních škol
Nedbalová, Amálie ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Havelková, Lenka (oponent)
Předmětem bakalářské práce jsou úlohy zaměřené na rozvoj mapových dovedností. Cílem práce je zjistit, zda, jak často a jakým způsobem učitelé využívají učebnice zeměpisu a učební úlohy při rozvoji mapových dovedností u žáků druhých stupňů základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Práce se také věnuje tomu, jak vyučující zpracování učebnic a úloh zaměřených na rozvoj mapových dovedností hodnotí. V teoretických východiscích práce objasňuje postavení učebnic ve výuce a jejich funkce. Představen je také současný stav českého výzkumu učebnic a možnosti jeho dalšího rozvoje. Dále jsou v práci definovány učební úlohy a jejich smysl. Práce se také věnuje vymezení a jednotlivým druhům mapových dovedností (čtení, analýza, interpretace, tvorba mapy) a popisuje tzv. modely mapových dovedností. Rovněž je vysvětleno, jakým způsobem k rozvoji mapových dovedností mohou přispívat učebnice zeměpisu. V další části práce jsou popsány výsledky výzkumu realizovaného skrze dotazníkové šetření. Z těch vyplývá, že většina učitelů aktivně využívá učebnice zejména při přípravě hodin, ale i v hodinách samotných. Ukazuje se, že učební úlohy v učebnicích slouží primárně jako zdroj inspirace pro tvorbu vlastních úloh. Z hlediska druhů mapových dovedností pracují učitelé zejména s úlohami zaměřenými na čtení a...
Úspěšnost a strategie studentů při práci s mapou a faktory je ovlivňující
Havelková, Lenka ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Knecht, Petr (oponent) ; Bláha, Jan Daniel (oponent)
V dnešní době jsou nám čím dál častěji informace předkládány ve formě rozmanitých grafických materiálů. Mezi stěžejní prostředky vizualizace informací patří kromě grafů či schémat rovněž mapy. Přitom mapy jsou velmi komplexní reprezentací a pro efektivní práci s nimi je nutné porozumět množství konceptů a mít osvojené dovednosti a strategie práce s nimi. Z toho důvodu je důležité, aby v průběhu vzdělávání byla mapám věnována dostatečná pozornost. Pro z tohoto pohledu kvalitní výuku je nicméně nezbytné nejdříve dostatečně porozumět procesu práce s mapou a faktorům, které jej i jeho úspěšnost ovlivňují. Obecným záměrem této disertační práce proto je rozvinout toto porozumění. Konkrétněji si práce klade čtyři hlavní cíle. Jedním z těchto cílů je identifikovat úroveň mapových dovedností českých žáků a studentů při práci s tematickými mapami, které zejména v posledních letech nabývají na popularitě. Avšak běžně obsahují více či méně závažné kartografické nedostatky, které mohou mimo jiné zapříčiňovat vznik mylných představ jak o mapách samotných, tak i o jevech a územích, které znázorňují. Následně je hlavním cílem práce identifikovat a charakterizovat odlišné strategie při řešení úloh vyžadujících práci s tematickou mapou, které se pro žáky ukážou jako obtížné. Jak v případě úrovně mapových dovedností...
Didaktické hry ve výuce geografie
Matoušková, Barbora ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Havelková, Lenka (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá využitím didaktických her v zeměpisu na českých školách. Jejím hlavním cílem bylo nalézt tzv. příklady dobré praxe na školách formou dotazníkového šetření. V úvodu práce je uvedena krátká rešerše literatury a vymezení pojmu didaktická hra dle různých autorů. Hlavní výzkumnou metodou byl elektronický dotazník. Osloveno bylo celkem 72 fakultních škol Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Výzkumu se nakonec zúčastnilo 30 učitelů ze základních a středních škol. Dotazník byl členěn na čtyři části, v první části byl zjišťován obecný názor pedagogů na vymezení pojmu didaktická hra. Následující oddíl otázek byl zaměřen na učitele, kteří didaktické hry využívají; v jaké míře hry využívají, v jakých tématech geografie, dále konkrétní příklady her a jejich hodnocení. Třetí oddíl otázek byl určený pro pedagogy, kteří hry nevyužívají a zjišťoval důvody, které jim ve využití her brání. Poslední oddíl otázek se věnoval sociodemografickým charakteristikám výzkumného vzorku. Práce obsahuje vlastní analýzu a interpretaci dotazníkového šetření, včetně grafických výstupů. Výsledky byly dle charakteru otázek zpracovány kvalitativně i kvantitativně. Práce dále obsahuje sborník zeměpisných her, který vychází z výsledků provedeného šetření. Obsahuje celkem 16 didaktických her, včetně...
Edukační hra pro výuku kartografie
Zýma, Marek ; Havelková, Lenka (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Předkládaná práce se zabývá tvorbou didaktické hry, jakožto prostředku pro výuku kartografie na základních školách. Hra slouží jako nástroj pro předcházení miskoncepcí vztahujících se ke kartografii a k rozvoji mapových dovedností u žáků základních škol a nižšího stupně gymnázií. Součástí bakalářské práce je i rešerše literatury zaměřená na výuku kartografie na základních školách, konkrétně na pojetí kartografie v kurikulárních dokumentech, mapové dovednosti a miskoncepce v kartografii. Dále pak rešerše literatury týkající se aktivizačních vyučovacích metod, zejména didaktických her. Nedílnou součástí je i samotná metodika tvorby didaktické hry specializované na výuku kartografie a důkladný popis jednotlivých komponentů této hry.
Vinařství v okolí Znojma
Havelková, Lenka
Bakalářská práce je zaměřená na vlivy působící na pěstování révy vinné. Zabývá se vinařskými obcemi Znojmo a Nový Šaldorf-Sedlešovice. Základní body práce tvoří vlivy působící na révu vinnou, zacílení na obce a praktická část. V práci je zmíněna charakteristika obcí, odrůdová skladba, vlivy na révu vinnou a významní producenti. Pozornost je věnována viničním tratím z hlediska odrůdové skladby a půdních, geologických, klimatických a stanovištních faktorů. Závěr práce je soustředěn na praktickou část, která se skládá z chemické a senzorické analýzy vín a vyhodnocení výsledků.
Mediální reprezentace mateřství ve vybraných českých médiích
Havelková, Lenka ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Supa, Markéta (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na reprezentaci tématu mateřství ve vybraných českých médiích. Mateřství samotné i pohled na něj se ve 21. století v mnohém změnil, jak ukazují současné výzkumy. Cílem práce je zachytit, jak je ve vybraných titulech pro ženy - Ona Dnes a Blesk pro ženy téma mateřství reprezentováno a jaké konstrukce jsou čtenářkám předkládány. K dosažení cíle práce byla využita kombinace kvalitativního a kvantitativního přístupu - analýza rámcování a metoda kvantitativní obsahové analýzy. Práce je rozdělená na teoretickou část, ve které jsou nastíněny současné koncepty feministického výzkumu médií, jelikož je problematika v této práci nahlížena z pohledu feminismu a genderové teorie. V empirické části práce jsou stanoveny výzkumné otázky a hypotézy. Následuje vyhodnocení výsledků výzkumu. Nejprve je prezentováno devět rámců, které byly identifikovány a poté zhodnoceny, následuje přehled jejich kvantitativního zastoupení ve zkoumaných titulech. Poté následuje vyhodnocení kvantitativní obsahové analýzy, ke které se vztahují vedlejší výzkumné otázky a hypotézy. V diskuzi a závěrečné části jsou poté zhodnoceny výsledky, které jsou porovnány s teorií a zahraničními výzkumy. Představeny jsou také limity výzkumu a nastínění dalšího možného bádání v dané oblasti.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 38 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
14 HAVELKOVÁ, Lucie
21 Havelková, Lenka
2 Havelková, Libuše
2 Havelková, Linda
14 Havelková, Lucie
6 Havelková, Ludmila
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.