Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 86 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Některé aspekty magického myšlení u dětí mladšího školního věku
Tanzerová, Adéla ; Doubek, David (vedoucí práce) ; Klusák, Miroslav (oponent)
Anotace: Předmětem této bakalářské práce je magické myšlení u dětí mladšího školního věku. V teoretické části je pojem magické myšlení vymezen z pohledu vývojové psychologie a kulturní antropologie, dále je představeno pojetí magického myšlení Jeanem Piagetem, které je pro tuto práci klíčové. Hlavním úkolem výzkumu je na základě vlastního empirického materiálu zjistit, jestli se u dětí mladšího školního věku vyskytují některé aspekty magického myšlení. V této práci je magické myšlení (svět dětí) stavěno do kontrastu s myšlením realistickým (svět dospělých). Pozornost je také věnována myšlení analogickému. Data byla získána metodami zúčastněného pozorování a polostrukturovaných rozhovorů se žáky první třídy. Zjištění z tohoto výzkumu jsou komparována s Piagetvými poznatky. Výsledkem práce je charakterizace myšlení žáků první třídy, kategorizování a definování použitých principů myšlení, popsání aspektů magického, realistického a analogického myšlení. Klíčová slova: magické myšlení, mladší školní věk, etnografie, dětské koncepce světa
Funkce oblékání a identita u adolescentů
Ciencialová, Eva ; Levínská, Markéta (vedoucí práce) ; Doubek, David (oponent)
Tato práce se zaměřuje na módu a funkci oblečení ve školní třídě, zejména u adolescentů. Do výzkumu byli pro srovnání zahrnuti žáci osmé třídy základní školy a studenti druhého ročníku gymnázia. Hlavními otázkami jsou: Co tito mladí lidé považují za módní? Vnímají oblečení jako prostředek k dosažení nějakého cíle? Co jim může určité oblečení umožnit? Cílem bylo zmapovat význam, který studenti přikládají oblékání a vyčlenění jednotlivých funkcí oblečení dle jejich významu. To vše v souvislosti s formováním identity, což je hlavním vývojovým úkolem v období adolescence. Pro získání informací byly použity následující metody: pozorování, krátké doplňující rozhovory a dotazník, který byl stěžejní. Tento dotazník se skládal ze tří částí. První se zaměřovala na to, co žáci vnímají jako módní, druhá část se zaměřovala na osobní preference a třetí část byla zaměřena na funkce oblečení. Na základě analýzy dotazníků a ostatních dat, byly vytyčeny módní trendy a funkce oblečení, které jsou popsány dle důležitosti. Rovněž byly nalezeny sociální skupiny vytvořené na základě módy a vzájemných vztahů. Nakonec byla nastíněna korelace mezi funkcí oblečení a formování identity.
To v zrcadle jsem já?
Radová, Vlasta ; Levínská, Markéta (vedoucí práce) ; Doubek, David (oponent)
česky Krásné a zdravé tělo dnes indikuje šťastný a spokojený život, a to je důvod, proč je jím naše společnost přímo posedlá. Bylo přetvořeno v komerční objekt a hranice, jak je možné s ním manipulovat, se stále více posouvají. Paralelně s tím si mnozí lidé uvědomují, že dobré spojenectví s vlastním tělem je nezbytné pro tělesné a duševní zdraví. Jsou slyšet hlasy volající po prevenci zneužívání lidského těla a znevážení důstojnosti člověka. Objevují se různé druhy orientální filosofie, psychoterapeutických směrů zaměřených na tělo, nebo myšlenky psychosomatické medicíny, které se snaží trend, v němž tělo figuruje jako zboží, vyvážit. Přes jejich úsilí se počet osob s narušeným vnímáním a prožíváním vlastního těla stále navyšuje. Nejčastějšími a ve společnosti často diskutovanými jsou poruchy příjmu potravy, které vážně ohrožují všechny oblasti života jednotlivce. Většina z nich se objevuje v období dospívání, a to je důvod, proč jsem se ve svém výzkumu zaměřila na mapování prožitků tělesnosti právě u adolescentů. Pro svou práci jsem se rozhodla použít metodu zakotvené teorie, tedy kvalitativní pojetí výzkumu. Hlavní výzkumnou sondou se staly polostrukturované rozhovory. Teoretická část je tvořena filosoficko-historickým a sociálně-psychologickým pohledem, přes které je možné na tělo nazírat. V...
Idoly u dětí školního věku
Kravcová, Jana ; Kučera, Miloš (vedoucí práce) ; Doubek, David (oponent)
Základním tématem diplomové práce je oblast vztahů dětí a adolescentů idolům v období školní docházky. Ve smyslu idolů práce opouští téma rodičů a obrací svou pozornost směrem k tzv. významným druhým, jež čítají ostatní dospělé, kamarády, vrstevníky a především známé osobnosti. "Na místo osobní matky a osobního otce mohou v adolescenci vstoupit do hry také nadosobní otcové a matky, které známe z náboženství... protože dospívající prochází krizí identity, hledá orientaci. Protože tato orientace už nemůže přicházet od osobních rodičů, jsou oživeny postavy za osobními rodiči, které se manifestují v kolektivním systému hodnot. Tak může dojít silnému zájmu o určité náboženské proudy, závazné angažovanosti ve službách boha nebo bohyně, jejichž poselství by dotyčný chtěl vnášet do života. Přechodně se tak stává " dítětem vyšší moci ", což stabilizuje sebecit právě natolik, aby bylo snazší vymezit se vůči rodičům a vzdát se jejich péče". Takto výstižně zachycuje Kast, v knize Otcové dcery, matky - synové, důležitost role idealizovaných, mimo rodičovských osob v období dospívání. I přes deklarovanou váhu tématu, najdeme ve spektru české psychologické literatury jen málo prací, které by se takovými podobami vztahů zabývaly. Tento důvod a zájem oblast psychologických determinant dětského vývoje, byl základem pro volbu...
Socializace u arménských migrantů druhé generace
Hovhannisyan, Milena ; Bittnerová, Dana (vedoucí práce) ; Doubek, David (oponent)
Kvalitativní výzkum se soustřeďuje na efekty socializace v rámci českého kulturního prostředí na etnickou identitu arménských migrantů druhé generace. Výzkum byl proveden se šesti respondenty. Rozmezí věku se pohybovalo mezi 17-28. Dva z respondentů byli muži. Pro zjištění způsobu, jakým různé socializační faktory interagují s identitou osoby, autorka použila metodu polostrukturovaného rozhovoru. Pro udržení původní etnické identity se musí sejít řada faktorů, největší dopad na vývoj etnické identity má první kontakt rodiny s cílovou zemí. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Síla samolepek - etnografický výzkum v první třídě
Pejchalová, Michaela ; Levínská, Markéta (vedoucí práce) ; Doubek, David (oponent)
česky Bakalářská práce se zabývá fenoménem samolepek u dětí v první třídě základní školy. Jejím cílem je popsat a objasnit význam jejich sběru, seskupování a směňování. Práce je pojímána jako etnografická studie ve školním prostředí. Je založena na metodách kvalitativního výzkumu. Data byla sesbírána pomocí pozorování, rozhovorů s focus group, analýzou dokumentů a deníku výzkumníka. Poté byla kvalitativně analyzována a interpretována v kontextu odborné literatury. Text práce je rozdělen na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretický podklad vychází jak z oblasti psychologie, tak i sociální a kulturní antropologie, sociologie, filosofie či kulturní historie. Praktická část přináší prezentaci výsledků celého výzkumu. Studie se snaží obsáhnout celou problematiku samolepek, především jejich vliv na vztahy ve třídě a sebepojetí žáka první třídy. Detailně popisuje a rozebírá principy řazení a směny. Poukazuje na jejich moc utvářet jedince i jeho okolí.
Strategie imigrantek při výchově a vzdělávání dětí. Edukační strategie žen z východní Evropy z multikulturní ženské skupiny
Vlachynská, Kateřina ; Bittnerová, Dana (vedoucí práce) ; Doubek, David (oponent)
Předložená bakalářská práce se zabývá edukačními strategiemi matek - imigrantek pocházejících ze třetích zemí východní Evropy, které navštěvují ženskou multikulturní skupinu. Hlavním cílem práce je identifikace centrálních obtíží a cílů, které informátorky vnímají v souvislosti s výchovou a vzděláváním svých potomků a následná identifikace strategií, které na tyto obtíže a cíle reagují. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části je situace imigrantek a jejich potomků sledována v kontextu literatury, která pracuje s kulturně podmíněnými výklady světa. Koncepce práce se opírá o teorie zvažující aplikaci výchovných kulturních vzorců v rámci hostitelské společnosti. Dalším pilířem je literatura zabývající se teoriemi sociální reprodukce společnosti. Práce nabízí možné aplikace těchto teorií na školní role druhé generace imigrantů. Situace matek - imigrantek je tedy sledována jak na linii jejich specifické kombinace rolí ženy - matky - imigrantky, tak na linii sociálního statusu, který nesou v nové společnosti. Empirická část je založena na kvalitativně orientovaném výzkumu. Edukační strategie jsou zjišťovány na základě analýzy případové studie pěti žen multikulturní ženské skupiny. V práci jsou analyzovány chování a komunikace matek s dětmi v porovnání se zemí původu a také postoje a jednání...
Symbolizace dospělosti u dívek v šesté, později v sedmé třídě základní školy
Kálalová, Jiřina ; Doubek, David (vedoucí práce) ; Levínská, Markéta (oponent)
Bakalářská práce se zabývá dospíváním dívek v šesté, později v sedmé třídě základní školy. Jejím cílem je popsat, jakým způsobem dívky v interakcích s druhými lidmi (především učiteli a spolužáky) vyjadřují své dospívání, jaké symboly využívají proto, aby je okolí vnímalo jako dospělé. Zároveň se snaží poukázat, že symbolizace dospělosti slouží dívkám také jako prostředek tvorby nového sebepojetí. Práce je etnografickou studií, která vznikla na základě téměř ročního kontaktu autorky s šestou, později sedmou třídou jedné pražské základní školy. Pro sběr dat bylo využito kvalitativních metod zúčastněného pozorování třídy a rozhovorů, které autorka vedla s dívkami. Text práce je rozdělen do dvou hlavních částí, teoretické a praktické. Jeho součástí je také úvod, závěr a seznam použité literatury. Teoretická část čerpá z poznatků vývojové a sociální psychologie a odkazu prací Ervinga Goffmana. V praktické části je popsán terén výzkumu a pozorované způsoby, jakými dívky konstruují svou dospělost v interakcích s druhými lidmi. V závěru práce poukazuje autorka na zásadní význam sociální konstrukce dospělosti, díky které dívka postupně proniká do světa dospělých.
Muzikoterapie u předškolních dětí
Čadek, Martin ; Valentová, Lidmila (vedoucí práce) ; Doubek, David (oponent)
Následující práce se zabývá muzikoterapeutickým procesem u skupiny předškolních dětí. Snahou je vnímat tento proces z perspektivy dynamiky malé skupiny. V rámci práce je ústřední následující výzkumná otázka: "Jaké jevy jsou klíčové v rámci dynamického procesu integrity a deintegrity skupiny?". Ke zmíněným pojmům integrita a deintegrita se teoreticky vážou koncepty koheze a tenze, které vedou ke dvěma stavům skupiny. První stav v rámci koheze je charakterizován pojmem "soudružnost" a druhý pojmem "vzdalujeme se od sebe". Výsledkem je pak nastínění nalezených faktorů koheze a tenze pro sledovanou skupinu předškolních dětí v muzikoterapeutickém procesu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 86 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Doubek, Dalibor
2 Doubek, Daniel
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.