Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 32 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Methodology of analysis of wing structure with respect to Widespread Fatigue Damage (WFD)
Bulko, Martin ; Augustin, Petr (oponent) ; Vlček, Dalibor (vedoucí práce)
The thesis presents the methodology for analyses of the widespread fatigue damage (WFD) susceptible structures. Firstly, the airworthiness regulations related to WFD for airplanes certified in compliance with FAR 23 in the category commuter are introduced. Methods of fatigue calculation and crack growth prediction follow. Solutions to stress intensity factor for basic crack configurations are presented in a closed form or in a tabular form. Central part of the work is a development of the algorithm AIMA, which provides complex analysis of the structure with respect to multiple site damage. Validation is performed on the bottom wing panel splice joint fatigue test specimen, followed by the analysis of the real L 410 NG bottom wing panel splice joint.
Koncentrátory napětí v leteckých konstrukcích
Černota, Jiří ; Pejchar, Jan (oponent) ; Augustin, Petr (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá významnými koncentrátory napětí na skládaných leteckých konstrukcích vyrobených z kovových materiálů. Vytváří přehled nejvýznamnějších vrubů a jejich vlivu na únavovou životnost. Dále uvádí možnosti popisu koncentrace napětí a konstrukční řešení vedoucí k jejímu snížení.
Damage tolerance analysis of wing to fuselage joint of L 410 NG airplane
Duchoň, Peter ; Mališ, Michal (oponent) ; Augustin, Petr (vedoucí práce)
Master's thesis deals with the damage tolerance analysis of wing-to-fuselage joint of L 410 NG airplane. Thesis includes determination of the load distribution to the individual attachments of wing-to-fuselage joint, residual strength analysis and residual fatigue life analysis of the most loaded attachment lugs, calculation of fatigue crack growth curves in the attachment solids and inspection program proposal. This analysis was performed using FE model of the wing and central part of the fuselage and AFGROW software.
Development of loading spectra and fatigue life analysis of small two-seat composite aircraft
Daňko, Matúš ; Juračka, Jaroslav (oponent) ; Augustin, Petr (vedoucí práce)
Primary goal of this thesis is to present proposed method for fatigue life evaluation applicable to light composite aircraft. The first chapter of this thesis is focused on certification specifications and requirements for fatigue life proof of structure. Significant part of this thesis is dedicated to fatigue life evaluation and guideline how to proceed in evaluation of fatigue data. Thesis also points out on possible methods of statistical fatigue data analysis and critical parts of structure in means of fatigue life. The last part of thesis is focused on design of experimental evaluation of structure including test rig and load sequence. This chapter also provides inside into possible means of introducing artificial defects into the structure.
Vyhodnocení vlivu geometrie na stabilitu panelu křídla pomocí metody konečných prvků
Klepiš, Daniel ; Augustin, Petr (oponent) ; Katrňák, Tomáš (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou ztráty stability vyztuženého panelu křídla. V rámci rešeršní části práce je vytvořen přehled typů nestabilit, díky němuž je možné verifikovat jevy nastávající v celé oblasti postupného zatěžování panelu. Klasický koncept vyztužení podélnými profily je obohacen o neobvyklý druh tzv. stromečkové výztuže inspirované bionickou strukturou listu. U takto modifikovaného panelu jsou vytvořeny dva modely, ve kterých jsou měněny vybrané rozměrové parametry. Všechny varianty jsou numericky vypočteny za pomoci nelineární analýzy v programech MSC Patran/Nastran. Pro porovnání vypočtených panelů je vytvořena řada grafů zobrazujících průběh přenášené síly a procentuální navýšení maximálních přenesených sil při ztrátě stability. Vybraná varianta parametrického modelu je porovnána i z pohledu hmotnostního nárůstu. Díky tomu je možná lepší verifikace vhodného panelu pro další podrobnější analýzu.
Návrh změny kostrukčního řešení hlavních závěsů křídla letounu Z 242
Hála, Aleš ; Augustin, Petr (oponent) ; Píštěk, Antonín (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá modernizací křídla letounu Z 242 L. Hlavní důraz je kladen na rekonstrukci hlavních závěsů. Společně s touto změnou jsou navrženy nové nosníky křídla a také integrální nádrž. Únosnost konstrukce je ověřena pomocí analytických i numerických metod MKP. Důležitým krokem je změna výrobní technologie s rozsáhlým podílem frézovaných dílů. Cílem práce je poukázat na inovační možnosti a ověřit jejich proveditelnost pro případ budoucí realizace.
Simulation of fatigue crack propagation in the wing main spar flange
Augustin, Petr
Simulation of fatigue crack growth in the bottom flange of twin turboprop commuter aircraft wing spar is described in this paper. Analysed crack propagation scenario represents real wing full-scale fatigue test failure. Computational model of bottom flange was prepared using three-dimensional fracture mechanics software FRANC3D. Calculation of crack growth under the variable amplitude loading was performed in AFGROW code using the NASGRO equation and Wheeler retardation model. It was verified with the results of wing spar specimen fatigue test and fractograpic analysis of fatigue fracture from this experiment. Computational model was applied in the prognostic algorithm of structure health monitoring system.
Development of loading spectra and fatigue life analysis of small two-seat composite aircraft
Daňko, Matúš ; Juračka, Jaroslav (oponent) ; Augustin, Petr (vedoucí práce)
Primary goal of this thesis is to present proposed method for fatigue life evaluation applicable to light composite aircraft. The first chapter of this thesis is focused on certification specifications and requirements for fatigue life proof of structure. Significant part of this thesis is dedicated to fatigue life evaluation and guideline how to proceed in evaluation of fatigue data. Thesis also points out on possible methods of statistical fatigue data analysis and critical parts of structure in means of fatigue life. The last part of thesis is focused on design of experimental evaluation of structure including test rig and load sequence. This chapter also provides inside into possible means of introducing artificial defects into the structure.
Methodology of analysis of wing structure with respect to Widespread Fatigue Damage (WFD)
Bulko, Martin ; Augustin, Petr (oponent) ; Vlček, Dalibor (vedoucí práce)
The thesis presents the methodology for analyses of the widespread fatigue damage (WFD) susceptible structures. Firstly, the airworthiness regulations related to WFD for airplanes certified in compliance with FAR 23 in the category commuter are introduced. Methods of fatigue calculation and crack growth prediction follow. Solutions to stress intensity factor for basic crack configurations are presented in a closed form or in a tabular form. Central part of the work is a development of the algorithm AIMA, which provides complex analysis of the structure with respect to multiple site damage. Validation is performed on the bottom wing panel splice joint fatigue test specimen, followed by the analysis of the real L 410 NG bottom wing panel splice joint.
Analýzy damage tolerance s uvážením interakce zatěžovacích kmitů
Vaněk, David ; Augustin, Petr (oponent) ; Bvoc, Maroš (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá studií retardačních modelů šíření únavové trhliny. V této práci je proveden jejich popis, zhodnocení, verifikace a následná aplikace demonstrována damage tolerance analýzou konkrétního konstrukčního uzlu letounu L 410 NG v oblasti spojení dolních pásnic zadního nosníku. Výstupem této práce je provedeno srovnání damage tolerance analýzy s dosavadní metodikou využívanou ve společnosti Aircraft Industries a.s., tj. lineární modely bez uvážení interakce zatěžovacích kmitů. Porovnány jsou růstové křivky únavových trhlin, počáteční a časové intervaly periodických prohlídek. K verifikaci a aplikaci retardačních modelů je využit program AFGROW.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 32 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
5 Augustin, Petr
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.