Název:
Metodika výpočtu části konstrukce křídla s ohledem na možnost rozvoje mnohoohniskového únavového poškození (WFD)
Překlad názvu:
Methodology of analysis of wing structure with respect to Widespread Fatigue Damage (WFD)
Autoři:
Bulko, Martin ; Augustin, Petr (oponent) ; Vlček, Dalibor (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
eng
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [eng][cze]
Diplomová práce popisuje metodiku výpočtů částí náchylných k rozvoji mnoho-ohniskového únavového poškození (WFD). Nejdříve se práce zabývá rozborem předpisů letové způsobilosti souvisejících s WFD pro letadla certifikovaných podle FAR 23 v kategorii commuter. Následuje popis metodiky únavového výpočtu a predikce šíření trhliny. Dále jsou popsány řešení pro výpočet faktoru intenzity napětí pro základné konfigurace trhliny, tam kde to bylo možné v uzavřeném tvaru, jinak ve formě tabulky. Hlavní částí práce je návrh algoritmu AIMA schopného provést kompletní analýzu části náchylné k rozvoji únavového poškození na více místech (MSD). Model se validoval únavovou zkouškou vzorku přeplátovaného spoje dolního panelu křídla. Následně byla analyzována reálná konstrukce spoje dolních panelů křídla letounu L 410 NG.
The thesis presents the methodology for analyses of the widespread fatigue damage (WFD) susceptible structures. Firstly, the airworthiness regulations related to WFD for airplanes certified in compliance with FAR 23 in the category commuter are introduced. Methods of fatigue calculation and crack growth prediction follow. Solutions to stress intensity factor for basic crack configurations are presented in a closed form or in a tabular form. Central part of the work is a development of the algorithm AIMA, which provides complex analysis of the structure with respect to multiple site damage. Validation is performed on the bottom wing panel splice joint fatigue test specimen, followed by the analysis of the real L 410 NG bottom wing panel splice joint.
Klíčová slova:
crack growth; fatigue; fracture mechanics; MSD; multiple site damage; stress intensity factor; WFD; widespread fatigue damage; faktor intenzity napětí; lomová mechanika; mnohoohniskové únavové poškození; MSD; růst trhlin; WFD; únava
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/60783