Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  předchozí11 - 15  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Zkoumání hierarchizace pádů českého substantiva v sémantických (kolokačních) třídách
Schöne, Karin ; Kučera, Karel (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent) ; Šindelářová, Jaromíra (oponent)
Disertace si klade za cíl zjišťovat a analyzovat frekvenční distribuci substantiv- ních pádových tvarů v současné češtině. Práce vychází z analýzy textů nerodilých mluvčích češtiny a jejich frekventovaných chyb při produkci substantivních tvarů. Na pozadí poznatků badání v oblasti osvojování jazyka na jedné straně a zásad komunikační metody na druhé straně jsou analyzovány zavádění a explikace pá- dů, jejich funkcí a znázornění pomocí typických konstrukcí v devíti učebnicích češtiny jako cizího jazyka. Práce dochází v tomto ohledu k závěru, že je potřeba, aby se funkce pádu vyjasnila na typických konstrukcích a na dostatku konkrétních substantiv, pro něž jsou tyto funkce typické. Celkově si syntagmatická stránka substantiva zaslouží větší pozornost oproti pohledu na substantivum primárně jako na součást deklinačního paradigmatu. S tím se spojuje jedna z výchozích otázek, které slovní tvary substantivního lexému jsou závažná pro jeho přiměře- nou prezentaci v didakticky orientovaném popisu. Pilotní studie ukazuje na datech Českého národního korpusu, že se frekvence pádových tvarů pro konkrétní lexémy významně liší od průměrného rozložení pádových tvarů v korpusu. V omezeném rámci pilotního vzorku se analyzuje frekvence pádových tvarů jed- notlivých lemmat i na pozadí její závislosti na funkčním...
Chybovost v písemném projevu romských žáků 9. ročníků základních škol praktických na základě elektronické databanky ROMi
Bedřichová, Zuzanna ; Zikánová, Šárka (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent) ; Šindelářová, Jaromíra (oponent)
disertační práce Chybovost v písemném projevu romských žáků 9. ročníků základních škol praktických na základě elektronické databanky ROMi Zuzanna Bedřichová ÚČJTK FFUK Praha 2014 Disertační práce se zabývá chybovostí v psaném projevu romských žáků 9. ročníků základních škol praktických. Práce analyzuje 130 školních prací těchto žáků dostupných v databance ROMi (databanka psaného a mluveného projevu romských dětí a mládeže v češtině). Cílem disertační práce bylo zpracovat takovou kvalitativně-kvantitativní analýzu chybovosti zkoumaných textů, která by mohla sloužit jako podklad pro pedagogické účely (např. vypracování učebních materiálů). Autorka proto sestavila vlastní schéma sledovaných chyb, na jehož základě provedla ruční chybovou analýzu. Navržené chybové schéma sleduje řadu jevů, především vliv mluveného projevu na zkoumané texty, který se jeví jako jeden z hlavních rysů jejich chybovosti. Kromě chybové analýzy autorka přináší i podrobné informace o databance ROMi a dalších anotačních schématech, obecnou jazykovou charakteristiku textů (tedy jevy, které nejsou či nemusí být chybové, jako je diskurzní výstavba textů, emotivní vyjadřování přítomné v textech, vliv romského etnolektu češtiny, snaha naopak normu pro písemný text dodržovat, kolísání mezi dodržením a porušením normy ad.) a v...
Evoluce komunikačních činností u žáků 1.-3. ročníku na základní škole
Babušová, Gabriela ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Höflerová, Eva (oponent) ; Šindelářová, Jaromíra (oponent)
NÁZEV: Evoluce komunikačních činností u žáků 1.-3. ročníku na základní škole AUTOR: Mgr. Gabriela Babušová KATEDRA: Katedra českého jazyka, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze ŠKOLITEL: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. ABSTRAKT: Disertační práce s názvem Evoluce komunikačních činností u žáků 1.-3. ročníku na základní škole vychází z dosavadních poznatků k tématu a předkládá vlastní poznatky získané výzkumem, který se zaměřuje na oblast komunikační výchovy, na rozvoj komunikačních činností ve výchovně-vzdělávacím procesu a na vzdělávání českých a vietnamských žáků ve vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. V teoretické části disertační práci systematizuji dosavadní poznatky vztahující se k tématu a považuji je za východiska pro výzkumnou část práce. Hlavním cílem práce je na základě výzkumných šetření vytvořit a předložit komplex vypovídající o evoluci komunikačních činností u žáků mladšího školního věku během 1. vzdělávacího období s přihlédnutím ke vzdělávání žáků vietnamského etnika. Výzkumné téma je dále rozpracováno do dílčích cílů, k jejichž naplnění práce směřuje. Praktická část je zaměřena na deskripci projektu výzkumu, výzkumných šetření, vyhodnocení údajů a poznatků získaných z vlastní pedagogické praxe. Intencí práce je i snaha přispět k obohacení pedagogické teorie a praxe...
Evaluace chybové anotace v žákovském korpusu češtiny
Štindlová, Barbora ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Petkevič, Vladimír (oponent) ; Šindelářová, Jaromíra (oponent)
Název práce: Evaluace chybové anotace v žákovském korpusu češtiny Autor: Barbora Štindlová Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova Vedoucí disertační práce: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. Abstrakt: Předkládaná práce se obecně týká tématu češtiny jako cizího jazyka a částečně zasahuje do oblasti korpusové lingvistiky, neboť se věnuje problematice žákovských korpusů, především pak otázkám jejich chybového značkování a možnostem evaluace anotačních schémat. Ţákovské korpusy se staly významným zdrojem pro poznání žákovského mezijazyka a významným stimulem pro různé oblasti studia a výuky cizího, resp. druhého jazyka. Jsou využívány zejména pro kontrastivní srovnávání jazyka rodilých a nerodilých mluvčích, resp. srovnávání žákovských mezijazyků a pro tzv. počítačem podporovanou chybovou analýzu žákovského jazyka. Pro tento typ analýzy má zcela zásadní důležitost tzv. chybové značkování. Chybové značkování je u každého korpusu, pokud jej používá, založeno na chybové typologii, jejíž vymezení je v mnoha teoretických aspektech problematické. Z toho důvodu je důležitým krokem při výstavbě žákovského korpusu zhodnocení spolehlivosti a validity navrženého anotačního schématu. Disertační práce se zaměřuje především na technické aspekty a specifické problémy při...
Práce s odborným textem na střední odborné škole
Železná, Petra ; Kvítková, Naděžda (vedoucí práce) ; Minářová, Eva (oponent) ; Šindelářová, Jaromíra (oponent)
Problematikou, jíž se ve své práci zabývám, je recepce a produkce odborného textu na střední odborné škole (SOŠ). Své zkoumání jsem omezila na konkrétní typ střední odborné školy, a to na střední zdravotnickou školu (SZŠ), kde v současné době vyučuji. Tento typ střední odborné školy představuje v síti středních odborných škol zcela svébytný kontext. Střední zdravotnická škola (přesně SZŠ a VZŠ Alšovo nábřeží Praha 1), na které jako učitelka působím, vychovává a vzdělává budoucí zdravotnické pracovníky nelékařských oborů - tj.oční techniky, dále farmaceutické a zdravotní laboranty a zubní techniky (poslední ročníky tohoto studia) a nově laboratorní asistenty a asistenty zubního technika (obory vzniklé ve školním roce 2005/2006). Pozornost jsem ve svém výzkumu věnovala práci s odborným textem, v užším pojetí rozvíjení receptivních dovedností, a to jednak porozumění textu, osvojování odborné terminologie, metodám a technikám racionálního studia z textu a jednak žákovské produkci odborného textu. Těžištěm celé práce se však stala recepce odborného textu na SOŠ, neboť na rozdíl od probádaného a odborně zpracovaného tématu produkce (Čechová, 1998) není tato problematika zatím systémově zpracovaná. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   předchozí11 - 15  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
11 ŠINDELÁŘOVÁ, Jana
1 ŠINDELÁŘOVÁ, Jaroslava
11 Šindelářová, Jana
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.