| |
|
Přírodní motivy v tvorbě Josefa Váchala jako inspirační zdroj pro cyklus autorských grafik
JAVORSKÁ, Aneta
Diplomová práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část práce se zabývá tvorbou jedinečné osobnosti Josefa Váchala a stručně hodnotí v historických souvislostech, do jaké míry souvisejí jeho tvůrčí realizace s jeho filozofií a životním stylem. Pozornost bude věnována především realizacím s přírodní tématikou. Praktická část je úzce spojená s poznatky získanými v části teoretické, na jejichž základě vznikl soubor autorských grafik. Jako doprovod ke grafickému cyklu také vznikl autorský deník a soubor fotografií. Celou kvalifikační práci doplňují obrazové přílohy k teoretické i praktické části.
|
| |
|
NITERNÁ KRAJINA: SYMBOL V RANÉ POEZII VÁCLAVA RENČE OPTIKOU BREMONDOVSKÉ POESIE PURE
Hübnerová, Radka ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Vojvodík, Josef (oponent)
Diplomová práce analyzuje a interpretuje vybrané krajinné motivy odpovídající biblickým symbolům ve třech raných sbírkách katolického básníka Václava Renče. Cílem této práce je zaujmout stanovisko k vlastní hypotéze o tom, že biblický symbol je legitimním výkladovým prostředkem bremondovské poesie pure, zhodnotit příslušnost Renčovy tvorby ke konceptu poesie pure. Dále definovat hranice poesie pure prostřednictvím srovnání s následující Renčovou sbírkou, která již ve své poetice vykazuje značné proměny. Teoretická část nahlíží synteticky z dobových i moderních literárně-vědných perspektiv na charakter tvorby Václava Renče, na Bremondem nabídnutý koncept poesie pure a jeho recepci v českém prostředí a na úlohu symbolu v poesii pure. Metodologicky uchopuje symbol v pojetí symbolového okruhu Zdeňka Mathausera, který nejlépe odpovídá Bremondově chápání poetičnosti a považujeme ho za základní kámen teorie poesie pure. Praktická část rozebírá stěžejní krajinné symboly (země, květ a plod, keř a strom) v jednotlivých sbírkách na základě biblického výkladu a následně postihuje jejich proměnu v každé z nich. Z konfrontace s následující a zároveň poslední sbírkou let třicátých vyplývá závěr, který potvrzuje naši hypotézu, na základě čehož schvalujeme první tři Renčovy sbírky jako "čistou poezii". V závěru...
|
| |
|
"Má duše moři podobá se". Přírodní motivy v díle Alfonsiny Storni
Strachotová, Alžběta ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Diplomová práce pojednává o přírodních motivech v poezii argentinské básnířky Alfonsiny Storni. Nejprve je krátce uveden její životní osud. Následující teoretická kapitola představuje několik literárních proudů, k nímž bývá básnířka řazena: modernismus, postmodernismus a avantgardu. Zároveň se popisuje osobité místo autorky v moderní hispanoamerické poezii. Stěžejní část práce tvoří interpretace několika básní Alfonsiny Storni, vybraných z celé její tvorby na základě zvolených témat. Nejprve jsou rozebrány motivy moře, živlu země a sféry nebe, následně motivy živočišné a rostlinné. Analýzy si všímají nejen obsahu a vyznění básní, ale také jejich formální stránky, v níž se odráží proměna autorčiny poetiky. V závěru práce jsou stručně představeny další tématické okruhy spojené s autorčiným dílem. Celá práce čerpá z tvorby autorky, teoretických studií věnovaných danému období a také z dvou biografií a několika interpretací daných textů. Jelikož v českém jazyce dosud nevyšel překlad díla této autorky, přílohu diplomové práce tvoří překlady vybraných básní.
|
|
Poutníci zaniklým světem
ADAMOVÁ, Lenka
Bakalářská práce se zabývá analýzou povídek vybraných autorů (Karel Klostermann, Johannes Urzidil, Adalbert Stifter, Josef Váchal), kteří se ve své tvorbě věnují především Šumavě a tématům s touto krajinou podobným. Na základě těchto analýz sleduje rozdílné užití přírodních motivů a odlišné pojetí a vnímání přírody coby činitele lidského života. Bakalářská práce se soustřeďuje především na kontrast líčení přírody a lidské společnosti a také se věnuje popisu vzájemných vztahů těchto dvou činitelů.
|