Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vnímání cyklistů v silničním provozu
Janošíková, Denisa ; Belák, Michal (oponent) ; Bucsuházy, Kateřina (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá chováním cyklistů v silničním provozu. Konkrétně je zaměřena na vizuální kontrolu situace za cyklistou před odbočením a před změnou jízdního pruhu. Chování cyklistů před odbočením a změnou jízdního pruhu je analyzováno nejen s ohledem na vizuální vnímání, vyhodnocena byla i doba otočení hlavy, znamení o změně směru jízdy a vzdálenosti těchto úkonů od křižovatky. Měření probíhalo v reálném provozu ve městě Valašské Klobouky. Při vizuální kontrole situace za cyklistou vyšly průměrné doby pohledu od 0,97 s do 1,50 s. Při zkoumání vzdálenosti mezi křižovatkou a prvním gestem cyklisty před odbočením i změnou jízdního pruhu se průměrné hodnoty pohybovaly v rozmezí od 41 m do 51 m. Výsledky této diplomové práce lze využít v rámci soudně inženýrské aplikace pro analýzu dopravních nehod a pro vzdělávání cyklistů.
Chování žen v silničním provozu
Gajdůšková, Vendula ; Belák, Michal (oponent) ; Bucsuházy, Kateřina (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá analýzou chování žen v silničním provozu se zaměřením na vizuální kontrolu situace za vozidlem před zahájením, během a po provedení vybraných jízdních manévrů. Na základě analýzy současného stavu bylo navrženo experimentální měření v reálném provozu ve Zlíně a jeho blízkém okolí. Analyzováno bylo vizuální vnímání během kontroly situace za vozidlem, strategie pohledů a jejich délky. Průměrné délky fixace do zpětného zrcátka se pohybovaly od 0,28 s do 0,47 s. Výsledky ukázaly, že nejdelší doby fixací byly zaznamenány při zastavení před křižovatkou a nejkratší při odbočování vpravo. Studie také odhalila rozdíly ve strategiích pohledů a v chování mezi muži a ženami. Ukázalo se, že se ženy více soustředí na situaci před vozidlem než na situaci za vozidlem. Výsledky této práce mohou být využity při analýze dopravních nehod a přispět ke zlepšení výuky v autoškolách.
Zjištění doby potřebné pro řidiče k vyhodnocení situace za vozidlem při odbočování a předjíždění
Belák, Michal ; Rábek,, Vlastimil (oponent) ; Kolíbal, Zdeněk (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
Dizertační práce se zabývá zejména zjištěním doby, kterou potřebuje řidič k vyhodnocení situace za vozidlem při jízdních manévrech odbočování a předjíždění, a to na základě provedených měření v reálném silničním provozu. Jedná se o běžné a časté jízdní manévry, které řidič vykonává při řízení vozidla v silničním provozu a pro jejich bezpečné provedení potřebuje znát situaci kolem vozidla a zejména pak za ním, k čemuž slouží zařízení pro nepřímý výhled, nejčastěji zpětná zrcátka. Takto definovaná doba, vhodná např. pro potřeby soudně inženýrské aplikace pro analýzu silničních nehod, dosud nebyla podrobně zkoumána. Za účelem jejího stanovení, proto byla provedena rozsáhlá analýza současného stavu problematiky související s nepřímým výhledem z vozidla, byly formulovány vlivy na délku doby a s tím související charakteristiky člověka jako součástí soustavy řidič – vozidlo - okolí. V práci byly zkoumány vlastnosti lidského vnímání a pojednáno o problematice reakční doby. Byly analyzovány dosavadní výzkumy zabývající se dobou věnovanou pohledům do zrcátek a představeny možné metody jejího měření. Na základě toho pak byl navržen a realizován experiment, pomocí kterého byla tato doba autorem definována a získána potřebná data, jejichž analýzou bylo možné kvantifikovat dobu, kterou řidič potřebuje ke kontrole situace za vozidlem, při odbočování a předjíždění a dalších jízdních manévrech při kterých je potřeba změnit směr, resp. jízdní koridor vozidla. Závěry ukázaly, že doba potřebná pro vyhodnocení situace za vozidlem prostřednictvím zpětných zrcátek obvykle nepřesahuje dobu 1 sekundy.
Zjištění doby potřebné pro řidiče k vyhodnocení situace za vozidlem při odbočování a předjíždění
Belák, Michal ; Rábek,, Vlastimil (oponent) ; Kolíbal, Zdeněk (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
Dizertační práce se zabývá zejména zjištěním doby, kterou potřebuje řidič k vyhodnocení situace za vozidlem při jízdních manévrech odbočování a předjíždění, a to na základě provedených měření v reálném silničním provozu. Jedná se o běžné a časté jízdní manévry, které řidič vykonává při řízení vozidla v silničním provozu a pro jejich bezpečné provedení potřebuje znát situaci kolem vozidla a zejména pak za ním, k čemuž slouží zařízení pro nepřímý výhled, nejčastěji zpětná zrcátka. Takto definovaná doba, vhodná např. pro potřeby soudně inženýrské aplikace pro analýzu silničních nehod, dosud nebyla podrobně zkoumána. Za účelem jejího stanovení, proto byla provedena rozsáhlá analýza současného stavu problematiky související s nepřímým výhledem z vozidla, byly formulovány vlivy na délku doby a s tím související charakteristiky člověka jako součástí soustavy řidič – vozidlo - okolí. V práci byly zkoumány vlastnosti lidského vnímání a pojednáno o problematice reakční doby. Byly analyzovány dosavadní výzkumy zabývající se dobou věnovanou pohledům do zrcátek a představeny možné metody jejího měření. Na základě toho pak byl navržen a realizován experiment, pomocí kterého byla tato doba autorem definována a získána potřebná data, jejichž analýzou bylo možné kvantifikovat dobu, kterou řidič potřebuje ke kontrole situace za vozidlem, při odbočování a předjíždění a dalších jízdních manévrech při kterých je potřeba změnit směr, resp. jízdní koridor vozidla. Závěry ukázaly, že doba potřebná pro vyhodnocení situace za vozidlem prostřednictvím zpětných zrcátek obvykle nepřesahuje dobu 1 sekundy.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.