| |
|
Lidský faktor v letectví
Vaňourek, Jiří ; Chlebek, Jiří (oponent) ; Šplíchal, Miroslav (vedoucí práce)
Práce obsahuje přehled nehod letadel, způsobených selháním lidského faktoru ve všeobecném letectví a v kategorii ultralehkých letadel na území ČR od roku 2000. Analyzuje závěry nehod s cílem najít podobnosti u jednotlivých nehod. Ze zjištěných závěrů jsou vytvořeny návrhy na možná opatření, jak zabránit vzniku těchto nehod. Součástí práce jsou také přílohy (formuláře, atd.).
|
|
Návrh bezpečnostní studie jako prostředku ke zvyšování bezpečnosti civilního letectví v ČR
Tejkl, Jakub ; Chlebek, Jiří (oponent) ; Hodaň, Viktor (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na vytvoření bezpečnostní studie, která je prostředkem ke zvyšování bezpečnosti civilního letectví. V teoretické části práce byly zmíněny důležité organizace, které se podílejí na tvorbě legislativy týkající se civilního letectví. Dále byly rozebrány organizace, které šetří letecké události a následně byly srovnány ÚZPLN a BEA. Druhá část této práce se skládá z analýzy událostí z roku 2014 pomocí databáze ECCAIRS, ze které byla získána vhodná témata pro návrh bezpečnostní studie. Nakonec byl vytvořen návrh osnovy bezpečnostní studie a zpracována konkrétní studie pro události spojené s letounem L13 SE/SW Vivat.
|
|
Posouzení evropských systémů hlášení leteckých nehod a incidentů
Jonáš, Jiří ; Kujal, Tomáš (oponent) ; Chlebek, Jiří (vedoucí práce)
Cílem práce je posoudit evropské systémy hlášení leteckých nehod a incidentů. Především systém hlášení v České Republice a porovnat jej se systémy v ostatních členských státech Evropské unie. Porovnání jednotlivých systémů zahrnuje strukturu podřízenosti orgánů činných při šetření letecké nehody (LN) nebo incidentu (I), tok informací při hlášení LN a I a samotný obsah hlášení.
|
|
Zhodnocení výhod a nevýhod systémů automatizace v letounu
Vrána, Michal ; Koštial, Rostislav (oponent) ; Horpatzká, Michaela (vedoucí práce)
Tato práce pojednává o systémech automatizace v civilních letounech. V první části je rozebrán historický vývoj soustavy řízení a systémů automatizace spolu s filozofií, s jakou je v dnešní době do letounů implementována. Následuje zhodnocení výhod a nevýhod systému spolu s výčtem a následným popisem jednotlivých systémů, které se podílejí na automatickém letu. V poslední části práce jsou rozebrány vybrané letecké nehody a incidenty se zaměřením na vliv automatizace a případného lidského faktoru.
|
|
Vyhodnocení zásahů jednotek Hasičského záchranného sboru ČR k dopravním nehodám v regionu
Svoboda, Petr ; Kocman, Bronislav (oponent) ; Libertín, Josef (vedoucí práce)
Práce se zabývá zásahy u dopravních nehod prováděné jednotkami požární ochrany s důrazem na likvidační práce a návazností na problematiku soudního inženýrství. V rámci Jihomoravského kraje provádí rozbor statistických dat Hasičského záchranného sboru ČR v souvislosti se zásahy u dopravních nehod a analyzuje postavení jednotlivých jednotek Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje v uvedeném systému. Řeší problematiku provázanosti soudního inženýrství a jednotek Hasičského záchranného sboru ČR se zaměřením na možné oblasti spolupráce.
|
|
Návrh národní politiky systému hlášení leteckých nehod a incidentů
Motyková, Veronika ; Kujal, Tomáš (oponent) ; Chlebek, Jiří (vedoucí práce)
Cílem práce je zpracovat problematiku týkající se národní politiky systému hlášení leteckých nehod a incidentů s využitím databázového systému ECCAIRS v porovnání s dostupnými informacemi ze zahraničí a vytvoření možných návrhů řešení problematiky systému hlášení leteckých nehod a incidentů v České republice. Předložená práce je zaměřena na rozbor současného stavu jak po stránce teoretické, tak i praktické, s využitím dostupných předpisů, a to na jedné straně formou komunikace s odpovědnými pracovníky v dané oblasti, na straně druhé byl vytvořen praktický dotazník týkající se dané problematiky, který byl odeslán na odpovědná pracoviště v zahraničí. Na základě informací shromážděných pomocí daného dotazníku byla vypracována analýza a porovnání stavu v zahraničí s existujícím situací v České republice. Při zpracování práce byl jako podklad využit předpis L13, články publikované ECCAIRS.
|
|
Význam a organizování služby pátrání a záchrany v civilním letectví
Albastová, Slavěna ; Balážová, Renáta (oponent) ; Chlebek, Jiří (vedoucí práce)
Cílem této bakalářské práce je vytvoření uceleného přehledu a stručné charakteristiky postupů a činností realizovaných v rámci poskytování služby pátrání a záchrany na území České republiky. Tyto závazky jsou jednou z oblastí smluvních závazků České republiky vyplývajících z jejího členství v ICAO, které Česká republika musí poskytovat. Práce má sloužit jako studijní podklad pro profesionální piloty, kteří budou skládat zkoušku na Úřadě civilního letectví (ÚCL).
|
|
Vliv lidského činitele na nehodovost malých letadel
Dluhoš, Jakub ; Šplíchal, Miroslav (oponent) ; Chlebek, Jiří (vedoucí práce)
DLUHOŠ, J. Vliv lidského činitele na nehodovost malých letadel. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství, 2013. 90 s. Vedoucí diplomové práce Ing. Jiří Chlebek, Ph.D. Diplomová práce pojednává o bezpečnosti civilního letectví, ve kterém je dle statistik FAA v 80% jako hlavním viníkem vzniku letecké nehody či incidentu označen lidský činitel, lidský faktor, lidská chyba či pouze chyba pilota. Hlavním cílem této diplomové práce je tedy vyhodnocení a posouzení příčin vzniku leteckých nehod letounů všeobecného letectví v civilním leteckém provozu ČR. V praktické části diplomové práce byly analyzovány letecké nehody letounů s maximální vzletovou hmotností do 2250 kg a sportovních létajících zařízení vzniklých na území ČR od roku 2006 do konce roku 2012. V závěru práce jsou vyhodnoceny hlavní příčiny vzniku leteckých nehod a také byly navrženy další možná opatření vedoucí ke snížení nehodovosti způsobené vlivem lidského činitele.
|
|
Lidský faktor v pilotáži malých letadel
Straňák, Filip ; Šplíchal, Miroslav (oponent) ; Chlebek, Jiří (vedoucí práce)
Diplomová práca je zameraná na ľudský činiteľ ako narastajúci faktor pri vzniku leteckých udalostí a na vplyv digitálnych avionických systémov na bezpečnosť. Teoretická časť práce rozoberá problematiku ľudského činiteľa a podrobne popisuje najpoužívanejšie analýzy zlyhania ľudského faktora HFACS a HRA. Ďalej je pojednávané o výhodách a rizikách, ktoré digitálne prístroje prinášajú. Druhá časť práce je venovaná rozboru udalostí v ČR kategórie všeobecného letectva do maximálnej vzletovej hmotnosti 2250 kg za roky 2004-2014 a rozboru nehôd porovnávajúci letúne s analógovými a digitálnymi prístrojmi. Práca taktiež obsahuje slovný rozbor video záznamov letov pri použití oboch typov prístrojov s dôrazom na rozdelenie pozornosti.
|