|
Frazeologie na 1. stupni základní školy
Vancová, Klára ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Palkosková, Olga (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na žáky prvního stupně základních škol, konkrétně na žáky druhého vzdělávacího období, u kterých je zkoumána znalost lidových frazémů a porozumění jim. Teoretická část práce se věnuje vymezení důležitých pojmů v oblasti frazeologie, například definici a charakteristice frazému, jeho funkci, možným způsobům klasifikace frazémů a jejich různým variantám a aktualizacím. Dále se práce zabývá vlivem sociálního prostředí, ze kterého žák pochází, na znalost frazémů. Práce se také zaobírá způsoby, jakými ovlivňuje znalost lidových frazémů a porozumění jim základní škola. Praktická část práce zahrnuje hlavní šetření, jehož výzkumná metoda je kvantitativní. Šetření je realizováno prostřednictvím dotazníků s otevřenými otázkami. Celkový počet respondentů, kteří se zapojili do hlavního šetření, je 301. Respondenti navštěvují jak městské školy (pražské i mimopražské), tak menší školy na vesnicích. Na základě analýzy učebnic se předpokládá, že žáci mají větší možnost se setkat s tradičními frazémy než s kulturními. Z tohoto důvodu se praktická část diplomové práce zaměřuje pouze na tento druh frazémů a zjišťuje, jaký typ lidových frazémů činí žákům největší problémy (ať už ve znalosti, či v porozumění), a které frazémy jsou naopak žákům známější a srozumitelnější. Práce dále přináší...
|
|
Sexuální výchova na prvním stupni základní školy z pohledu učitele
Wirthová, Radka ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Diplomová práce Sexuální výchova na prvním stupni základní školy z pohledu učitele v teoretické části definuje sexuální výchovu, její cíle, obsah a principy. Vymezuje současné pojetí sexuální výchovy na základní škole a odráží sexuální výchovu v RVP ZV. Charakterizuje dítě mladšího školního věku z pohledu fyzického a emocionálního vývoje, též popisuje sexuální vývoj dítěte. Důležitou součástí této části je osobnost učitele a její vliv na realizaci sexuální výchovy. V praktické části si klade za cíl zjistit, do jaké míry je sexuální výchova na českých školách skutečně realizována a jaké postoje k této problematice zaujímají učitelé prvního stupně ZŠ. Šetření probíhalo využitím metod kvantitativního dotazování za pomoci statistického zpracování získaných dat, s cílem oslovit co největší vzorek validních respondentů, učitelů. KLÍČOVÁ SLOVA sexuální výchova, sexualita, učitel, základní škola, současné pojetí
|