|
Management kina Ponrepo
Přádná, Alena ; Hanzlík, Jan (vedoucí práce) ; Tyslová, Irena (oponent)
Diplomová práce mapuje, následně analyzuje a vyhodnocuje veškeré procesy probíhající v kině Ponrepo. Ačkoliv se jedná o archivní kino, v současné době se podílí na komplexnějších a širších aktivitách než je samotné filmové promítání. Práce tedy pojednává jak o procesech souvisejících s tradiční funkcí Ponrepa, jakožto zprostředkovatele sbírek Národního filmového archivu veřejnosti, tak o procesech spojených s novým posláním kina jako kreativního centra či platformy filmového vzdělávání.
|
|
Veřejná podpora kultury v Písku
Ruttenbacherová, Aneta ; JEŽEK, Vlastimil (vedoucí práce) ; KAŠPAR, David (oponent)
Bakalářská práce si klade za cíl seznámit čtenáře s kulturní politikou města Písku a kulturními organizacemi, které město samo provozuje. Práce je rozdělena na stručný popis obecných faktů z historie a současnosti města, dále charakteristiku kulturní politiky státu i kraje, které jsou jedním z výchozích materiálů pro koncepci kultury města Písku na léta 2005-2020, které se v práci věnujeme. Nejpodstatnější část práce tvoří popis jednotlivých kulturních organizací provozovaných městem - Centra kultury Písek o. p. s., Sladovny Písek o. p. s. a Městské knihovny p. o. Hlavním smyslem této práce je popsat fungování těchto kulturních organizací ve městě a pokusit se vysledovat, jaké výhody a nevýhody přineslo městu založení Centra kultury o. p. s. (instituce, sdružující téměř všechny hlavní kulturní organizace ve městě). Přičemž vycházím z předpokladu, že tento krok byl nevýhodný jak pro město, tak i pro jednotlivé instituce.
|
|
Kultura v krizi aneb kulturní transformace?
Mikhailiv, Olga ; KAŠPAR, David (vedoucí práce) ; SULŽENKO, Jiří (oponent)
Tato práce analyzuje kulturu v krizi nebo v době transformace a je doplněna případovou studií pro město Lvov. Záměrem práce je kriticky posoudit stav kultury na Ukrajině a určit, kdo jsou skuteční činitelé ovlivňující kulturní vývoj v zemi. Je zde proveden stručný rozbor legislativy týkající se kultury od osamostatnění státu po současnost. Dále jsou mapovány nestátní komunitní a soukromí činitelé účastnící se kulturního života v zemi. Práci uzavírá případová studie kulturního vývoje na lokální úrovni, provedená na příkladu města Lvova.
|
|
JOHAN -centrum pro kulturní a sociální projekty
Náhlíková, Petra ; VÁCLAVOVÁ, Denisa (vedoucí práce) ; KAŠPAR, David (oponent)
Bakalářská práce si klade za hlavní cíl seznámit čtenáře se specifiky fungování plzeňské neziskové organizace JOHAN - centra pro kulturní a sociální projekty - a to na základě případové studie sledující vývoj, historii, provoz, dramaturgii, finance a aktivity této organizace. Ukazuje, v čem se kulturně sociální centrum odlišuje od jiných kulturních center. Mapuje důležité aspekty nutné pro vznik takovéto instituce a pro zajištění jejího provozu. Poukazuje na to, jaké výhody a nevýhody přináší postupný rozvoj a nutná profesionalizace organizace. V neposlední řadě se také zabývá podrobněji ojedinělým prostorem bývalé budovy nádraží Plzeň Jižní Předměstí tzv. Moving Station, který vznikl jako jeden z prvních kulturních industriálních prostorů v České republice. Sleduje také, jaké přínosy vyplývají z členství JOHANu v kulturních sítích Trans Europe Halls a Nová síť.
Práce by měla sloužit i jako inspirace, jak řešit provozní, finanční i produkční záležitosti v nově vznikajících typově obdobných organizacích v jiných lokalitách či městech.
|
|
Role státu při správě kultury
Burešová, Eva ; NEKOLNÝ, Bohumil (vedoucí práce) ; SMOLÍKOVÁ, Marta (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá vztahem mezi Ministerstvem kultury České republiky a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi v oblasti živého umění. Práce se v samostatných kapitolách věnuje fungování Pražského filharmonického sboru, České filharmonie, Institutu umění - Divadelního ústavu a Národního divadla. Vztah těchto institucí k Ministerstvu kultury České republiky je v práci popsán na základě informací z osobních konzultací s řediteli daných příspěvkových organizací. Okrajově se práce dotýká i mnohokrát rozebírané otázky transformace příspěvkových organizací do jiné právní formy. Závěry práce shrnují jak společné problémy příspěvkových organizací ve vztahu k Ministerstvu kultury České republiky, tak i některé výhody, které z tohoto svazku vyplývají.
Cílem mé diplomové práce je přiblížit vztah Ministerstva kultury České republiky k jeho příspěvkovým organizacím v oblasti živého umění, způsoby komunikace mezi těmito subjekty, dodržování pravidel z obou zkoumaných stran a návrhy na zlepšení fungování tohoto důležitého vztahu.
|
|
Kulturní advokacie
Cajtlerová, Zuzana ; KEJKRTOVÁ MĚŘIČKOVÁ, Eva (vedoucí práce) ; SMOLÍKOVÁ, Marta (oponent)
Kulturní advokacie, tedy obhajoba kultury a umění, je oblastí, které se po teoretické stránce věnuje v České republice málokdo. Tzv. arts advocacy tak zůstává doménou především zahraniční. Diplomová práce proto zpracovává tuto nezbytnou oblast činnosti každé kulturní organizace v teoretické rovině a rozebírá několik vybraných metod kulturní advokacie a zdrojů její argumentace: určení vlastní prospěšnosti jako základ advokacie, ekonomické dopady kultury jako nový zdroj argumentace, kontakt s volenými zástupci, sdružování a zapojení veřejnosti jako kulturního advokáta. Kromě ní nabízí několik zajímavých případů dobré praxe ze zahraničí. Na základě nabytých znalostí pak reflektuje stav advokacie kultury a umění u nás.
|
|
Zážitková ekonomika. Dánský přístup ke kulturním a kreativním průmyslům.
Vandělík, Jakub ; Kubaš, Mario (vedoucí práce) ; Kouba, Vojtěch (oponent)
Tato diplomová práce "Zážitková ekonomika. Dánský přístup ke kulturním a kreativním průmyslům" se primárně zabývá fenoménem zážitkové ekonomiky v Dánsku, jejím hlavním cílem je analýza a představení specifického dánského přístupu ke kulturním a kreativním průmyslům. První kapitola se zabývá historicko-ekonomickým vývojem Dánska. Následující kapitola vymezuje zážitkovou ekonomiku na historickém vývoji a následně dánský přístup k tomuto konceptu. Třetí kapitola se zabývá hledáním spojitostí mezi zážitkovou ekonomikou v Dánsku a specifickým socioekonomickým prostředím Dánska. Dále autor popisuje vliv dánské vlády a politické scény na vývoj zážitkové ekonomiky. Závěrečná kapitola se zabývá ekonomickými dopady zážitkové ekonomiky.
|
|
Institucionální a ekonomická analýza vývoje Národního divadla v Praze pro roce 1989
Žilová, Šárka ; Doležalová, Antonie (vedoucí práce) ; Riedlbauch, Václav (oponent)
Diplomová práce se věnuje problematice majetkového a institucionálního propojení pěti scén a čtyř souborů Národního divadla v Praze, jež je příspěvkovou organizací Ministerstva kultury České republiky. Práce čtenáři v obecné rovině představuje kulturní politiku a přibližuje vývoj všech scén Národního divadla do roku 1989. Stěžejním bodem práce je pak institucionální a finanční analýza, přičemž cílem práce je na jejím základě zhodnotit důsledky změn ve způsobu správy jednotlivých scén Národního divadla, konkrétně slučování a rozdělování scén a souborů po roce 1989. Analýza se zaměřuje zejména na výši příspěvku zřizovatele, tedy náročnost na veřejné prostředky, ale bere v úvahu i návštěvnost, soběstačnost, počet představení, vývoj tržeb apod. Na závěr jsou představeny modely fungování národních divadel a operních domů ve Francii a Anglii a jejich porovnání se situací v České republice, zejména se zaměřením na způsob financování.
|
|
Podpora kinematografie v ČR po roce 1989
Hrdina, Jan ; Doležalová, Antonie (vedoucí práce) ; Czesany Dvořáková, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá veřejným financováním české kinematografie od roku 1989 po současnost se zaměřením na státní fondy. Nastiňuje ekonomickými aspekty veřejné podpory této specifické oblasti a zasazuje film do ekonomické teorie statků a do konceptu kulturních a kreativních průmyslů. Dále popisuje legislativní vývoj až po současný zákon o audiovizi, kterým vznikl Státní fond kinematografie. V práci je rozebrána struktura tohoto fondu, jeho činnost a financování. Dalším předmětem zkoumání je vývoj financování podpory české kinematografie. Práce identifikuje zdroje prostředků pro podporu kinematografie a na jaké účely byly vynaloženy. Pro srovnání nabízí stručný přehled podpory v Evropě a popis systémů podpory ve Velké Británii a Francii. Záměrem práce je zhodnotit vývoj a současný stav systému veřejné podpory kinematografie.
|
|
Kreativní centrum Zlín
Novák, Petr ; SULŽENKO, Jiří (vedoucí práce) ; KAŠPAR, David (oponent)
Bakalářská práce se věnuje hlavním třem oblastem. Problematice kulturních a kreativních průmyslů, teoretické tvorbě podnikatelského plánu a jeho aplikaci v praxi na příkladu podnikatelského plánu kreativního centra ve Zlíně. Do první oblasti zasahují celkové kontexty kulturních a kreativních průmyslů v souvislosti s pojmoslovím tématiky v rámci této problematiky ve Zlíně a Zlínském kraji s přesahem na zvolenou regionální situaci. Druhá oblast obsahuje teoretickou přípravu realizace podnikatelského záměru dle aktuálních trendů. Poslední část práce tuto sumarizaci reflektuje na zvoleném praktickém projektu na teoretické úrovni.
|