|
Diagnóza laterality ve školním prostředí
Šnajdrová, Veronika ; Vítečková, Michaela (vedoucí práce) ; Krykorková, Hana (oponent)
Tato bakalářská práce obsahuje teoretické základy projevů dominance mozkových hemisfér - laterality. Zabývá se vývojem laterality, jejím genotypem a fenotypem, stupni, typy a druhy laterality, zmiňuje se o následcích nevhodného výchovného působení na genotyp laterality a následné nápravě. Dále se zabývá diagnostikou laterality, a to především z pozice učitele. Základní myšlenkou této práce je podpora přirozeného vývoje dítěte prostřednictvím vhodného působení na lateralitu dítěte, konkrétně žáka s diagnózou dysfázie.
|
|
Vliv vertikalizačního zařízení na svalovou aktivitu dolních končetin
Oravová, Pavlína ; Ronzhina, Marina (oponent) ; Kolářová, Jana (vedoucí práce)
Bakalářská práce je zaměřena na vliv vertikalizačního zařízení na svalovou aktivitu dolních končetin. Zabývá se problematikou elektromyografie a zpracováním elektromyografického signálu, jeho měřením pomocí bezdrátových elektrod Wave Plus na vertikalizačním zařízení Balance Trainer a fyziologií svalů dolních končetin, které byly vybrány pro praktickou část měření. Součástí práce je protokol měření. Dále jsou nasnímaná data zpracována pomocí programovacího prostředí MATLAB a vyhodnocena v diskuzi.
|
|
Grafická motorika předškolních dětí a její rozvoj před vstupem do základní školy.
KOCOVÁ, Ilona
Tato bakalářská práce se zabývá úrovní grafické motoriky u dětí v předškolním věku a odstranění obtíží v této oblasti. Bakalářská práce se skládá ze dvou částí, z nichž první teoretická charakterizuje dítě předškolního věku, vysvětluje pojem motorika, lateralita. Zabývá se vývojem kresby u dětí předškolního věku a správným úchopem psacího náčiní včetně jeho nácviku a správnou fixací polohy u pracovního stolu. Druhá - praktická část popisuje průběh grafomotorického kurzu, obsahuje kazuistiky dětí a analýzu jejich kreseb a fiktivního písma před a po grafomotorickém kurzu.
|
|
Vliv laterality na mzdu: Jsou leváci na práci leví?
Jakubcová, Klára ; Komrska, Martin (vedoucí práce) ; Babin, Jan (oponent)
Práce zkoumá vliv laterality na mzdu na průřezových datech pro Českou republiku, která byla získána dotazníkovou metodou. Obecně se u leváků předpokládá nižší mzda z důvodu nepřizpůsobení některých nástrojů pro použití levou rukou, což vede k nižší produktivitě práce leváků. První hypotéza tvrdí, že muži leváci dosahují mzdové prémie díky lepším tvůrčím schopnostem a druhá, že ženy levačky jsou mzdově penalizovány oproti pravačkám. K testování hypotéz byl použit odhad regresních rovnic metodou nejmenších čtverců. Ani jedna hypotéza nebyla pomocí základních modelů potvrzena. Dosažené výsledky naznačují, že leváci by v průměru měli mít spíše o 6,6 % nižší mzdy než praváci a levačky o 4 % vyšší než pravačky. Avšak statistická významnost proměnné lateralita se v základních modelech nepotvrdila. Po rozdělení datasetu podle nejvyššího dosaženého vzdělání mají dle výsledků muži leváci s vysokoškolským vzděláním o 14 % vyšší hodinovou mzdu než praváci (potvrzení hlavní hypotézy), na druhou stranu leváci se středoškolským a nižším vzděláním o 43 % nižší mzdu než praváci (u levaček nebyl prokázán vliv).
|
|
Lateralita jako pedagogický problém
OBSELKOVÁ, Gabriela
Bakalářská práce je zaměřena na vzdělávání dětí v mateřské škole a žáků na počátku školní docházky s přihlédnutím na jejich lateralitu. Práce zjišťuje, jaké činnosti ve škole jsou nejvíce ovlivněny lateralitou dětí a v čem spočívá největší pedagogický problém související s lateralitou. Teoretická část této práce přináší základní informace o problematice laterality a vzdělávání. Nejdříve je vysvětlen samotný pojem lateralita z hlediska etymologie a poté je rozebráno členění laterality. Dále je popsán vzájemný vztah laterality a cerebrální dominance, vývoj laterality a rovněž proces jejího diagnostikování, včetně výpočtu tzv. kvocientu pravorukosti a stanovení jednotlivých druhů, stupňů a typů laterality. Práce také uvádí pojem pravoruká společnost, možné důvody jejího vzniku a její historický vývoj. Následně se práce zabývá vzděláváním dětí v předškolním a mladším školním věku, a proto je nejprve vymezena charakteristika daného období dětského vývoje a poté je popsáno samotné vzdělávání pravorukých i levorukých dětí. V souvislosti s vymezeným cílem práce je podrobněji rozebrána výuka psaní u žáků, její zásady, možné využívané metody, jednotlivé fáze výuky a zmíněno je rovněž i nové písmo Comenia Script a odlišnosti výuky psaní v alternativních školách. Práce též popisuje specifika výuky psaní u leváků. Cílem empirické části této práce bylo zjistit, jak je realizována výchova, výuka a metodika rozvoje grafomotoriky a psaní u dětí v mateřských školách a na počátku školní docházky s přihlédnutím na lateralitu dětí. K tomuto šetření byly stanoveny tři výzkumné otázky. Otázka č. 1: Jak probíhá rozvoj grafomotoriky a výuka psaní pravorukých a levorukých dětí v předškolním věku a na počátku školní docházky? Otz. č. 2: Jakou úlohu přisuzují metodice a didaktice rozvoje grafomotoriky a psaní učitelé mateřských a základních škol? Otz. č. 3: Jakých výsledků v počátečním psaní dosahují pravorucí a levorucí žáci? Pro realizaci praktické části práce byla zvolena kvalitativní strategie výzkumu. K získání potřebných dat byl použit test laterality a dále technika strukturovaného pozorování a polostandardizovaného rozhovoru. Výzkum probíhal ve školním roce 2013/2014 na třech školách ve městě Světlá nad Sázavou. Výzkumu se účastnilo 54 dětí v mateřské škole, 51 žáků v základních školách a 7 učitelů. Výsledky práce přinášejí zpracovaná data ze všech použitých technik výzkumu a poskytují tak informace o funkční lateralitě respondentů a rovněž o tom, jak probíhá vzdělávání pravorukých i levorukých dětí v předškolním a mladším školním věku. Z výsledků výzkumu vyplývá, že v populaci převažuje počet praváků nad leváky a také se výzkumem potvrzují názory odborníků o vývoji laterality u dětí. Výzkum rovněž přináší poznatky o důležitosti výuky pracovních návyků u dětí a žáků, jež napomáhají k lepšímu psaní, a které žáci nemají ještě ani v prvním ročníku plně zafixované. V neposlední řadě výzkum též popisuje průběh výuky psaní v prvním ročníku daných základních škol, který se v jednotlivých třídách nejvíce odlišuje ve způsobu psaní leváků, kdy 2 učitelky akceptují tzv. horní způsob psaní a jedna učitelka vyučuje žáky psát pouze dolním způsobem. Z rozhovorů s učitelkami rovněž vyplývá, že ve všech třídách dosahují leváci i praváci srovnatelných výsledků v psaní. Rozhovory též přináší názory učitelů na nové písmo Comenia Script. Tato práce přináší poznatky o vzdělávání pravorukých i levorukých dětí a žáků ve vybraných mateřských a základních školách. Výsledky mohou být použity jako náměty do diskuze k otázkám metodiky a didaktiky psaní s přihlédnutím na lateralitu žáků.
|
|
K problematice leváctví
GROBHEISEROVÁ, Petra
Diplomová práce K problematice leváctví je zaměřena na problematiku leváctví a levorukosti ve své komplexnosti. Teoretická část práce je zaměřena na lateralitu a levorukost obecně, postavení leváků ve společnosti a měnící se pohled na lateralitu v průběhu historie. Zabývá se odlišnostmi leváků a praváků a upozorňuje na možná úskalí, na která leváci mohou narazit. V závěru jsem se zabývala testováním laterality a možnými způsoby vedení levorukých žáků. Výzkumná část je zaměřena na orientační zjištění počtu levorukých žáků v 1. třídách základních škol v Karlovarském kraji. Dále jsem zjišťovala, do jaké míry jsou učitelé ve zkoumaných třídách obeznámeni s problematikou leváctví a jakým způsobem leváky vedou. Výzkum probíhal na 16 náhodně vybraných školách.
|
|
Ekonomie diskriminace: dosahují leváci mzdové prémie?
Borovská, Radka ; Houdek, Petr (vedoucí práce) ; Brožová, Dagmar (oponent)
U leváků se předpokládá nižší plat, jakožto penalizace za nestandardní orientaci ruky. Bylo však zjištěno, že je tomu právě naopak (Denny, O'Sullivan 2007). Tato práce zkoumá na vzorku zaměstnanců PR agentur v České republice úspěšnost leváků v zaměstnání, a to podle výše platu, frekvence povýšení a pracovní pozice. Ani u jedné z těchto oblastí nebyla korelativní souvislost s lateralitou prokázána. Další testovanou oblastí je také jejich spotřeba alkoholu a návštěvnost restauračních zařízení, jež by v přiměřené míře měly přispívat k vyššímu platu (Peters, Stringham 2006). Bylo však zjištěno, že plat je ovlivněn pohlavím, nikoli lateralitou a ani spotřeba alkoholu mzdy neovlivňuje. Kouření ovlivňuje výši mezd negativním způsobem (Levine et al. 1997) a je rozšířenější mezi leváky (Ernest Harburg, Anna Feldstein, James Papsdorf 1978). Souvislost mezi lateralitou a kouřením sice prokázána byla, ale vliv kouření na mzdy nikoli.
|
|
SOUČASNÝ STAV PSANÍ LEVÁKŮ V ZŠ
KRÝCHOVÁ, Hana
PRÁCE SE ZABÝVÁ PROBLEMATIKOU LATERALITY, KDE SE ZAMĚŘUJI HLAVNĚ NA LEVÁCTVÍ. SEZNAMUJI ČTENÁŘE S VYŠETŘENÍM LATERALITY A PŘEDSTAVUJI JEDNOTLIVÉ ZKOUŠKY HORNÍCH A DOLNÍCH KONČETIN, VEDOUCÍ OKO A UCHO.DÁLE ZDŮRAZŇUJI DŮSLEDKY POTLAČOVANÉHO LEVÁCTVÍ A NUTNOST VHODNÉ VÝCHOVY NA HARMONICKÝ ROZVOJ OSOBNOSTI LEVÁKA. NEJVÍCE VĚNUJI POZORNOST METODICE PSANÍ LEVÁKŮ. dÁLE POZORUJI, V JAKÉ OBLASTI MAJJÍ LEVÁCI NEJVĚTŠÍ PROBLÉMY A SROVNÁVÁM, JAKÝM ZPŮSOBEM SE UČÍ PSÁT A JAKÝM ZPŮSOBEM PÍŠÍ NA DRUHÉM STUPNI.
|
|
Rozvoj grafomotoriky u dětí předškolního věku
BAĎUROVÁ, Lucie
V bakalářské práci zkoumám rozvoj grafomotoriky u dětí předškolního věku. V teoretické části jsem charakterizovala vývojové období předškolních dětí. Největší část v teoretické části jsem věnovala rozebíráním termínu grafomotorika a pojmům tomu blízkých. Charakterizovala jsem možné diagnostické metody zjišťující úroveň grafomotoriky a nastínila jsem možné poruchy ve vývoji dítěte, které mají obtíže s grafomotorikou. V praktické části jsem si vyzkoušela diagnostické metody pro zkoumání úrovně grafomotoriky, které jsem následně vyhodnotila. Pomocí strukturovaného rozhovoru jsem zpracovala kazuistiky jednotlivých dětí.
|
|
Lateralita
HRNČÍŘOVÁ, Kateřina
Diplomová práce se zabývá specifickým problémem laterality u dětí v mladším školním věku. Je dělena na část teoretickou, praktickou a přílohovou. Teoretická část pojednává o lateralitě ve vztahu zralosti osobnosti, o historických souvislostech laterality ve společnosti, o diagnostice laterality a jejích druzích. Rovněž sleduje vliv laterality na školní úspěšnost. Práce obsahuje návrh možnosti práce s žáky s jednotlivými typy laterality ve školní praxi. Cílem zkoumání v praktické části diplomové práce bylo zjistit v populaci dětí na prvním stupni základní školy počet dětí pravorukých, levorukých a počet ambidextrů ve vztahu k lateralitě a její vyhraněnosti. Ke zpracování výsledků byla použita metoda zkoušek laterality a pozorování, doplněna dotazníkem zaměřeným na anamnestické údaje. Výsledky testů laterality byly zpracovány do grafů a společně se zjištěnými výsledky z dotazníků byly vyhodnoceny závěry jednotlivých oblastí zkoumání. Přílohová část diplomové práce obsahuje pracovní materiál související se zjišťováním laterality a návrhy grafomotorických listů pro žáky levoruké i pravoruké s možnými grafomotorickými obtížemi.
|