|
Vlákna z obnovitelných zdrojů surovin
Uchytilová, Markéta ; Bálková, Radka (oponent) ; Kotlík, Josef (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce nahlíží z ekologické perspektivy na výrobu textilií. Cílem je analyzovat možnosti náhrady základních surovin používaných pro výrobu přírodních i syntetických vláken surovinami získanými z obnovitelných zdrojů. Používáním textilních vláken z obnovitelných zdrojů by se měl eliminovat problém omezené dostupnosti primárních surovin pro výrobu textilních vláken a mělo by dojít ke snížení množství syntetického odpadu.
|
|
Certifikovaná metodika způsobů ukládání textilu
KUŽELOVÁ, Zdenka ; ŠEVČÍK, Richard ; PŘÍHODA, Jiří ; NASADIL, Petr
Tato metodika byla vytvořena pro potřeby muzejních pracovníků, kteří ukládají textilní sbírkové předměty. Metodika je zaměřena na depozitáře, ve kterých dochází k ukládání textilu. Svým obsahem je zaměřená na tradiční lidový oděv na Moravě ve vymezeném časovém období 1850 – 1950, je tedy v tomto smyslu specifická. Je třeba zdůraznit skutečnost, že lidový textil měl svou formu ukládání, kterou je nutno dodržet a které by se měla věnovat samostatná pozornost.
Plný text: PDF
|
| |
| |
|
Certifikovaná metodika vytvoření trvale udržitelného prostředí pro uložení tradičních oděvních součástek v depozitářích
HRUBANOVÁ, Markéta ; POLÁŠKOVÁ, Hana ; NASADIL, Petr ; KUŽELOVÁ, Zdenka ; PŘÍHODA, Jiří ; ŠEVČÍK, Richard
Tato metodika byla vytvořena pro potřeby identifikace rizik vyplývajících z podmínek prostředí, ve kterém se pohybují nebo jsou dlouhodobě umístěny předměty kulturního dědictví. Je určena především pro pracovníky muzeí a skanzenů, kteří pracují s oděvními součástmi a dalšími textilními exponáty. Jejím cílem je vytvořit nástroj pro sledování a měření kontaminace prostředí, ve kterém se předměty pohybují, s cílem omezení rizik, poškození nebo zkrácení životnosti exponátů vlivem nevhodného prostředí. Využívání popsaných postupů umožní sledovat a snižovat znečištění s cílem ochránit jak exponáty tak zdraví pracovníků, kteří s nimi přicházejí do styku.
Plný text: PDF
|
|
Metodika nedestruktivního průzkumu historických tkanin etnografického charakteru z období 1850 až 1950, jejich dokumentace a identifikace. MEP (Metodika etnografického průzkumu).
Mertová, Petra ; Samohýlová, Alena ; Holcner, Ludvík
Hlavním cílem metodiky je poskytnout nástroj pro dokumentaci a identifikaci tkanin, nalézajících se v etnografických sbírkových fondech muzejních institucí. Metodika využívá soubor popisných a měřitelných vlastností tkanin získaných průzkumem a dokumentací muzejních sbírkových fondů. S ohledem na okruh předpokládaných uživatelů a charakter zkoumaných předmětů, historického textilu s kulturní hodnotou, je metodiky navržena jako nedestruktivní. Metodika průzkumu postupuje v několika krocích, zaměřených zaprvé na odbornou dokumentaci tkanin prostřednictvím nedestruktivních metod zaměřených na zjišťování popisných a měřitelných vlastností předmětu a technologického rozboru historických tkanin etnografické povahy. Za druhé na identifikaci etnografických tkanin ve sbírkových institucích pomocí srovnávacího studia se souborem již sumarizovaných dat o historických tkaninách, včetně jejich fotografické dokumentace s ukázkami vybraných tkanin z depozitářů muzeí. Získaný materiál je uložen ve webové aplikaci atlastextilu.cz.
Plný text: PDF; PDF
|
|
Textil jako specifické médium ve výtvarných činnostech na II. stupni ZŠ (prakticko-teoretická práce)
ŠTĚRBOVÁ, Pavlína
Práce se zabývá textilem jako specifickým médiem ve výtvarné výchově na druhém stupni základní školy. Teoretická část popisuje roli textilu v kultuře. Zabývá se jeho využitím v umělecké tvorbě a popisuje ho v historickém kontextu. Zároveň zachycuje práci významných textilních výtvarnic a pedagožek Karly Cikánové, Jany Skarlantové a Taťány Šteiglové. Zdůrazňuje přednosti a didaktický aspekt použití textilu ve výtvarných činnostech a reflektuje možnosti výtvarného textilního vzdělávání v České republice. Praktická část obsahuje osm autorských lekcí zaměřených na využití textilu ve výtvarné výchově na druhém stupni základní školy. Součástí je také jejich částečná realizace a reflexe.
|
| |
| |
| |