|
Třeboňsko 2000. Ekologie a ekonomika Třeboňska po dvaceti letech
Pokorný, Jan ; Šulcová, J. ; Hátle, M. ; Hlásek, J.
Konference Třeboňsko 200 navazuje na předešlé dvě konference z let 1978 a 1988 Navazuje na tradici dobré komunikace mezi všemi subjekty, jichž se dotýkají otázky ochrany a rozvoje Chráněné krajinné oblasti a Biosférické rezervace Třeboňsko. Referáty přednesené na konferenci přinášejí analýzu stavu a vývoje třeboňské krajiny a poskytují podklad pro formulování směrů a strategie trvalé udržitelnosti rozvoje Třeboňska.
|
|
Úvodní slovo pořadatele
Pokorný, Jan
Konference Třeboňsko 200 navazuje na předešlé dvě konference z let 1978 a 1988 Navazuje na tradici dobré komunikace mezi všemi subjekty, jichž se dotýkají otázky ochrany a rozvoje Chráněné krajinné oblasti a Biosférické rezervace Třeboňsko. Referáty přednesené na konferenci přinášejí analýzu stavu a vývoje třeboňské krajiny a poskytují podklad pro formulování směrů a strategie trvalé udržitelnosti rozvoje Třeboňska.
|
|
Funkce allochtonní organické hmoty v tůni aluvia horní Lužnice
Dvořák, Jan ; Pechar, Libor
Pro aluviální tůně a říční ramena je charakteristický přísun značného množství organické hmoty ve formě listů a dalšího opadu z pobřežních dřevin. Tento materiál je zdrojem živin (C, N, P), současně funguje jako substrát pro jejich akumulaci a transformaci. V příspěvku jsou popsány procesy, spojené s dekompozicí opadu listů na základě sledování jejich rozkladu metodou "litter mesh-bags", které byly exponovány in situ po období listopad 1989 - listopad 1990. Opad představuje značný rezistentní materiál, který spíše než zdroj živin funguje jako substrát pro akumukaci dusíku a fosforu.
|
| |
| |
| |
|
Green marketing - aplikace na automobilový průmysl
Klimek, Dušan ; Zamazalová, Marcela (vedoucí práce) ; Skokanová, Dagmar (oponent)
Má bakalářská práce se zabývá otázkou Green marketingu a jeho působení na lidi různého pohlaví, věku, vzdělání a povolání jako příjemce mediálních kampaní. Konkrétně se jedná o kampaně propagující tzv. ekologické (a tudíž i ekonomické) automobily. Tato bakalářská práce má tedy za cíl zkoumat propagaci takovýchto výrobků automobilového průmyslu a také to, zda-li tato reklama má smysl, tedy jestli je lidmi vnímána pozitivně a následně je, alespoň zčásti, odměněna reakcí v podobě koupi automobilu. Teoretická část práce je zaměřena obecněji na pojem green marketing a následnou aplikaci na automobilový průmysl, ta praktická potom interpretuje mé vlastní dosažené výsledky z výzkumu a ostatní získaná data a poznatky od konkrétního automobilového výrobce.
|
|
Ekologie a právo
Frommová, Eva ; Spirit, Michal (vedoucí práce) ; Očenáš, Pavol (oponent)
Práce si klade za cíl analyzovat vztah ekologie a práva. Je rozdělena do pěti kapitol. Úvodní kapitola vymezuje pojem ekologie. Druhá kapitola se soustředí na právo a jeho roli v ekologii. Ve třetí kapitole je vysvětlen význam principů jako jednotících prvků právní úpravy. Vybrané principy právní ochrany životního prostředí jsou podrobně rozebrány v kapitole čtvrté. Poslední kapitola popisuje praktické uplatnění přístupu integrované prevence a omezování znečištění a usiluje o zhodnocení jeho přínosu pro ochranu životního prostředí.
|
| |
|
Recenze knihy Přírodní kapitalismus
Moučka, Jan
Recenze je zaměřena na možné přínosy, které kniha přináší urbanismu, pojatému jako teorie prognóz, návrhu, výstavby a správy měst. Kniha uvádí témata, která již byla předmětem delšího zájmu, nových výzkumů a studií RMI (Rocky Mountains Institute v USA). Přes snahu autorů přinést co nejvíce případů aplikace nových přístupů, ekologických i ekonomických šancí - universálním návodem ani praktickým "manuálem" však kniha není. Mimo jiné i proto, že je ovlivněna současnou realitou USA, zejména problematikou závislosti společnosti na autech, a obsah knihy tak nesplňuje imperativ Alberta Einsteina, použitý jako motto knihy - " Problémy nelze řešit způsobem myšlení, který problémy vytvořil". Obsah kapitol 1 až 13 je zaměřen na moderní pojetí "ekologických služeb" přírody, tak aby dobře a udržitelně fungovala jako "faktor 4" kapitalismu. Kapitola 14 je zaměřena na "sociální služby", poskytované systémy jako jsou velká města, která jsou naplánována, realizována a spravována ve smyslu nově definovaných, udržitelných "sociálních služeb". Jako vzor je použito významné brazilské města Curitiba. Kapitola 14 je však mediální, nepřesvědčivá a postrádá jakékoli urbanistické informace. Detailnější pohled na případ města Curitiba si tudíž čtenář - odborník, politik, urbanista - musí získat sám a jinde. Je to nezbytné, jinak mu kniha poskytne o "faktoru 4" - sociálních službách - jen povrchní informace. Kapitola 15 je o prognózách a plánování ve vztahu ke společnému habitatu lidí a také ostatní přírody. Bohužel i v této kapitole chybí odpovídající konkrétní doklady.
Plný text: PDF
|