Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 45 záznamů.  začátekpředchozí36 - 45  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Neviditelné náboženství. Odklon od organizované církve k novým náboženským proudům v ČR a Evropě.
ČELIKOVSKÝ, Josef
Tématem práce je tzv. neviditelné náboženství, pokus o jeho vymezení, stoupající popularita a s tím související odklon od tradiční organizované církve. První část se zaměřuje na definování pojmů souvisejících s tzv. neviditelným náboženstvím. V další kapitole následuje vývoj náboženské otázky v českých zemích od 17. století do současnosti, i hledání důvodů, které vedly společnost k novým formám religiozity.
Vztah religiozity a nerovnosti příjmů
Michl, Pavel ; Ježek, Tomáš (vedoucí práce) ; Brabec, Petr (oponent)
Práce pojednává o vztahu příjmové nerovnosti a religiozity. Výsledky analýzy potvrzují korelaci mezi příjmovou nerovností a religiozitou, kauzalita tohoto vztahu však zůstává nejasná. Tento vztah je v práci zasazen do kontextu teorie sekularizace, konkrétně se dotýká novější verze -- teorie existenční nejistoty. Analýza potvrzuje tuto teorii. Jejím hlavním přínosem je skutečnost, že je provedena na základě několika sociologických průzkumů, na širokém vzorku zkoumaných zemí a využívá několika ukazatelů religiozity, přičemž je rozlišuje ukazatele náboženské participace a ukazatele osobní víry. Vedle toho práce předkládá i další možná vysvětlení souvislosti příjmové nerovnosti a religiozity vycházející z odlišnosti preferencí religiózních a nereligiózních jedinců. Práce rovněž potvrzuje pokračující sekularizaci ve většině zemí světa v posledních dvou až třech desetiletích.
Kvalitativní výzkum náboženských představ u předškolních dětí
KOUDELKOVÁ, Pavlína
V této práci je veden kvalitativní výzkum v rámci grounded theory se zaměřením na výzkum toho jak děti vnímají určité náboženské symboly, jaké náboženské představy se u nich objevují na vědomé či nevědomé úrovni a jaké náboženské představy si o různých náboženských jevech utvářejí. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy: dítě předškolního věku z hlediska vývojových teorií, pojem religiozita a spiritualita, klíčoví představitelé a pojmy psychologie a sociologie náboženství. V metodologické části popisuji kvalitativní výzkum, metodu polostrukturovaného hloubkového rozhovoru a dále rozdílné a společné náboženské a spirituální představy dětí předškolního věku.
Náboženství jako součást školní edukace v různých zemích Evropy
SKOKOVÁ, Jana
Práce v první části teoreticky popisuje stav náboženské situace v Evropě, zabývá se historií postupné sekularizace Evropy, sociologicky popisuje současný stav společnosti vzhledem k náboženství. Závěr první části podává shrnutí teoretických poznatků o náboženské situaci v Evropě v souvislosti s výukou náboženství. Druhá část práce se zabývá výukou náboženství v jednotlivých evropských státech. Základem druhé části je empirická studie ze šestnácti evropských zemí H.G. Ziebertze: "How Teachers in Europe Teach Religion". Práce předkládá výsledky studie a zpracovává je do obecných závěrů. Podrobněji se zabývá problematikou současné české situace výuky náboženství ve vztahu k celkovému společenskému klimatu.
Muslimské menšiny v Evropské unii. Případová studie Francie.
Jebavá, Jaroslava ; Novotná, Yvona (vedoucí práce) ; Druláková, Radka (oponent)
O islámu se v Evropské unii poslední dobou čím dál více diskutuje, a to nejen v souvislosti se světovým děním, ale i řešením vnitrostátních záležitostí jednotlivých členských států. Islám se totiž v EU usadil a stal se permanentní součástí evropského náboženského spektra. Problematika početných evropských muslimských menšin však dnes už není záležitostí jen jednotlivých států, které této problematice bezprostředně čelí, ale v prostředí rostoucí evropské integrace a při současných transnacionalizačních tendencích evropského islámu se stává předmětem zájmu všech členských států i EU jako takové. Nadále však řada otázek a hlavní odpovědnost za jejich řešení spočívá na jednotlivých státech. Práce se zaměřuje na analýzu postavení islámu ve Francii, jakožto zemi s největší muslimskou menšinou v rámci EU. Popisuje podmínky, které Francie islámu připravila, a specifický přístup Francie k menšinám a náboženstvím a analyzuje proces a současnou míru integrace francouzských muslimů. Na konkrétním příkladu Francie zkoumá tato práce obecně možnost integrace muslimů v evropské společnosti, faktory, které ji ovlivňují, a potažmo i přijatelnost islámu v EU.
Armáda jako strážce demokracie? Případ Turecka
Ficker, Alexandr ; Dvořáková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Němec, Jan (oponent)
Práce se zabývá významem a působením armády v Turecké republice v druhé polovině 20. století. První část práce analyzuje postavení armád v demokratických státech a zároveň předkládá jiný model pohledu na postavení armády, než je ten běžně známý. V druhé části je vysvětleno, jakým způsobem získala armáda své postavení ve společnosti, a jaký vliv měl kemalismus na armádní působení. Následuje analýza vojenských intervencí a následně pak analýza vlivu ES/EHS/EU na pozici armády v Turecku. Práce hledá odpověd na otázku , jakým způsobem ovlivnila EU pozici armády jako garanta sekularizace. V závěru práce, je pak nastíněn možný budoucí vývoj Turecka a vznik početných islámských fundamentalistických skupin.
Postavení vybraných evropských náboženských organizací v rozvojové spolupráci
Šupita, Michal ; Stuchlíková, Zuzana (vedoucí práce) ; Pavlík, Petr (oponent)
Cílem této práce je zjistit, do jaké míry vybrané evropské náboženské organizace kooperovaly v letech 2006-2009 s vládními donory v rámci rozvojové spolupráce. V české literatuře byla role náboženských organizací v rozvojové spolupráci doposud opomíjené téma a tato práce tak do určité míry zaplňuje tuto mezeru. Ve své práci charakerizuji vybrané organizace podle jejich výnosů, země původu a podle náboženství, ze kterého dané organizace vycházejí. Následně zkoumám, do jaké míry se vybrané FBOs zapojovaly do evropské rozvojové spolupráce, do jaké míry jsou vybrané FBOs financované z veřejných zdrojů a nakonec srovnávám strukturu výnosů vybraných FBOs s výnosy sekulárních neziskových organizací.
Vyzžití výtvarné hry a prohloubení vybraných témat v programu VYTAX (mládež)
VONDRÁŠEK, Václav
Hlavním zaměřením této diplomové práce je předložit a popsat rámec možností, jak výtvarně a pomocí zážitkové pedagogiky zajímavým, tvůrčím způsobem pomoci mladým lidem zpracovat a uchopit různá témata motivačně vzdělávacího programu Vytax, jehož prvotním cílem je podnítit mladé lidi k aktivnímu zapojení v církvi. V její teoretické části se nejdříve autor této práce snažil vysvětlit základní pojmy o programu samotném v souvislosti církve a pak objasnit základní ideové nasměrování tohoto programu v kontextu dnešní postmoderní doby. Důraz se klade nejen na program a techniky samotné, ale především na ústřední hodnotu a účinek kvalitního pedagogického vedení takového kolektivu mladých lidí. V praktické části práce pak autor navrhuje konkrétní zpracování deseti témat programu VYTAX, kde jsou okruhy řazeny od témat osobní spirituality po prvky, které se týkají nejen zařazení do společenství, ale popisují i postup implementace motivačních výzev, které povedou účastníky k aktivnímu, tvůrčímu zapojení do rodiny církve.
Evangelizace a salesiánské středisko mládeže
JIRÁČEK, Václav
Tématem práce je reflexe pojmu evangelizace a její realizace v Salesiánských střediscích mládeže. Má dvě části: teoretickou a praktickou. V první z nich je nejprve nastíněn vývoj role náboženství ve společnosti v období moderny a postmoderny. Dále je pomocí některých podstatných dokumentů církevního magisteria z období po druhém vatikánském koncilu představena šíře významů slova evangelizace a jeho souvislost s dalšími klíčovými pojmy. Jsou představeny teologické základy a obecné principy evange
Postoj současné české společnosti k otázce Desatera
BOROVKOVÁ, Blanka
Práce se zabývá vztahem současné české společnosti k otázce Desatera. První dvě kapitoly jsou věnovány teologicko-antropologickému pohledu na člověka v oblasti lidské svobody a příslušných norem. Třetí část se zabývá problematikou Desatera jako kodexu etických norem s ohledem na biblické kořeny, etický a katechetický rozměr. Dále je zde nastíněna úroveň hodnotové orientace a religiozity současné české společnosti i s poukazem na evropský kontext. Na základě získaných podkladů a výsledků výzkumu provedeného na jedné českobudějovické státní střední škole je v páté části práce reflektováno postavení Desatera v naší společnosti.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 45 záznamů.   začátekpředchozí36 - 45  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.