|
Informatics education at universities focused on informatics
Resl, Jakub ; Marešová, Zdena (advisor) ; Maryška, Miloš (referee)
The aim of this bachelor thesis is to analyze the current state of informatics education at universities in the Czech Republic. The thesis includes a comparison of the companies' requirements of graduates' skills with the true knowledge gain from the studying at the informatics fields. Further thesis includes information about faculties which can be used to studying informatics. These faculties are compared on the basis of information about their students. There is also a list of informatics courses made by author's own methodology. The introduction includes the situation of the IT experts and their education in the Czech Republic.
|
| |
|
The graphical side of the programme projects with LogoMotion
KOŤAROVÁ, Martina
The diploma thesis is treated as an user manual for a special graphical editor LogoMotion, which is part of Imagine programming environment used to teach computer science at primary school and which allows you to create or edit images and animations for the shape of the programming robot, so called turtle. Part of the manual is also working with the shape of this turtle, which consists of commands of Logo language. It also includes a description of several ways in which the images in the shape of turtle can be changed - for example, the shape acquisition of other turtles. The manual is intended for teachers who want to work with pupils using graphics to diversify the teaching of programming. It contains a lot of demonstrating and interesting tasks that help pupils to fully penetrate into the different areas of this topic.
|
| |
| |
|
The analysis of education of informatics' subjects in The Faculty of Informatics and Statistics of the University of Economics Prague with emphasis on system, contents, cohesion of subjects and suggestion of improvement of present state
Benešová, Petra ; Krsek, Libor (advisor) ; Horný, Stanislav (referee)
The work insists on analysis of interrelations individual subjects of informatics' education. In the first part of the work there are specific basic terms, as are information, informatics, and student of informatics, computer and information literacy. The second part contains the analysis of informatics' subjects and outcomes of questionnaire. Contribution of my work is not only general view on subjects but also practical part, where are described and interpreted most frequent problems and inaccuracy of the education of these subjects. The work contains resolution of these problems and proposals of improvement of present state.
|
| |
| |
|
EXISTUJE KOMPLEXNÍ NÁVOD JAK EFEKTIVNĚ ŘÍDIT PODNIKOVOU INFORMATIKU?
Bastlová, Jitka ; Bruckner, Tomáš (advisor) ; Mikeska, Lukáš (referee)
Hlavním cílem této diplomové práce je prozkoumat jednotlivé obecně uznávané rámce, metodiky a standardy určené pro efektivní řízení podnikové informatiky a na základě tohoto zkoumání zjistit, zda existuje jeden konkrétní návod, který lze použít pro efektivní řízení podnikové informatiky. Součástí práce je vydefinování kritérií pro výběr vhodného rámce, metodik a standardů pro konkrétní oblast podnikové informatiky a jejich praktická aplikace ve společnosti TO2CR. Na základě prostudovaných materiálů týkajících se zvolených rámců, metodik a standardů a legislativní norem jsem zvolila kritéria pro výběr vhodné kombinace pro implementaci. Struktura a obsah práce jednotlivých kapitol je navržena tak, aby čtenář postupně získával informace o IT governance, o obsahu a zaměření norem, standardů, metodik a legislativních rámců a o výběru rámce, metodik či standardů pro konkrétní oblast řízení informační bezpečnosti a uvedení případové studie z praxe. Závěrem práce je zjištění, že v současnosti neexistuje žádný dostatečně komplexní návod pro efektivní řízení podnikové informatiky. Naopak je vhodné využít správnou kombinaci těchto rámců, metodik a norem.
|
| |