Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 46 záznamů.  začátekpředchozí27 - 36další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Reflexe evangelií z pohledu vybraných textů feministické teologie
Majerová, Kateřina ; Knotková - Čapková, Blanka (vedoucí práce) ; Kobová, Ĺubica (oponent)
Diplomová práce Reflexe evangelií z pohledu vybraných textů feministické teologie je situována do kontextu křesťanské feministické teologie, konkrétně v rámci feministické teologie osvobození. Zaměřuje se tak zejména na texty feministických protestantských teoložek Jany Opočenské a Dorothee Sölle, předně pak na texty, vztahující se k vybraným pasážím evangelií. Teoretická část práce je věnována zejména teoreticko-metodologickým východiskům, v podobě vymezení stěžejních pojmů feministických teorií, kterými jsou mimo jiné i genderové stereotypy a pohlavně genderový systém. Rovněž je zde zaměřena pozornost na koncepty feministické teologie, předně pak teze vztahovosti a vzájemnosti uplatňující se v oblasti exegeze biblických textů, antropologie a christologie. V této části práce je dále uveden i biografický kontext vzniku kanonických evangelií spolu s jejich následnou interpretací prizmatem textů zmíněných feministicko-teologických autorek. Analytická část práce je s ohledem na tematizovaná teoreticko-metodologická východiska zacílena na dva konkrétní momenty evangelií a jejich výklad prostřednictvím vybraných textů Jany Opočenské a Dorothee Sölle. Skrze genderově zaostřenou metodu obsahové kvalitativní analýzy jejich textů je pak následně reflektováno, jakým způsobem zmíněné autorky uchopují pojem...
Božské i lidské aneb devoční zobrazení ve 14. století s důrazem na vývoj Piety
Cimler, Čestmír ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Bakalářská práce se zabývá vznikem nových typů výtvarných děl, jejichž úkolem bylo vzbudit v divákovi silnější emocionální zážitek, který ho měl dovést k niternějšímu prožitku nad utrpením Ježíše Krista a Panny Marie. Tyto tzv. devoční zobrazení začly vznikat na přelomu 13. a 14. století v prostředí mendikantských klášterů a řadíme mezi ně typy mystického Ukřižování, Piety nebo těhotné Panny Marie. V této práci je kladen důraz na ikonografický typ Piety. Pieta jakožto truchlící Panna Marie, která drží v náručí mrtvého Ježíše Krista bezprostředně po sejmutí z kříže je aktuálním námětem po celá staletí, neboť vyjadřuje bolest matky nad ztrátou svého jediného syna. Patří tak k nejpůsobivějším motivům výtvarného umění, který lze parafrázovat na strasti obyčejného lidského života. Ve 14. století se námět Piety postupně rozčlenil do tří základních ikonografických typů (vertikální, horizontální a diagonální), nicméně jeho vznik není dodnes vyjasněn. Mimo prací Wilhema Pindera a Lecha Kalinowského nebylo toto téma dosud podrobněji zpracováno. Základním úkolem této práce je vysvětlení terminologie devočního zobrazení i jeho vznik pomocí shrnutí a kritického zhodnocení dosavadní odborné literatury k tomuto tématu. Hlavní náplň práce představuje stručné objasnění vývoje ikonografického typu Piety na třech...
Sociálně- etické aspekty Ježíšova Kázání na hoře
Ducháč, Jakub ; Bravená, Noemi (vedoucí práce) ; Beneš, Jiří (oponent)
Diplomová práce "Sociálně-etické aspekty Ježíšova Kázání na hoře" pojednává o 5.-7. kapitole novozákonního Matoušova evangelia. Vychází z rozboru řeckého textu a směřuje k nadčasovému uchopení Ježíšových etických požadavků člověkem kterékoli, tedy i dnešní, doby. Práce balancuje na pomezí biblistiky, praktické a spirituální teologie. Velkou pozornost věnuje vztahu Ježíšových požadavků k sociálně-etickým normám starověkého židovského národa, jak jsou zachyceny především v Tóře a aktualizovány proroky. Práce odhaluje jejich těsnou vzájemnou provázanost, ale vyzdvihuje i Ježíšův přínos a originalitu, která spočívá v prvé řadě v odhalení hlubšího smyslu všech etických norem a nařízení Tóry. Práce sleduje, jak tuto intenci zachycuje Matouš ve svém evangeliu a kopíruje pořadí jeho kapitol Kázání na hoře, které vykládá s důrazem na sociálně-etické aspekty a doprovází mnoha citacemi ze Starého zákona, jež odkrývají kořeny Ježíšova učení. Diplomová práce také přibližuje některé základní přístupy k výkladu Kázání na hoře a v závěru navrhuje směr, kterým by se mohl čtenář vydat. Neopomene však také dodat, že zde máme co do činění s tajemstvím a žádné závěry ohledně probíraného tématu, nemohou být definitivní.
Zobrazení boha ve filmu
Duda, Miroslav ; Martínková, Libuše (vedoucí práce) ; Kropáček, Luboš (oponent)
Tato práce si klade za cíl systematicky zmapovat zobrazení Boha na filmovém plátně s hlavním důrazem na hollywoodskou produkci, neboť ovlivňuje celou západní kinematografii, od jejích počátků až do dnes. Systematicky popisuje různé způsoby zpracování tématiky s ohledem na dobový, kulturní a společenský kontext. Přibližuje vznik hlavních aspektů a východisek filmové cenzury, která je i v sekularizovaných společnostech značně ovlivněna náboženstvím. Popisuje metody a přístupy jednotlivých režisérů k látce.
Postoj Ježíše Krista k lidem na okraji společnosti na základě svědectví evangelií
Petrová, Milada ; Ryšková, Mireia (vedoucí práce) ; Scarano, Angelo (oponent)
- česká verze Název práce : POSTOJ JEŢÍŠE KRISTA K LIDEM NA OKRAJI SPOLEČNOSTI NA ZÁKLADĚ SVĚDECTVÍ EVANGELIÍ Ve své práci jsem se zaměřila na téma, kterým je prostoupena v podstatě celá veřejná činnost Ježíše Krista. Ježíš Kristus přistupoval ve stejné míře láskyplně, spravedlivě a ohleduplně ke všem lidem na okraji tehdejší, starověké společnosti, kterých se toto pojednání týká. Vůči žádné z uvedených skupin lidí, obsažených v této práci nedělal rozdíly, nedával ani jedné z nich přednost, naopak uplatňoval lásku, soucit, empatii, to vše především. Všechny tyto lidi bral v ochranu a uzdravoval je na těle a na duchu. Jak jsem uvedla už v úvodu, chtěla jsem touto prací mimo jiné povzbudit a přinést optimismus všem lidem, kteří se nacházejí ve složitých, nelehkých životních situacích, mají těžký, nelehký životní úděl, aby nespoléhali jen sami na sebe a své okolí, na druhé, pouze na pomoc světskou, ale prostřednictvím svého obrácení na Božího Syna - Ježíše Krista. V učení Ježíše Krista a jeho následovníků - učedníků by měly a mohly mít a vlastně mají vzor i inspiraci také křesťanské církve působící v dnešní době v naší současné společnosti. Klíčová slova: Evangelia, Ježíš Kristus, spása, uzdravování, lidé na okraji společnosti Znaky (včetně mezer) 104807
Křížové cesty v Čechách po roce 1945
Polívková, Markéta ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Ottová, Michaela (oponent)
Bibliografická citace Křížové cesty v Čechách po roce 1945 [rukopis] : bakalářská práce / Markéta Polívková ; vedoucí práce: Jan Royt. - Praha, 2001. - 81 s. Anotace Předmětem práce bylo zmapování novodobých křížových cest vytvořených po roce 1945, a to na území Čech. První teoretická část je zaměřena na vývoj a historii křížových cest. Součástí této kapitoly jsou typy křížových cest a jejich možné podoby. Obsahuje také přehled některých původních českých kalvárií a křížových cest. Další kapitola je věnována ikonografii zobrazování jednotlivých zastavení, na niž navazuje přehled nových českých křížových cest. Nejobsáhlejší část tvoří rozbory vybraných novodobých malířských a sochařských cyklů. Na závěr je uveden význam křížových cest v rámci současného křesťanského umění. Klíčová slova křížová cesta, Ježíš Kristus, Nový zákon, pašije, ikonografie, sakrální umění
Transformace oběti v Písmu. Teologie oběti.
DVOŘÁK, Josef
Po diachronním porovnání nábožensko-politických systémů tří svébytných oblastí (starého Egypta, Mezopotámie a Syropalestiny) s obsahem víry starého Izraele vyvstalo určující specifikum pro kérygmaticko-teologické výpovědi Tenaku i NZ. Význam krále, kněze, proroka a smysl kultické činnosti i chrámu vychází ve všech zmíněných náboženstvích z pojetí božstva, přičemž jejich náboženské kvantity postrádají (vyjma Izraele) eschatologii. Kérygma o transcendentně imanentním Bohu Hospodinu (Otci Ježíše) je z dostupných pramenů diachronně neodvoditelné. Rovněž nemůže být považováno za pouhý výdobytek náboženské kvality synchronního přeznačování v Písmu. NZ transformuje sz. kult narativně do kérygma o oběti Otce i Syna, která skrze Zmrtvýchvstalého urovnává vztah Boha a jeho ctitele, což bylo překvapivé (neočekávané) též v soudobém židovstvu. Ani Otcové při výkladech Kristovy vědomé, ebedsky zástupné oběti nenavazují na sz. rituální odpuštění. Na základě zpracovaných podkladů předně badatelského úsilí tzv. Pražské školy a teologů kladoucích důraz na paradigma čtení Písma skrze zmrtvýchvstání (K. Skalický aj.) dospěla tato práce k následující teologické reflexi v otázce soteriologické transformace oběti: Agnus Dei, ukřižováním rituálně poražený, konstituuje nové společenství svou vlastní Paschou, která v NZ i ve víře církve nabývá též futuristní (eschatologický) rozměr. Smysl oběti se zcela uskuteční při ?pití z kalicha? Krista Pána se zmrtvýchvstalými až v souřadnicích Nového stvoření. Eucharistie se skrze bytostné přitakání Zmrtvýchvstalému stává jedinečnou ?kultickou? bohopoctou (chrámovým děním). Též v jádru patristického myšlení (inkluzivní paradigma Kristovy oběti, tj. křesťanova podobnost v poslušnosti k smrti) je oběť pojímána jako překonání odcizení Bohu změnou způsobu života vyvěrající z Kristovy oběti adresované nikoli Bohu, nýbrž lidem jakožto Boží životodárná iniciativa, která obnovuje jejich život a činí je dědici věčného života.
Reflexe hodnoty manželství a dopady jejího prožívání do praxe sociálního pracovníka
PETERKOVÁ, Marie
Práce se zabývá reflexí prožívané hodnoty manželství v ČR a jejími dopady do praxe v rámci role sociálního pracovníka. Práce je rozčleněna do tří částí. V první části se zaměřuje na některé ukazatele stavu manželství v ČR, zejména na míru sňatečnosti, rozvodovosti a mimomanželské porodnosti. Také popisuje hodnotu manželství v české populaci v rámci sociologického šetření. Druhá část vymezuje manželství z teologické perspektivy. Zachycuje manželství pojaté v bibli a manželství pojaté jako svátost. Třetí část definuje sociální práci, její cíle a hodnoty. Poukazuje na manželství ve vztahu k sociální práci. Charakterizuje sociálního pracovníka, jeho osobnost a role v praxi. Též se zabývá etickými problémy a etickým kodexem sociálních pracovníků.
"Bez názvu"
Cáb, Martin ; Hodboď, Tomáš (oponent) ; Stratil, Václav (vedoucí práce)
Ve své závěrečné bakalářské práci zpracovávám portrét Ježíše Krista. Vzhledem k historickému vývoji křesťanské ikonografie se jedná o abstraktní pojetí, ve kterém je Kristus znázorněn pouze jednoduchými konkrétními prvky, které jsou signifikantní pro jeho osobnost jak v rovině obecné, tak především v mé osobní.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 46 záznamů.   začátekpředchozí27 - 36další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.