|
Počátky řecké matematiky - Thalés, Pythagoras a Eukleidés
Ebelová, Gabriela ; Kvasz, Ladislav (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Název práce: Počátky řecké matematiky - Thalés, Pythagoras a Eukleidés Autor práce: Gabriela Ebelová Katedra: Katedra matematiky a didaktiky matematiky Vedoucí práce: Prof. RNDr. Ladislav Kvasz, Ph.D. Práce se zabývá novým pohledem na historii matematiky v Řecku a jeho využitím při výuce matematiky v dnešní době. V první části jsou představeni tři matematici řecké doby a to Tháles, Pythagoras a Eukleidés. Je popsán jejich život a významná díla. Druhá část je věnována rozboru knihy Arpáda Szaba The Begginings of Greek Mathematics. Je zde představen jeho odlišný pohled na historii řecké matematiky. Obsahem třetí a poslední části je využití historie při výuce matematiky. Také porovnání výukových metod v historickém Řecku a současné době. Klíčová slova: historie matematiky, Arpád Szabó, výuka matematiky
|
|
Dokazování ve správním řízení
Jurkovič, Jan ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Millerová, Ivana (oponent)
Dokazování je v právní úpravě zakotvený proces obstarávání a provádění důkazů, jehož cílem je naplnit ve správním řízení zásadu materiální pravdy. V diplomové práci jsem vycházel z právní úpravy dané správním řádem s poukazem na skutečnost, že existují zvláštní právní úpravy, které použití správního řádu omezují či výjimečně zcela vylučují, avšak že obecné a teoretické poznatky problematiky dokazování mají platnost pro veškerá správní řízení. Pro dokazování mají mimo zásadu materiální pravdy značný význam také další základní zásady činnosti správních orgánů, zejména zásada legality a zásada vyřizování věci bez zbytečných průtahů. Jádro právní úpravy dokazování však správní řád obsahuje v ustanoveních zabývajících se podklady pro vydání rozhodnutí v rámci správního řízení v prvním stupni. K dokazování ve správním řízení lze často vztáhnout také doktrinální a soudní poznatky z oblasti občanského a trestního práva, když spojovacím prvkem mezi těmito rozdílnými oblastmi práva je uplatňování zásady materiální pravdy. Rozhodovací praxe správních soudů respektuje podobnosti mezi trestním a správním trestáním a čerpá poznatky z občanského a trestního práva ve věci použitelnosti, provádění a hodnocení některých důkazů. K provedení důkazů lze užít všech důkazních prostředků, které jsou vhodné ke zjištění...
|
|
Znalectví
Křístek, Lukáš ; Gerloch, Aleš (vedoucí práce) ; Musil, Jan (oponent)
SHRNUTÍ Znalectví Rigorózní práci jsem pojal jako souhrn teoretických informací o znalectví v ČR. Začínám historickým vývojem znalectví v ČR a zjišťuji, že některé historické chyby chce ministerstvo opakovat. Předpokládám, že čtenáři této práce v budoucnu budou i znalci, proto pro pro pochopení postavení znalce v systému práva dále rozebírám systém práva a úlohu znalce v procesním právu. Navazuji teoretickými koncepcemi znalecké činnosti, které se v nauce vyskytly v průběhu doby od inkvizičního procesu do současnosti včetně příkladů judikatury, které upřednostňují jednotlivé teoretické koncepce. Protože znalecký posudek je důkaz, zabývám se dále důkazy z právního a logického hlediska. Z čehož vyvozuji strategie při zadávání znaleckého posudku. Podstatnou část své práce věnuji osobě znalce včetně jeho práv, povinností, odpovědnosti a ochrany. Věnuji se jmenování a odvolání znalce či jiným způsobem ukončení znalecké činnosti, jak vyplývá ze zákona č. 444/2011 Sb. Poukazuji na rozdíly mezi znalcem a ostatními osobami, které se účastní soudního řízení s důrazem na rozdíl mezi znalcem a svědkem. Stěžejními částmi práce jsou nicméně pojednání o znaleckém posudku a o jeho hodnocení. Poukazuji na případy, kdy je znalecký posudek nezbytný. Upozorňuji na případy, kdy je znalecký posudek pouze listinným důkazem....
|
|
Webová aplikace pro výuku matematické logiky na střední škole
Moravec, Luboš
Webová aplikace pro výuku matematické logiky na střední škole Luboš Moravec Abstrakt: Hlavní částí práce jsou webové stránky určené především pro studenty středních škol , které slouží k výuce matematické logiky a jsou rozděleny na dvě části - výklad a testy. Výklad členěný do sedmi kapitol nejdříve vysvětluje pojem výroku a jeho negace, dále se zabývá základními logickými spojkami (konjunkce, disjunkce, implikace, ekvivalence), vyhodnocováním pravdivosti a negováním složených výroků, využitím kvantifikátorů a negací výroků s nimi, množinovými operacemi, Vennovými diagramy a na závěr jsou probrány důkazové techniky. Výklad je doplněn sérií pěti testů sloužících k ověření osvojených znalostí. Otázky v testech jsou náhodně vybírány z několika variant, což umožňuje testy opakovat s různými otázkami. Vlastní text práce obsahuje uživatelskou a programátorskou dokumentaci a tištěnou podobu výkladových kapitol.
|
|
Nerovnosti a jejich aplikace
TESAŘOVÁ, Jaroslava
Tato diplomová práce se zabývá matematickými nerovnostmi, jejich využitím v matematice a aplikací do termodynamiky. Hlavní důraz je kladen na důkazy nerovností a řešení příkladů. Dále jsou vysvětleny matematické pojmy jako např. norma či metrika, potřebné k pochopení uvedených postupů, a také některé ze základních pojmů termodynamiky. K porozumění této práce je potřebná znalost analýzy a termodynamiky.
|
|
Personologický důkaz Boží existence proti ateizmu
Čápová, Eva ; Bouma, David (vedoucí práce) ; Novotný, Vojtěch (oponent) ; Svoboda, David (oponent)
Lidstvo od počátku své existence hledá svého Stvořitele a snaží se Ho poznat. Existuje Bůh? Ptá se ateista, agnostik a mnohdy i věřící. Filozofové a teologové se snaží dokázat, anebo popřít Jeho existenci. Smyslem tohoto důkazu není nic jiného, než dokázat, že člověk má Stvořitele, vůči kterému má zodpovědnost, z které se nemůže žádným způsobem vyvázat. Personologický důkaz, který podávám, aspiruje na apodiktický důkaz Boží existence. Práce je rozdělena na tři části. V první části se chronologicky zabývám nejznámějšími důkazy Boží existence, počínaje ontologickým důkazem sv. Augustina, sv. Anselma, sv. Tomáše Aquinského a teleologickým důkazem. V závěru této části nabízím současný stav bádání na tomto poli, zejména pak pohled, který se profiluje v časopise Distance, což je respektovaný internetový časopis kritického myšlení. Ve druhé části uvádím vlastní důkaz Boží existence. K tomu používám čistě rozumový aparát bez akceptace víry a k důkazu pronikám pomocí sylogizmu. Ze dvou obecně platných premis dospívám k novému výroku. Písmo svaté a dogma o poznatelnosti Boží existence světlem rozumu dokládám jako analogii souladu víry a rozumu. Název důkazu "personologický" je pak velmi důležitý pro prokázání identity Boha. Poslední část je věnována zejména kritice ateizmu a agnosticizmu. Právě destruktivní...
|
|
Středoškolská matematika vysokoškolsky
Kučera, Jiří ; Bečvář, Jindřich (vedoucí práce) ; Staněk, Jakub (oponent)
Práce je určena k samostudiu absolventů středních škol. Připravuje studenta, který se chystá na matematicky zaměřenou vysokou školu. Seznamuje jej s teoretickým přístupem k matematice. K tomuto účelu byla vybrána témata mocniny, odmocniny, logaritmy a rovnice, které tyto objekty obsahují. Student tak má příležitost osvojit si vysokoškolský přístup k matematice na tématech, která by měl ze střední školy dokonale ovládat. Vedle toho mu práce umožňuje prohloubit si znalosti oněch témat a setkat se s těžšími a neobvyklými příklady.
|
| |
|
Dokazování v civilním procesu
Klimtová, Alena ; Smolík, Petr (vedoucí práce) ; Zoulík, František (oponent)
Resumé Téma dokazování v civilním procesu jsem si vybrala především z toho důvodu, neboť považuji tuto problematiku nejen za velice zajímavou, ale i z hlediska další odborné praxe za velmi podstatnou. Dokazování v civilním procesním právu zahrnuje nejen aktivitu stran při uplatňování jejich subjektivních práv, ale i činnost soudu, jehož úkolem je zajistit spravedlivou ochranu práv a oprávněných zájmů účastníků. Neboť dokazování v civilním procesu je problematikou značně rozsáhlou, omezila jsem se v mé práci na osvětlení základních institutů dokazování v civilním procesu a více jsem se věnovala aktuálním otázkám vybraných důkazních prostředků, a to otázce uložení povinnosti platit zálohu na náklady důkazu znaleckým posudkem a otázce provedení důkazu výslechem nezletilého. V rámci kapitoly prvé jsem se pokusila o rozbor pojmu dokazování a specifikování předmětu dokazování z hlediska jeho pozitivního a negativního vymezení, tedy zkráceně řečeno tím, co je a co není předmětem dokazování. Krátce jsem se dotkla i problematiky komunitárního práva v souvislosti s členstvím České republiky v Evropské unii. V rámci této kapitoly bylo nezbytné též uvést institut právních domněnek, které - nejen však v procesním právu - usnadňují dokazování v případech, kdy by některé skutečnosti dokázány být nemohly či by jejich...
|
| |