|
Aktivizace žáků v ekonomických předmětech oboru vzdělání Obchodní akademie
Nováková, Petra ; Krpálek, Pavel (vedoucí práce) ; Kříž, Emil (oponent)
Práce je zaměřena na podstatu aktivizujících metod jako vhodného doplnění a zpestření vyučovacího procesu. Každá z metod je charakterizována tak, aby čtenář mohl posoudit vhodnost jejich použití a smysl uplatnění. Práce má upozornit na výhody aktivizujících metod oproti klasické frontální výuce a seznámit čtenáře i s metodami, které nejsou až tak známé. Součástí je dotazníkové šetření mezi studenty a učiteli dvou obchodních akademií a výsledky plynoucí z výzkumu, jehož cílem je zjistit, zda se při výuce odborných předmětů na oboru Obchodní akademie aktivizující metody využívají a zda je studenti vnímají. Komplexní vyhodnocení dotazníků a propojení výsledků-odpovědí od studentů a učitelů pomohou zhodnotit vyučovací metody používané na daných školách a znalost aktivizujících metod samotnými učiteli. Závěrem jako reakci na výsledky výzkumu bude provedena analýza stavu a návrhy možného zlepšení průběhu výuky.
|
|
Aplikace metod kritického myšlení ve výuce českého jazyka, literatury a výtvarné výchovy na druhém stupni základních škol
VANČUROVÁ, Andrea
Diplomová práce se zabývá aplikací metod kritického myšlení ve výuce českého jazyka, literatury a výtvarné výchovy na druhém stupni základních škol. Práce je rozdělena na dvě části ? teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na vymezení vyučovacích metod obecně, dále se zabývá principy programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení, tříděním a popisem jeho jednotlivých metod a také otázkou nejvhodnějších alternativních osnov výtvarné výchovy či složek českého jazyka pro aplikaci metod kritického myšlení. Praktická část zahrnuje náměty na hodiny českého jazyka, literatury a výtvarné výchovy, vytvořených podle zásad kritického myšlení a s použitím jeho metod.
|
|
Využití didaktické techniky ve vyučování odborných předmětů
JIROUT, Jiří
Bakalářská práce ?Využití didaktické techniky ve vyučování odborných předmětů? popisuje různé metody výuky a využití didaktické techniky ve vyučování. Teoretická část popisuje obecné aspekty využívání didaktické techniky, výukové metody a didaktickou techniku, kterou lze při výuce odborných předmětů použít. Praktická část zjišťuje, jak žáci hodnotí využívání moderní didaktické techniky přímo ve vyučovacích hodinách.
|
|
Odborná a metodická příprava učitele odborného výcviku na praktické vyučování
ŠINDELÁŘOVÁ, Naděžda
Práce pojednává o celkové připravenosti učitele na praktické vyučování, zpracovává doporučený výběr vyučovacích metod pro výuku odborných předmětů, zaměřuje se na průběh odborného výcviku a odbornou přípravu učitele na praktické vyučování oboru kuchař na SSRS Strakonice a představuje Mezinárodní projekt v oblasti gastronomie zaměřený na tradiční pokrmy norské a české kuchyně, který realizovali žáci oboru kuchař a číšník z Norska a České republiky.
|
|
Klíčové kompetence ve výuce španělštiny.
MALÍKOVÁ, Kristýna
Diplomová práce je zaměřena na rozvoj klíčových kompetencí ve výuce španělského jazyka na druhém stupni základní školy. Zabývá se charakteristikou klíčových kompetencí, prací s nimi a jejich rozvojem v hodinách španělštiny. Cílem práce je zmapovat současnou situaci rozvoje klíčových kompetencí a navrhnout, jak by měli učitel i žáci pracovat v hodinách španělského jazyka, aby byl rozvoj těchto kompetencí podporován v největší možné míře.
|
|
Muzeum jako místo setkání pedagogiky školní a mimoškolní
HRŮZOVÁ, Jana
Tato práce se zabývá propojením školního vyučování s muzejními vzdělávacími aktivitami. Zaměřuje se především na možnosti základních škol. Hodnotí, jakým způsobem se může muzeum uplatnit při realizaci vzdělávacích aktivit. Upozorňuje na konkrétní formy vzdělávacích aktivit v muzeu. Podrobně je zaměřena na vymezení jednotlivých výukových metod, které lze upřednostnit v rámci muzejního vyučování. V diplomové práci je vymezena úloha muzejního vzdělávacího programu, který je uplatnitelný v rámci projektového vyučování ve škole. V celé práci je patrná snaha propojit možnosti mimoškolní výuky probíhající v muzeu se školní výukou. Muzejní výuka je chápána jako doplňující a rozšiřující pro školní výuku. Přesto se však neustále zdůrazňuje jedinečnost muzea. Muzeum díky prostředí odlišného od školy může nabídnout nevšední zážitek spojený s výukou.
|
| |
| |
|
Základní vyučovací metody a jejich využití v hodinách výchovy k občanství
MARKOVÁ, Kateřina
Diplomová práce pojednává o Rámcově vzdělávacím programu, vyučovacích metodách, skupinové práci a hodnocení. Dále obsahuje popis metodologie a výsledky anketního šetření, jehož cílem bylo zjistit, jak žáci 6. třídy ZŠ nahlížejí na skupinovou práci. Snahou bylo zvýšit aktivitu žáků, zaujmout je vhodným vedením hodiny a dosáhnout lepšího pochopení učiva v hodinách výchovy k občanství.
|
|
Porovnání vybraných vyučovacích metod v učení o přírodě na 1. stupni ZŠ.
KARDOVÁ, Dana
Práce se zabývá vybranými vyučovacími metodami využitelnými v učení o přírodě. Práce je doplněna o mnohé návody a doporučení pro výuku prvouky a přírodovědy na prvním stupni ZŠ. Obsahuje i přehled učebnic, pomůcek či didaktických her, které mohou být zařazovány do jednotlivých vyučovacích hodin. V závěru jsou jednotlivé výsledky testů, které vedou k porovnání vybraných metod práce, užitých při osvojování poznatků o přírodě, u žáků na prvním stupni. Podle výsledků je zjistitelná i úspěšnost řešení jednotlivých typů otázek v testu.
|