|
Palivové články v osobní dopravě
Říha, Stanislav ; Blaťák, Ondřej (oponent) ; Zháňal, Lubor (vedoucí práce)
Práce je zaměřena na historický vývoj palivového článku, celkový rozbor palivového článku, popsání jednotlivých typů článků a shrnutí výhod a nevýhod, se kterými se palivové články potýkají. V další části práce jsou uvedeny důvody pro nutnost zavádění alternativních paliv, stručný rozbor trhu s automobily a možný odhad budoucnosti palivových článků v osobní dopravě. Konec práce je věnován automobilům s palivovými články řazené dle jednotlivých automobilek.
|
|
A fuel cell, as an alternative source of electricity
Kürthy, Marián ; Šen, Hugo (oponent) ; Pospíšil, Jiří (vedoucí práce)
The work deals with fuel cell technology, the principle of fuel cells and their division. Also there is presented an option of natural gas utilization as a fuel for fuel cells in this work. In the end of this work two scenarios of fuel cell usage in microcogeneration are introduced and there is also a technical economic evaluation of fuel cell microcogeneration unit used in these scenarios.
|
| |
|
Dvoupalivové systémy dieselových motorů
Malinský, Marek ; Svída, David (oponent) ; Dundálek, Radim (vedoucí práce)
Cílem práce je vyzvednutí významu dvoupalivových systémů vznětových motorů a alternativních paliv. Porovnání biopaliv a jejich vliv na výkon motoru a ekologickou zátěž. Zejména vyzvedává užití bionafty jako alternativního paliva pro vznětové motory. Výhody a nevýhody biopaliv, nejčastější poruchy a jejich důsledky. Vývojové trendy.
|
| |
| |
|
Experimentální zařízení pro výzkum a vývoj nízkoteplotních vodíkových palivových článků
Němec, Tomáš ; Maršík, F.
Nízkoteplotním vodíkovým palivovým článkům je v současné době věnována značná pozornost díky jejich možnému využití jako spolehlivého, úsporného a čistého zdroje energie pro využití např. v dopravě nebo v domácnostech. Většímu rozšíření této technologie ale dosud kromě vysokých výrobních nákladů brání nedostatečná životnost současných zařízení. Jedním z hlavních problémů je degradace polymerní membrány a katalytických vrstev palivového článku. Při zatížení palivového článku dochází ke snižování protonové vodivosti polymerní membrány a k jejímu chemickému a mechanickému poškození. V katalytických vrstvách nastává shlukování nanočástic katalyzátoru, částice se uvolňují a jsou transportovány do jiných oblastí palivového článku. Tyto jevy mají negativní vliv na výkon celého zařízení a vedou k jeho nevratnému poškození.
|
|
Modelling of water transport in the polymer electrolyte membrane of a fuel cell
Šimek, M. ; Němec, Tomáš ; Maršík, František
A brief review of recent literature on proton exchange membrane fuel cell (PEMFC) modelling is presented and the governing equations of the transport processes in the proton exchange membrane are presented. Consequently, the model of water transport in the membrane electrode assembly of a fuel cell in commercial software FLUENT is investigated. The aim of this work is to test the possibilities of the PEMFC modelling using FLUENT. Special attention is given to the water management and the properties of the fuel cell membrane.of four binary mixtures, i.e. diethylether - nitrogen, propane - carbon dioxide, isobutane - carbon dioxide, and chlorodifluoromethane - carbon dioxide. The predictions of the classical nucleation theory show very good agreement with the measured nucleation rates.
|
| |
| |