|
Povrchové úpravy pístních kroužků spalovacích motorů
Hora, Otakar ; Maršálek, Ondřej (oponent) ; Raffai, Peter (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá povrchovými úpravami pístních kroužků. První část práce je zaměřena obecně na pístní kroužky a jejich provozní stavy. Druhá část práce je zaměřena na materiály a na technologie, charakteristiku a vlastnosti povrchových úprav pracovních ploch pístních kroužků. Závěrečná část obsahuje porovnání v současnosti používaných povrchových úprav pístních kroužků.
|
|
Snižování třecích ztrát kontaktních dvojic
Novotný, Marek ; Raffai, Peter (oponent) ; Maršálek, Ondřej (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou mechanické účinnosti kontaktních dvojic v aplikaci na klikový mechanismus spalovacího motoru. Úvodní část pojednává o účinnosti spalovacího motoru jako celku, dále pak popisuje oblasti, kde primárně dochází k mechanickým ztrátám. Další kapitoly popisují mechanismus vzniku třecích ztrát, hlavní faktory ovlivňující jejich výši a nejmodernější způsoby zvyšování mechanické účinnosti. V závěrečné části jsou uvedeny základní výpočetní vztahy popisující velikost mechanických ztrát. Práce má za úkol seznámit čtenáře s významností mechanické účinnosti v oblasti spalovacích motorů.
|
|
Konstrukce tribometru pro studium vlivu opotřebení
Tatíček, Jiří ; Košťál, David (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce je zaměřena na konstrukční návrh tribometru pro simulaci opotřebení reálních těles a současně pro studium vlivu tohoto opotřebení na mazací film pomocí optické interferenční metody. V práci jsou představeny v současnosti nejpoužívanější konstrukce experimentálních zařízení a na jejich základě jsou vytvořeny různé konstrukční varianty, z nichž je následně zvolena optimální varianta. Výstupem je výrobní výkresová dokumentace.
|
|
Moderní kluzná ložiska
Lesák, Tomáš ; Raffai, Peter (oponent) ; Maršálek, Ondřej (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce je odbornou rešerší zabývající se přehledem v současnosti používaných kluzných ložisek, jejich výhodami a nevýhodami v porovnání s valivými ložisky. Dále popisuje jejich konstrukci, technologii výroby, používané materiály pro výrobu kluzných ložisek, typy prováděných povrchových úprav a mazání, které je důležitým faktorem pro životnost těchto ložisek.
|
| |
| |
| |
|
Snižování mechanických ztrát v klikovém mechanismu
Lhota, Martin ; Píštěk, Václav (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Snahou bakalářské práce Snižování mechanických ztrát v klikovém mechanismu je popsat problematiku snižování mechanických ztrát v klikovém mechanismu spalovacího motoru. Klade si proto za cíl vytvořit přehled hlavních zdrojů mechanických ztrát, ukázat vhodné metody, jakými je lze stanovit, a popsat některé dříve užívané koncepce vedoucí k poklesu ztrát třením. Dále je zaměřena na popis a porovnání v současné době užívaných trendů, kterými je možno do určité míry realizovat řešený problém. Také se snaží hodnotit tyto trendy svým rozborem dle efektivního a progresivního hlediska a stanovit závěr.
|
|
Vliv reologie maziv na tloušťku mazacího filmu.
Prášilová, Alena ; Šperka, Petr (oponent) ; Křupka, Ivan (vedoucí práce)
Mazání je důležitá součást strojírenství, která zajišťuje zvýšení životnosti strojních součástí, zmenšení tření a opotřebení materiálů a vede i ke snižování spotřeby energie. V této bakalářské práci jsou popsány základní reologické vlastnosti newtonských a nenewtonských maziv a jejich vliv na centrální tloušťku mazacího filmu. Součástí této práce je srovnávací experiment a porovnání teoretických hodnot s naměřenými.
|
|
Parametry kluzných ložisek moderních spalovacích motorů
Dvořák, Martin ; Píštěk, Václav (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Cílem této bakalářské práce je podat všeobecné informace o kluzných ložiskách, jejich výhodách a nevýhodách. Práce je rozdělena na pět částí, v nichž jsou rozebírány jednotlivé otázky. V první části se zabývá samotnými ložisky, jejich rozdělením a vývojem. V druhé části jsou uvedeny výhody a nevýhody kluzných ložisek v porovnání s valivými ložisky. Další část pojednává o jejich hlavních parametrech, mezi které patří ztráty třením a způsoby mazání. Ve čtvrté části je v krátkosti shrnuto několik příkladů z praxe, mezi které patří mazání v extrémních pracovních podmínkách a přehled jejich poruch. Poslední část se zabývá konstrukcí kluzných ložisek, používaných ve spalovacích motorech, materiály, ze kterých jsou kluzná ložiska vyráběná a problematikou mazání, která je u těchto ložisek velice důležitá.
|