Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 34 záznamů.  začátekpředchozí14 - 23dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Structure of the Wake Behind an Airfoil
Uruba, Václav ; Procházka, Pavel P. ; Skála, Vladislav
The wake behind an inclined plate simulating airfoil is to be studied experimentally. The vortical structures are identified eventually. Theirs topology and dynamical behaviour is to be studied in details using the Proper Orthogonal Decomposition method. The stereo time resolved Particle Image Velocimetry technique is used for the experimental research. The vortex trains with oblique orientation and chequered topology have been detected.
Self-excited oscillation properties of the profile NACA0015 in subsonic flow
Zolotarev, Igor ; Vlček, Václav ; Kozánek, Jan
Self-excited oscillations of the profile NACA0015 in subsonic flow were realized in the wind tunnel. The plunge support had the same elasticity for all experiments, the pitch support had seven different elasticity parameters. During our experiments different types of selfexcited vibration (flutter, stall flutter) were observed. Range of Mach numbers was M = 0.08–0.45, corresponding range of Reynolds numbers is Re = (1–5)·105, when the chord length is used as the characteristic dimension of the profile.\n
Some experimentally determined properties of a profile in case of self-excited oscillations in subsonic flow
Vlček, Václav ; Zolotarev, Igor ; Kozánek, Jan ; Šidlof, Petr ; Štěpán, M.
In the wind tunnel of the Institute of Thermomechanics of the AS CR,v .v. i., experiments were realized with the profile NACA0015 in the presence of the self-excited oscillation. The oscillation of the profile with pitch and plunge degrees of freedom was excited by the subsonic air flow. The plunge support had the same elasticity for all experiments, the pitch support had seven different values of elasticity. Within experiments different types of self-excited vibration (flutter, stall flutter, deep stall flutter) were realized. Range of Mach numbers were M=0.08–0.45, when the chord length is used as the characteristic dimension of the profile. The frequency and amplitude characteristics of the oscillating profile were experimentally determined.\n
Dynamics of Coherent Structures Behind Vibrating Airfoil
Uruba, Václav
Flow around steady and vibrating airfoil with a positive angle of attack has been\nstudied experimentally, using a Time-Resolved PIV (“TR-PIV”) technique. For analysis of\ncomplex spatial dynamics of the flow the Oscillation Pattern Decomposition (OPD) method\nhas been used. The resulting flow dynamics is characterized by OPD modes of oscillating and\nnon-oscillating character, describing travelling and pulsating patterns in the flow. Topology\nand frequency of dynamic modes are shown in the presented paper.
Force interaction of an airfoil in fluid flow
Uruba, Václav
The physical mechanism of lift and drag forces exerted on an airfoil is studied using results from mathematical modelling. Special attention is paid to lift force origin. The mechanism based on 3D flow-structure as a result of 2D flow-field instability is described.
Aerodynamická optimalizace vysokovýkonného padákového kluzáku
Grim, Robert ; Navrátil, Jan (oponent) ; Popela, Robert (vedoucí práce)
Tato práce je zaměřena na aerodynamickou analýzu závodního paraglidingového vrchlíku. Odpory jednotlivých částí jsou rozděleny do kapitol. Cílem bylo vytvoření představy o velikosti podílu odporů jednotlivých komponent vůči kompletní sestavě. Nejprve byl zanalyzován 2D profil a následně celá konfigurace 3D vrchlíku. Po vyhodnocení byly zjištěny výkonové rezervy v profilu. Došlo tedy k optimalizaci jeho tvaru. Po optimalizaci jednotlivých prvků došlo opět k CFD výpočtu. Na závěr byly zhodnoceny změny geometrie.
Parametrická tvarová optimalizace letounu z aerodynamického hlediska
Dofek, Ivan ; Salga, Jaroslav (oponent) ; Brož,, Václav (oponent) ; Fiľakovský, Karol (vedoucí práce)
Práce se zabývá využitím geometrické parametrizace pro tvarový popis některých částí letounu. Geometrická parametrizace je použita pro vytvoření parametrického modelu leteckého profilu. Tento parametrický model umožňuje lokální deformace pobrchu profilu a může být snadno aplikován pro generování geometrie křídla nebo jiných částí letoumu. Některé vlastnosti parametrického modelu byly testovány aplikací v aerodynamické optimalizaci. Dále se práce zabývá parametrickým popisem listu vrtule, jeho aerodynamickou optimalizací a hlukovou analýzou. Pro list vrtule byly vytvorěny distribuční funkce řídících parametrů, které je možné použít při aerodynamické optimalizaci listu vrtule. Geometrická parametrizace slouží pro identifikaci polohy a další vlastností zdrojů hluku.
Overview of active flow control methods and their application
Daňko, Matúš ; Brožek, Petr (oponent) ; Dvořák, Petr (vedoucí práce)
Purpose of this study is to create an overview of currently the most used active flow control methods and their application. Thesis also contains brief historical overview of flow control development along with comparison of individual methods.
Comparison of panel codes for aerodynamic analysis of airfoils
Bilčík, Adam ; Schoř, Pavel (oponent) ; Popela, Robert (vedoucí práce)
The purpose of this study is to create an overview of currently the most used panel codes for computation of aerodynamic characteristics of 2D airfoils. Description of the basic principles of panel code, comparison of various implementation and evaluation (accuracy, applicability) for typical tasks. In this thesis there were used three different panel codes: Xfoil, JavaFoil and XFLR5. Thesis was enriched by measurement in wind tunnel.
Aerodynamické vlastnosti leteckých profilů
Foltýn, Pavel ; Cejpek, Jakub (oponent) ; Koutník, Tomáš (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce popisuje vliv geometrických charakteristik leteckého profilu na jeho aerodynamické vlastnosti. V první části práce je definován letecký profil, jsou zde popsány jeho geometrické charakteristiky, vznik aerodynamických sil a také je popsáno proudění okolo profilu. Druhá část práce se zabývá vlivem geometrie profilu na jeho aerodynamické vlastnosti. To je ukázáno na profilech NACA čtyřmístné a šestimístné série, na jejich vztlakových a momentových čárách a polárách. Poslední část práce popisuje aerodynamické tunely a měření v nich. Práce se zaměřuje na měření sil a momentů pomocí aerodynamických vah a na měření statického a celkového tlaku. Měření rychlosti je zaměřeno na laserovou dopplerovskou anemometrii, žárovou anemometrii a PIV metodu. Velmi stručně jsou ukázány vybrané metody vizualizace proudění. Je zde také ukázáno porovnání charakteristik profilů získaných měřením v aerodynamickém tunelu a numerickou simulací v programu Xfoil.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 34 záznamů.   začátekpředchozí14 - 23dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.