|
Využití finančních prostředků z fondů EU a veřejných rozpočtů pro vybudování a rekonstrukci dětských hřišť v Jihočeském kraji
DVOŘÁKOVÁ, Tereza
Práce hodnotí využití finančních prostředků z fondů EU a veřejných rozpočtů čerpaných na výstavbu a rekonstrukci dětských hřišť v Jihočeském kraji v letech 2007-2013. Cílem práce je zanalyzovat jak byly finanční zdroje z fondů EU a veřejných rozpočtů využity a jaký to mělo dopad na rozvoj Jihočeského kraje. V práci jsou popsány realizované projekty výstavby a rekonstrukcí dětských hřišť v Jihočeském kraji v letech 2007-2013. Provedena je komparativní analýza jednotlivých poskytovatelů dotací z pohledu jejich přínosu pro rozvoj regionu a analýza využití finančních prostředků z fondů EU a veřejných rozpočtů na výstavbu a rekonstrukci dětských hřišť v Jihočeském kraji v letech 2007-2013. Posouzeno je zda jsou podpořené projekty v souladu s vytyčenými strategickými cíli Jihočeského kraje pro roky 2007-2013. Na závěr práce jsou uvedena doporučení pro budoucí rozvoj potenciálu Jihočeského kraje v období 2014-2020 z pohledu financování projektů podporujících kvalitní a dostupné volnočasového vyžití obyvatel kraje.
|
|
Právní úprava rozpočtové odpovědnosti
Janáčková, Kateřina ; Boháč, Radim (vedoucí práce) ; Marková, Hana (oponent)
Diplomová práce se zabývá institutem rozpočtové odpovědnosti a možnostmi jeho zakotvení v právním řádu České republiky a Evropské unie. Cílem práce je analyzovat stávající právní úpravu v této oblasti a předložit návrhy legislativních změn, které by zlepšily její současný neuspokojivý stav. První kapitola poskytuje teoretický základ pro následnou analýzu a návrhy obsažené v dalších kapitolách. Jsou zde vymezeny pojmy rozpočtového práva, veřejných rozpočtů a rozpočtové odpovědnosti a uvedeny základní zásady rozpočtového práva s důrazem na zásadu dlouhodobé vyrovnanosti veřejných rozpočtů, která je hlavním východiskem úvah o rozpočtové odpovědnosti. Předmětem druhé kapitoly je úprava rozpočtové odpovědnosti v České republice. Vzhledem k současné situaci, kdy je zásada dlouhodobě vyrovnaných rozpočtů, a tedy i rozpočtová odpovědnost, v našem právním řádu téměř úplně opomíjena, se jedná zejména o rozbor návrhů, které se objevují již od 90. let minulého století, ale nikdy nebyly přijaty. Z platné právní úpravy je pojednáno o střednědobých výdajových rámcích upravených v zákoně o rozpočtových pravidlech. Třetí kapitola je věnována právní úpravě rozpočtové odpovědnosti v právu Evropské unie. Protože na evropské úrovni je tomuto tématu věnována větší pozornost než u nás, existuje zde i bohatší legislativní...
|
|
Financování sportu v České republice a ve Velké Británii
Černý, Vítězslav ; Procházka, Jan (vedoucí práce) ; Šíma, Jan (oponent)
Název: Financování sportu v České republice a ve Velké Británii Cíle: Hlavním cílem této bakalářské práce je popsat systém financování sportu v České republice a následně porovnat tento systém se systémem ve Velké Británii. Metody: V této práci byla využita metoda deskriptivní analýzy, která byla použita na vyhodnocení odborné literatury, dokumentů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a dalších textů týkajících se této problematiky. Dále byl využit neformální rozhovor prostřednictvím elektronické pošty, jehož pomocí byla získána data o systému financování ve Velké Británii. Výsledky: Výsledkem této práce je popis systémů financování sportu v České republice a ve Velké Británii. V závěrečné části jsou zdůrazněny rozdíly v obou systémech a jejich slabiny. Klíčová slova: financování sportu, veřejné rozpočty, sportovní organizace v České republice
|
|
Finance územních celků v České republice
Sláma, David ; Ochrana, František (vedoucí práce) ; Klimešová, Magdalena (oponent)
Diplomová práce s názvem Finance územních celků v České republice se zabývá analýzou rozpočtů samosprávných celků se zaměřením na obce. Práce se ve své teoretické části zabývá přístupem analýzy aktérů v arénách názorů, veřejnými rozpočty a veřejnými financemi, jejich pojetím a funkcí. Jedním ze systému uspořádání veřejných rozpočtů je fiskální federalismus, jehož modelům a typům je věnován prostor. Další část diplomové práce se věnuje rozpočtové soustavě v České republice se zaměřením na územní rozpočty. V této části jsou analyzovány jednotlivé druhy příjmů a výdajů. Výdaje samosprávy jsou komparovány na základě odvětvového členění, na úrovni objemu kapitálových výdajů souborně za obce a kraje zvlášť. Samostatná kapitola se věnuje aktuální situaci v oblasti financování obcí - rozpočtovému určení daní, které od počátku roku probíhá na základě novelizovaného zákona. Druhým aktuálním problémem je růst zadluženosti českých obcí, práce se snaží přinést i určitá doporučení a návrhy proti tomuto fenoménu. Poslední částí diplomové práce je kapitola zabývající se konkrétně hospodařením města České Budějovice. Provedená finanční a majetková analýza evaluuje hospodaření města na základě zvolených indikátorů, ukazatelů a komparací rozpočtu a majetku zejména v letech 2006 až 2011.
|
|
Přínos a význam vlastních finančních zdrojů ze sociálního podnikání pro nestátní neziskové organizace
Fialová, Dagmar ; Dohnalová, Marie (vedoucí práce) ; Šloufová, Romana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá přínosem a významem vlastních finančních zdrojů ze sociálního podnikání pro neziskové organizace. Hlavním cílem je analyzovat vývoj financování neziskových organizací z veřejných rozpočtů České republiky a identifikovat přínos a význam vlastních finančních prostředků ze sociálního podnikání pro neziskové organizace. Teoretická část přináší popis zdrojů finančních prostředků, které mohou neziskové organizace využívat, a výklad konceptu sociálního podnikání a definice sociálního podniku. Vlastní výzkum přináší analýzu vývoje financování neziskových organizací z veřejných rozpočtů České republiky v letech 1999 - 2009 a identifikaci přínosu, významu a podílu vlastních finančních zdrojů ze sociálního podnikání v konkrétní neziskové organizaci - v Domově Sue Ryder, o.p.s. Identifikace přínosu a významu vlastních zdrojů finančních prostředků ze sociálního podnikání probíhá na základě analýzy vývoje cizích zdrojů, nákladů a vlastních tržeb (zdrojů) v letech 2001 - 2010 ve vybrané neziskové organizaci. Výstupem diplomové práce je zhodnocení přínosu a významu vlastních zdrojů finančních prostředků ze sociálního podnikání pro neziskové organizace. Klíčová slova vícezdrojové financování samofinancování sociální podnikání sociální podnik dotace veřejné rozpočty cizí...
|
|
Změny v důchodovém systému v České republice účinné od 1. ledna 2013 a jejich dopady na veřejné rozpočty
Steiner, Petr ; Ševčík, Miroslav (vedoucí práce) ; Prudká, Šárka (oponent)
Cílem této práce je stanovení kvantitativních dopadů změn důchodového systému v České republice platných od 1. ledna 2013 na veřejné rozpočty. Změny spočívají v zavedení fondového systému v rámci druhého pilíře důchodového zabezpečení a v úpravě penzijního připojištění v rámci třetího pilíře. V teoretické části práce jsou popsána východiska sociální politiky v oblasti důchodového zabezpečení, jsou charakterizovány a komparovány koncepce důchodových systémů. Navazující praktická část analyzuje vývoj v České republice, podstatu změn důchodového systému a zájem populace je využít. Cíl práce je splněn následným stanovením kvantitativních dopadů na veřejný rozpočet. Práce prokazuje, že provedené změny mohou přispět k jeho stabilizaci v horizontu desítek let, nicméně odklon od průběžného financování není nutný. Druhý pilíř může být pro účastníky v jistých ohledech problematický. Doplňkové penzijní spoření v rámci třetího pilíře je vhodným doplňkem zabezpečení na stáří.
|
|
Komparace vývoje veřejných rozpočtů v ČR v jednotlivých politických cyklech v letech 1993 - 2015
Masařík, Jan ; Zajíček, Miroslav (vedoucí práce) ; Maule, Petr (oponent)
Cílem diplomové práce je zkoumat možné souvislosti vývoje výsledků hospodaření veřejných rozpočtů, především jejich nejpodstatnější části, tedy státního rozpočtu, s průběhem politického cyklu v České republice v letech 1993 - 2015. Teoretickou část jsem založil na teoriích veřejné volby, veřejných financí a politicko-ekonomického cyklu. V praktické části v jednotlivých volebních cyklech vždy provádím nejprve analýzu politické situace, kterou následně dávám do souvislostí s příjmy a výdaji veřejných a státních rozpočtů, jejich tempy růstu a průběhem hospodářského cyklu. Z výsledků provedené analýzy vyplývá, že deficity státních rozpočtů jsou převážně strukturální povahy. V některých volebních cyklech jsou také patrné tendence k ovlivňování výsledků voleb prostřednictvím uvolněné fiskální politiky v souladu s teorií politicko-ekonomického cyklu.
|
|
Veřejná podpora a financování fotbalu
Hyvnar, Vojtěch ; Sedmihradská, Lucie (vedoucí práce) ; Bušovský, Ladislav (oponent)
Tato bakalářská práce popisuje, jak funguje a jak je financován prvoligový fotbalový klub v České republice. Pozornost je zaměřena na klub FC Viktoria Plzeň a dále je provedeno komparace s jinými srovnatelnými kluby. Pro naplnění cílů je zde použito metod finanční analýzy. Na základě zjištěných údajů lze říci, že finanční situace předních českých fotbalových klubů není ani zdaleka příznivá.
|
|
Dopady korupce a fiskálních úniků na vybraná odvětví ekonomiky
Rodonaia, Elizbar ; Šrédl, Karel (vedoucí práce) ; Kopecká, Lenka (oponent)
Korupční jednání je jedním z nejznámějších a současně nejzávažnějších problémů současného světa. Cílem zpracování dizertace je vytvořit aktuální charakteristiku korupce a fiskálních úniků, jak z teoretického, tak i praktického hlediska, specifikovat jejich projevy u ekonomik Česka a Gruzie v podmínkách současné globalizace, jakož i vyjádřit dopady korupce a fiskálních úniků na vybraná odvětví ekonomiky. Mezinárodní organizace Transparency International srovnává korupci v jednotlivých zemích na základě hodnot Indexu vnímání korupce (Corruption Perception Index; CPI), jenž měří stupeň vnímání korupce ze subjektivního hlediska. Index každoročně zachycuje aktuální pohled na korupci ve veřejném sektoru a průzkumy použité k jeho sestavování obsahují otázky související se zneužíváním pravomocí veřejných činitelů k získání osobních výhod. Česká republika získala 51 bodů a nachází se na 53. místě v jejím žebříčku, hned za ní se na 54. pozici umístilo Slovensko s 50 body. Toto umístění vyjadřuje dosud značně nedobrou situaci ve státní správě, špatné fungování politických stran a nedostatečnou protikorupční politiku státu. Ze shromážděných dat a jejich časových řad byl vyvozen závěr o vysoké korelaci a vzájemném vztahu ukazatele míry korupce CPI a HDP na obyvatele v PPP. Přestože mezi nejméně zkorumpované země světa se v roce 2014 řadí rozvinuté ekonomiky jako Dánsko, Nový Zéland a Finsko, méně vyspělá Gruzie se dokázala umístit na 50. místě před Českou republikou i Slovenskem. Je to dáno tím, že s nástupem vlád prezidenta Saakashviliho a premiéra Ivanishviliho došlo k výrazné reformě státní správy včetně bezpečnostních složek. To svědčí o skutečnosti, že rozvinutost ekonomiky není zdaleka hlavním faktorem pro eliminaci vzniku korupce a fiskálních úniků v určité zemi. Snížení rozsahu daňových úniků a odchodů firem do daňových rájů má umožnit elektronická evidence tržeb a změny v systému zadávání veřejných zakázek. Mělo by být řešeno zprůhlednění rozhodování o přidělování veřejných zakázek a prováděna důsledná kontrola čerpání veřejných prostředků. K eliminaci malé (bagatelní) korupce by nepochybně přispělo omezení rozsahu vlivu úředníků ve veřejné službě. Více než o úplné odstranění korupce usilují v současnosti státy o její snižování či eliminaci jejích dopadů.
|
|
Analýza veřejného dluhu v ČR
Janda, Lukáš ; Žáková Kroupová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Slaboch, Josef (oponent)
Bakalářské práce je zaměřena na problematiku veřejného dluhu v ČR, který se v posledních letech stává častěji diskutovaným tématem. Hlavním cílem práce je zhodnocení vývoje veřejného dluhu v období 1993 až 2015.
V práci jsou primárně použita data z Ministerstva financí České republiky a makroekonomická data z Českého statistického úřadu pro období 1993 až 2015. Data jsou hodnocena především pomocí dynamiky a dekompozice časových řad. Ke komparaci států bylo využito párování ekonomických ukazatelů.
Z výsledků analýz vyplynulo, že dluh České republiky v podílu k HDP dosahuje výše 42,7 %, což ve srovnání s Francií, Německem a Španělskem není vysoké číslo, přesto by se měla hledat řešení na snižování relativní výše veřejného dluhu, který by podle provedené predikce na roky 2018-2022 brzy mohl přesáhnout hranici 2 bilionů.
|