Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 18 záznamů.  předchozí11 - 18  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Zbraň jako umělecké dílo. Se zaměřením na problematiku identity konkrétních zbraní a pojetí zbraně jako atributu
Schartel, Tomáš ; Sýkora, Ondřej (vedoucí práce) ; Filip, Michal (oponent)
NÁZEV: Zbraň jako umělecké dílo. Se zaměřením na problematiku identity konkrétních zbraní a pojetí zbraně jako atributu AUTOR: Tomáš Schartel KATEDRA (ÚSTAV) Ústav profesního rozvoje pracovníků ve školství VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Ondřej Sýkora ABSTRAKT: Záměrem této bakalářské práce je představit zbraň jako prostředek k lovu nebo boji, ale také jako umělecké dílo, které vypovídá mnoho o osobě, která jej vytvořila. Vždyť do každé zbraně dal její tvůrce kousek sebe sama. Nestačilo, aby byl dobrý řemeslník, musel mít také výtvarné cítění. Některým zbraním byla přisuzována magická moc, podle jiných byl bezpečně rozpoznán jejich majitel. V dávných dobách takovou typickou zbraní byl meč, kterým rytíři a králové dávali najevo svou moc. Meč jako nejdůležitější zbraň středověkého bojovníka byl zbraní velice pádnou a používal se v boji muže proti muži zblízka. Meč byl nejen symbolem války, ale i znamením výsadního postavení majitele ve společnosti. V meči ale nemůžeme vidět jen zbraň, vždyť předáním meče mezi panovníky docházelo symbolicky k předání vlády. V době křížových výprav byl meč také symbolem víry, kdy jeho tvar byl chápán jako kříž. Přínosem bakalářské práce je získání základních znalostí z oblasti historie vývoje a vzniku různých druhů zbraní, jejich úprav a zdobení, kdy se každá zbraň stává jedinečnou a její...
Zbraň (nejen) jako umělecké dílo
Sedláček, Petr ; Šmíd, Jan (vedoucí práce) ; Sýkora, Ondřej (oponent)
Záměrem této bakalářské práce je představit ruční zbraně nejen jako předměty k různým druhům praktického využití, ale také poukázat na jejich hodnoty z hlediska jejich vnímání jako uměleckého artefaktu v návaznosti na jejich vývoj v různých kulturách. Zaměřuje se i na oblast Japonska a samurajské meče s poukázáním na jejich sociokulturní hodnotu. V části věnované ručním zbraním představuje historii jejich vzniku a způsoby jejich rozdělení. V poslední části prezentuje zbraň jako prostředek užívaný ve filmovém průmyslu a v počítačových hrách v návaznosti na prezentaci zbraně jako prvku násilí v současné společnosti. Jedním z cílů této bakalářské práce o zbraních je rozbor sociálně patologického jevu střelby na školách tzv. "school shooting", který se stává velmi rozšířeným fenoménem dnešní doby. Práce poukazuje na možnosti a důvody vzniku tohoto jevu s odhalením profilu možného agresora a dále zde představím návrhy prevence střelby na školách v návaznosti na možnost včasného odhalení potencionálního agresora. Přínosem bakalářské práce je získání základních znalostí z oblasti historie a vývoje ručních zbraní, ale také jejich prezentace jako uměleckého předmětu. Dalším přínosem je shrnutí informací o násilí na školách tzv. "school shooting" a představení osobnosti možného agresora v návaznosti na...
Morfologie zbroje
Bařák, Hynek ; Zálešák, Jan (oponent) ; Kvíčala, Petr (vedoucí práce)
Ve své bakalářské práci jsem velmi inspirován středověkem, který má velký vliv na moji tvorbu. Je to období, o které se aktivně zajímám, a provází mě prakticky od dětství. V obrazech se objevují hlavně motivy rytířské zbroje, která je zásadní a takový základní kámen mé tvorby. Zbrojí jsem fascinován, pro svou v pozdnějším období středověku technickou dokonalost, zdobnost a majestátnost. Vlastně zbroj už neplnila funkci ochrannou, ale reprezentativní, a můžeme ji brát jako umělecké dílo, sochu. Po technické stránce hodně experimentuji s různými technikami, ve většině případu nikdy nezůstávám u jedné. Pracuji s vrstvami, podkladem, s kresbou i malbou zároveň. Různým vymýváním, vyrýváním se vracím zpět a odkrývám spodní vrstvy, reaguji na ně, následně přemaluji, prostě experimentuji.Je to i taková archeologie zpět do starých vrstev obrazu. Objevovaní, spojení, provázání původních vrstev s novými. Z malířů mě inspirují především Josef Bolf, Vladimír Kokolia, Jaroslav Róna, Giger, Wolfli, Jackson Pollock.
Výroba nožů
Suchý, Jan ; Kalivoda, Milan (oponent) ; Polzer, Aleš (vedoucí práce)
Tato práce rešeršně pojednává o problematice chladných zbraní. První část se věnuje historickému vývoji evropských mečů a z nich vzniklých zbraní. Dále se věnuje materiálovému rozboru a srovnání ocelí používaných na výrobu chladných zbraní. Jejich výrobě různými metodami, kde se i stručně zmiňuje o rozdílu mezi kovanou a vybrušovanou čepelí. Poté jsou zde nastíněny rozdíly mezi různými tvary čepelí a z toho pro ně vyplývající řezné vlastností a použití. Poslední část práce pojednává o geometrii břitu a technice broušení čepelí.
Raně středověké meče s jednodílnou polokruhovitou hlavicí (typ Petersen X / Geibig 12, var. I.). Pohled archeologie a metalografie
Košta, J. ; Hošek, Jiří
Meče s jednodílnou polokruhovitou hlavicí řazené k Petersenovu typu X a k I. variantě Geibigova kombinačního typu 12 patřily na evropském kontinentu mezi polovinou 9. a polovinou 11. století k nejrozšířenějším zbraním svého druhu. Příspěvek ukazuje možnosti poznání konstrukce mečů pomocí metalografie na příkladě třech exemplářů z velkomoravských Mikulčic (mečů z hrobů 438, 805 a 1347).
Meč s damaskovanou čepelí z hrobu 715 v Mikulčicích a jeho metalografický průzkum
Hošek, Jiří ; Košta, J.
Průzkumu podrobený meč byl nalezen v hrobě 715 odkrytém v roce 1958 v rámci systematického archeologického výzkumu na akropoli raně středověkého hradiště v Mikulčicích u Hodonína. Vedle pohřbu asi 40 až 60 letého muže byly nalezeny kromě meče i nůž, sekera a zbytky ostruh. Meč se jednoznačně hlásí ke starokarolínským typům, můžeme jej řadit k Petersenovu typu H a jeho výrobu lze v absolutní dataci klást zhruba do 1. poloviny 9. století. Díky damaskované čepeli náleží ke zdobnějším variantám zbraně, které byl patrně již při výrobě vtisknut demonstrační ráz. Břity čepele jsou měkké, železné a jejich efektivní poocelení a tepelné zpracování je nedoložitelné. Čepel v důsledku celoželezné konstrukce také nedosahuje pevnostních vlastností svých celoocelových a ocelo-železných protějšků. Mezi doposud prozkoumanými mikulčickými meči představuje nález z hrobu 715 zbraň „staršího“ typu bez kvalitního ocelového nebo pooceleného jádra a dostatečně mohutných kvalitních břitů.
Restaurování a konzervace laténského meče
Ottenwelter, Estelle
Základním cílem článku je ukázat příklad restaurování laténského meče. Druhým cílem je vyzdvihnout potřebu technologického průzkumu k určení výrobní technologie zbraně a také potřebu analýz statigrafie korozních produktů k lokalizaci původního povrchu před zahájením vlastní konzervace. V neposlední řadě je na příkladu restaurování tohoto meče vysvětlen přínos vzájemné spolupráce různých specialistů k maximálnímu vytěžení informací z archeologických předmětů.
Meč z hrobu 723 v Mikulčicích a jeho metalografický průzkum
Hošek, Jiří ; Košta, J.
Průzkumu podrobený meč byl vyzdvižen z hrobu 723 na akropoli raně středověkého hradiště v Mikulčicích u Hodonína. Hrobová jáma byla objevena na malém pohřebišti v blízkosti kamenných základů stavby sporně interpretované jako knížecí palác. Meč typu N dle Petersena lze datovat do průběhu posledních tří čtvrtin 9. století. Čepel meče sestává z paketovaného ocelového jádra a nejspíše tupě navařených ocelových břitů (rovněž svařených ze dvou nebo tří prutů). Čepel byla kalena patrně do oleje (bainitická struktura o tvrdosti 373+/-40 HV0.3) ve spodní části (blíže hrotu), zatímco horní část čepele (u příčky) zůstala nekalená. Na čepeli je nečitelný nápis tvořený prvky z fosforového železa (ca 1,3 % P). Koruna dvoujdílné hlavice je přinýtována k bázi a vylita struskou. Ve svaru čepele byly detekovány nikl a arzén (max. 3,1 % Ni a 1,8 % As), ve svaru báze hlavice byla zjištěna měď (ca 4,4 % Cu).

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 18 záznamů.   předchozí11 - 18  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.