|
Český umělec v letech 1968 - 1989: Sluha, nebo hrdina? Stanislav Kolíbal a Josef Malejovský
Manová, Markéta ; Beneš, Zdeněk (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Úvod bakalářské práce nastíní politický vývoj v Československé republice v letech 1948-1989. Hlavním tématem bude zachytit rozdíl mezi oficiální a neoficiální scénou českého uměleckého života v letech 1968-1989, zastoupenou umělci Stanislavem Kolíbalem a Josefem Malejovským. Obsahem bude porovnat podmínky, ve kterých tvořili během normalizace i před tímto obdobím, srovnat kvalitu jejich tvorby, porovnat pro a protirežimní postoj k umělecké tvorbě a v neposlední řadě jejich politický názor nejen v uměleckém projevu. Text se kromě života umělců zaměří i na vývoj skupin, ve kterých se pohybovali, výstavy a projevy ostatních uměleckých činitelů.
|
|
Vědomé zvládnutí expresivního projevu
Shvachko, Elizaveta ; KUDLÁČKOVÁ, Jana (vedoucí práce) ; HLAVICA, Lukáš (oponent)
Diplomová práce se zabývá vědomým zvládáním vlastní expresivity na jevišti. Autor nejdříve vytyčuje základní problémy související s psychickýma fyzických přepětím při hereckém výkonu, následně definuje základní pojmy týkající se přepětí a trémy. Jádrem práce je aplikování poznatků nabytých při studiu na DAMU, uvedení prvních zkušeností s publikem během studia i prvních zkušeností v profesionálním prostředí v divadle a filmu. Autor dále analyzuje osobní témata týkající se konkrétně jeho osoby, coby možné překážky při vykonávání herecké profese.
|
|
Problematika fixace v herecké tvorbě
Vejdělek, Matěj ; KUDLÁČKOVÁ, Jana (vedoucí práce) ; HLAVICA, Lukáš (oponent)
V první kapitole své magisterské práce uvažuji o herectví, resp. o problematice fixace v herecké tvorbě jako o zakotvenosti v daných okolnostech jevištního aktu, v dialogu s mými představami o herectví a filozofickým pojetím člověka v příklonu k myšlenkám Martina Heideggera a nástinu jeho „Dasein”. V druhé kapitole se zaměřuji na své osobní poznatky ze studií i profesionální praxe v kontextu úvah kapitoly první.
|
|
Autentičnost a pravdivost hereckého projevu
Pokorný, Vladimír ; NEBESKÝ, Jan (vedoucí práce) ; ŠIKTANCOVÁ, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou autentičnosti a pravdivosti hereckého projevu při tvorbě postav v různých žánrech. Autor se v první části opírá o vybranou, odbornou literaturu, jejíž prostřednictvím nás seznamuje s tím, jak je teoreticky možné autentičnosti a pravdivosti hereckého projevu dosáhnout podle různých, všeobecně uznávaných postupů při práci na tvorbě postavy. V druhé části staví tyto teoretické poznatky do konfrontace se svojí vlastní zkušeností začínajícího herce a na absolventských inscenacích se nám snaží přiblížit, jak v různých inscenacích a různých žánrech hledá autentičnost a pravdivost při práci na svých postavách, které ztvárnil v posledním roce studia v divadle Disk.
|
|
Sebevědomí a svoboda v herecké tvorbě
Kaňoková, Beáta ; SALZMANNOVÁ, Eva (vedoucí práce) ; PAVELKA, Tomáš (oponent)
Tato práce pojednává o nedostatku sebevědomí a s tím spojeným pocitem nesvobody při herecké práci. Snaží se hledat a pojmenovávat jednotlivé aspekty, které k takovému problému vedou, případně se podílejí na jeho prohlubování. Dále je subjektivní reflexí celého průběhu studia na Divadelní fakultě od prvního ročníku až po absolventská představení ve školním divadle Disk
|
|
Hledání osobního tématu při tvorbě role
Ernest, Adam ; NĚMEC, Marek (vedoucí práce) ; DEÁK, Juraj (oponent)
Diplomová práce se zabývá hledáním osobních témat při herecké tvorbě a jejich následném předání divákovi skrz hercem ztvárňovanou postavu, kdy „osobní téma“ ve formě „názorového obsahu“ je dle autora jedním ze základních předpokladů uměleckého, osobnostního a kariérního vývoje. Autor nejdříve definuje základní termíny související s osobností a jejich vzájemné vztahy a následně analyzuje základní předpoklady, které musí herec k naplňování své profese ovládat. Jádrem práce je pak zamyšlení nad umělcovou individualitou a poté zkoumání vztahu mezi osobními tématy tvůrce a jím tvořené postavy, kdy autor aplikuje poznatky načerpané ze svých dosavadních zkušeností nabytých při studiu na DAMU, prvním kontaktem s profesionálním jevištěm a své názory obecně. Autor dále analyzuje osobní témata týkající se konkrétně jeho osoby, coby možné překážky při vykonávání herecké profese.
|
|
Prvek nahodilosti ovlivňující kompozici během procesu zkoušení
Vášová, Viktorie ; NOVÁK, Vladimír (vedoucí práce) ; KROBOT, Miroslav (oponent)
Práce se zabývá prvkem náhody ve zkoušecím procesu a tím, jak lze
nepředvídatelné impulsy přicházející v průběhu zkoušení zapojovat do
připraveného rámce konceptu inscenace. Cílem je zreflektovat dosavadní režijní
praxi z průběhu bakalářského studia a zaměřit se na analýzu jednotlivých
procesů zkoušení, zejména zkoušení bakalářské inscenace ADA. Všímat si budu
především typu materiálu, se kterým se do zkoušecího procesu vstupuje, a na
základě toho porovnávat, jak je tím proces ovlivněn a kolik ponechá prostoru pro
nepředvídatelné impulsy, které proměňují výsledný tvar.
|
|
Tři jeskyně
Hnilička, Jan ; VOSTÁREK, Karel (vedoucí práce) ; SCHWARZOVÁ, Kateřina (oponent)
Pro svoji práci jsem si vybral proces tvorby inscenace na základě knihy Pera Olova Enquista Tři jeskyně ve Studiu Divadla Dagmar v Karlových Varech. Vnímal jsem tento projekt jako možnost stmelit nově vytvořenou skupinu rozdílného věku i zkušeností a poskytnout jí možnosti se skrze divadelní práci rozvíjet. Zároveň bylo mým záměrem vytvořit jednoduchou a sdělnou inscenaci za pomoci prostředků loutkového divadla. Ve své práci popisuji celý proces vzniku inscenace od výchozích podmínek, přes plány a vize, až po samotné zkoušení a reflexi výsledného jevištního tvaru.
|
| |
|
Herec nebo tanečník
Šurková, Julie ; NOVÁK, Vladimír (vedoucí práce) ; TRPIŠOVSKÝ, Lukáš (oponent)
Tato bakalářská práce je teoretickým shrnutím studia současného a moderního tance
na taneční konzervatoři Duncan Centre a následného studia na katedře alternativního
a loutkového divadla Akademie múzických umění v Praze. Zabývá se srovnáváním tak
blízkých a zároveň vzdálených profesí jakými jsou herectví a tanec. Jejím cílem je
pojmenovat v čem se obory shodují a kde se naopak rozcházejí. Zda je pro tanečníka
těžké stát se hercem, zda je pro herce těžké stát se tanečníkem. A za jakých okolností
je možné naplnit profesi tanečníka i herce na plný úvazek. V první části se práce opírá
o mou vlastní zkušenost a můj osobní pohled na herce a tanečníka. Snaží se vyvrátit
nevhodné pojmenování-performer, které běžně používáme pro všechny, jež naplňují
více než jednu uměleckou činnost. V druhé části se práce zabývá fyzickým tréninkem
obou profesí a snaží se pojmenovat, co musí tanečník přidat ke svému vzdělání, chceli
se stát hercem. V poslední části se pak zaměřuje na zkušební proces, hledá chvíle
ve kterých se obory stoprocentně protínají a schází se tak v jednom bodu.
|