Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 122 záznamů.  začátekpředchozí93 - 102dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Ženské a mužské role u kmene Iban na Kalimantanu
Remešová, Blanka Michaela ; Vrhel, František (vedoucí práce) ; Pargač, Jan (oponent) ; Uherek, Zdeněk (oponent)
Disertační práce sleduje ženské a mužské role u kmene Iban na Kalimantanu. Tato kopaničářská společnost, původně žijící v hloubi pralesa, prochází v posledních dvaceti letech v důsledku postupujícího vlivu majoritní společnosti mnohými změnami. Musí se vyrovnávat s odlišným stylem života a hodnot, které jsou na ně ve velké míře a hekticky kladeny. Tento proces ovlivňuje strukturu celé společnosti a zasahuje i do tradičního uspořádání mužských a ženských rolí. Hlubším studiem a analýzou ženských a mužských činností sleduji prostupnost připsaných rolí, které se začínají ukazovat jako narušené či nefunkční a které podmiňují vytváření nových struktur.
Obřadnost posledních desetiletí v České republice. Obřadnost moderní doby posledních desetiletí na několika příkladech se zaměřením na obřadnost socialistického období ve Žďáru nad Sázavou
Porsch, Josef ; Pargač, Jan (vedoucí práce) ; Krupková, Jaroslava (oponent) ; Uherek, Zdeněk (oponent)
Zaměření této práce vychází z mého zájmu o obřadnost. Vnímám obřadnost jako velmi důležitou složku života lidské společnosti, a to i dnes, kdy se mi náboženství nebo duchovní život nezdají být převažujícím nositelem společenského významu. Domnívám se, že se přesto v české (nebo v euroamerické) společnosti objevuje i tam. Během mého výzkumu mě zajímalo, jaké jsou formy obřadnosti právě v takovém typu společnosti a jak obřadnost ovlivňuje život jednotlivého člověka. Morris (1997:187), Jung (1999:200), Murphy (1999:170) a další se domnívají, že člověk jako kulturní a společenský tvor nějakou formu obřadnosti potřebuje. Proto podle mého názoru mohou být podoby obřadnosti v moderní, zčásti nenáboženské společnosti, zajímavé zejména pro pochopení jejího současného fungování, zejména pokud se zaměříme na nedávnou minulost. Zvláště patrný se mi tento jev zdá na případě období socialistického režimu, který v Československu existoval od konce čtyřicátých do konce devadesátých let 20. století. Společenský systém, který se prohlašoval za ateistický (Petrov 2000:140), přesto vytvořil celou řadu obřadů a svátků, z nichž některé přetrvaly až do dnešní doby. Proto jsem zvolil toto období za těžiště výzkumu. Jak se ukázalo, podob obřadnosti existovalo za socialismu větší množství. Výběr případových studií byl veden okruhem...
Proces asimilace Evenků na území Evenckého autonomního okruhu (Centrální Sibiř) od 30. let dvacátého století až po rozpad Sovětského svazu a počátky národně obrozeneckých tendencí (do r. 2001)
Brzáková, Pavlína ; Vrhel, František (vedoucí práce) ; Uherek, Zdeněk (oponent) ; Pargač, Jan (oponent)
Ve své práci jsem záměrně dala prostor výpovědím informátorů, které považuji za velmi cenné už jen proto, že většina z nich nežije. Tato poslední generace pamětníků zemřela v průběhu 90. let 20. století. V souvislosti s asimilací ze strany ruského obyvatelstva a silným alkoholismem Evenkové jako menšinové etnikum procházejí bouřlivým a bolestným vývojem, který směřuje k jejich zániku. Snahy několika málo jedinců o národní obrození nemají přílišnou podporu, jsou osamocené, spíš jen útržkovitě navazují na to, co bylo ruskými etnografy zapsáno v 50. až 60. letech 20. století. Vytvářejí tak neexistující realitu, kterou je možné prezentovat pouze na folklorních festivalech (viz Příloha 5). Autory četných vyprávění, které zde cituji, uvádím pod jejich skutečnými jmény pouze v případě, že již nežijí. U ostatních informátorů používám smyšlená jména (ovšem jména, jež někdy předtím existovala), abych ochránila jejich osobní údaje. Považuji to za nutné, neboť v oblasti, kde jsem se pohybovala, je natolik nízká hustota osídlení, že by nebylo těžké dotyčné vypátrat. Tento postup jsem zvolila po dohodě s nimi. Z uvedených příběhů se dozvíme mnohé o jejich způsobu myšlení, vnímání světa a o realitě, kterou museli tito "lesní lidé" zažívat a zažívají. V poslední kapitole srovnávám evencké pokusy o národní obrození s...
Uig - lokální komunita
Školová, Markéta ; Pargač, Jan (oponent) ; Šatava, Leoš (vedoucí práce)
Gaelský jazykový revival je v ohnisku zájmu mnoha jazykovědců a antropologů. Tato studie je v základě zaměřena na studium uigské komunity na ostrově Ledhais na Vnějších Hebridách. Pomocí historického a současného popisu tamní komunity podávám náčrt jazykové situace v této převážně gaelsky hovořící oblasti. Přes vysoké statistické číslo udávající počet gaelských mluvčích v Uigu (67%, Census 2001), nepovažuji toto statistické číslo za reálný odraz situace v Uigu. Žije zde velký počet rodin, které status gaelštiny podceňují a to i přes oficiální podporu gaelštiny. Status gaelštiny je tedy i nadále podřízen angličtině. I přes možnosti výuky v gaelštině v uigské základní škole, jsou rodiče pasivní a děti tento program nevyužívají. Pro mnohé z obyvatel je gaelština součástí kulturního dědictví. Uigskou komunitu sužuje nedostatek středoškolsky a vysokoškolsky vzdělaných obyvatel. V poslední době se Uig potýká také s nedostatkem bytové výstavby. V mnoha rodinách se kterými jsem pracovala, je zřetelný language revival směrem k angličtině. Na druhé straně i zde je patrná snaha tento vývoj zvrátit. Přesto je ještě příliš brzy nabízet pevné závěry. Uig a celé Hebridy se stále potýkají s ekonomickými problémy, které se v poslední době daří úspěšně eliminovat. Tato studie vznikla na základě informací získaných...
Burjatský šamanismus
Havlíček, Marek ; Kašpar, Oldřich (vedoucí práce) ; Pargač, Jan (oponent)
Predlozemi prace struene analyzuje situaci burjatskeho samanismu v jeho tradienich aspektech s poukazem na soueasnou situaci jednotlivy-ch jew. V teto posledni easti zbYva doplnit nekolik podnetu, k nirnZ doposud nebyla prilezitost vyjadrit se. Vetsina soueasnych samanu se svemu tradienimu remeslu stale jeste uei. Snazi se pritom, aby jejich zkusenosti zUstaly v souladu s "narodnimi tradicemi", ktere v zivote Burjatu hraji vy-znamnou roli. Podstatna pfitom zllstava vzajemna interakce mezi jednotlivy-mi samany i laiky, behem niz se ustaluji interpretace spomych otazek i)rkajicich se kosmologie, pantheonu, ritualnich praxi, spravneho vy-kladu atributu, znalosti norem a tabu. Individualni pojeti jednotlivy-ch samanu jsou podrobovana vzajemne konfrontaci pri nekdy az ostr)rch polemikach a postupne se tak stabilizuji v urCite obecne koncepce, ktere se stavaji zakladem novy-ch dogmat. Prikladem takoveho procesu muze b)ri sledovani vYvoje v uZivani terminu "sabdag", ktery se postupne dostal do samanske kosmologie. Jelikoz se jedna 0 pojem prevzaty z buddhismu teprve v nedavne dobe, v zadne starsi literature tykajici se samanismu se s nim nelze setkat. Sabdag predstavuje ducha nizsi socialni lirovne, ktery obYva nejruznejsi mista, muze posednout lidi nebo jim Pllsobit problemy. Obetovavani na vetsine posvMnych mist...
"On the land". Původní obyvatelstvo severu z pohledu ekologické antropologie
Boukal, Tomáš ; Kašpar, Oldřich (vedoucí práce) ; Maiello, Giuseppe (oponent) ; Pargač, Jan (oponent)
Práce se zabývá možnostmi aplikace poznatků etnologie a krajinné ekologie při ochraně etnoekologické stability krajiny a krajinném plánování v oblasti severozápadní Sibiře. Hodnotí zkušenosti získané mapováním v oblastech severní Kanady a na základě autorových výzkumů ve třech severských oblastech, obývaných původním obyvatelstvem v podmínkách ohrožování krajinné rovnováhy vnějšími faktory, se snaží navrhovat realizovatelný způsob krajinného etnoekologického mapování a plánování pro oblast severozápadní Sibiře.
Islamofobie v České republice: analýza zdejšího tisku z období 1996-2005
Vesecký, Jiří ; Pargač, Jan (vedoucí práce) ; Uherek, Zdeněk (oponent) ; Matějů, Martin (oponent)
V rámci závěrečného resumé bych rád zrekapituloval strukturu této práce, především pak vazby mezi jejími jednotlivými částmi. V úvodní, teoretické části jsem definoval islamofobii i související pojmy a představil možné způsoby jejího dělení. Určitá nejednoznačnost termínu "islamofobie" totiž vyplývá z toho, že se skládá ze dvou poněkud odlišných částí. První z nich je odpor vůči islámu (či Islámu), druhou pak odpor proti muslimům jako lidem, zejména pak imigrantům. Obě tyto části však spolu velmi úzce souvisí a často je od sebe nelze oddělit, proto také není vhodné používat dva samostatné termíny. Rozdílnost těchto dvou částí má přitom řadu společných rysů s rozdílností termínů xenofobie a rasismus (respektive neorasismus). Z mého výzkumu přitom vyplývá, že v českém tisku je výrazně častější první možnost, tedy negativní stereotypizace islámu jako takového. Naopak Hallidayův koncept členění islamofobie na "strategickou" a "populistickou" vychází zejména z historických souvislostí, a jako takový je vhodný především pro určení převažujících motivací islamofobie na úrovni zemí či větších oblastí. Také z tohoto důvodu jsem představil historii muslimské přítomnosti na našem území, z níž vyplývá, že v České republice, na rozdíl od naprosté většiny ostatních evropských zemí, převažuje "strategický" proud...
Valašská svatba
Macková, Veronika ; Pargač, Jan (oponent) ; Štěpánová, Irena (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá svatebním obřadem na Valašsku. Sleduje tento důležitý akt v rodinné obřadnosti z historického hlediska, a to na základě analýzy a komparování dat z dobové odborné literatury. První kapitola po úvodu zhodnocuje použitou literatury. Staví se k ní kriticky a bere ohled i na stav oboru na konci 19. století. V další kapitole se popisuje obecný význam svatby ve společnosti, kde se zmiňují klíčové atributy tohoto obřadu. Dále je součástí práce kapitola, která stručně nastiňuje vývoj celého valašského regionu - hlavně příchod Valachů na toto území. Hlavní část této práce obsahuje popis a analýzu jednotlivých fází svatby, které jsou za sebe řazeny chronologicky. Na samotný závěr je uvedena literatura, která byla pro sepsání této bakalářské práce nezbytná.
Mikve: fenomén židovské obřadnosti. Poznámky k nedávno objeveným lázním v ČR
Žahourová, Ivana ; Pargač, Jan (oponent) ; Krupková, Jaroslava (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá rituální očistou Židů v mikve. Mikve je židovská rituální lázeň, která musí splňovat určitá náboženská nařízení, aby mohla být vnímána, jako rituálně způsobilá. Veškerá nařízení a zákony týkající se provozu, konstrukce a vody, která smí být použita v lázni, jsou popsány v Mišně v traktátu Mikva'ot. Základem pro rituální způsobilost mikve je voda, která musí mít odtok i přítok. Mikve slouží k obnově rituální čistoty osobě, která se stala rituálně nečistou. Tento rituál pochází z dob darování Desatera přikázání na Sinaji. Pravděpodobně první, kteří tento rituál praktikovali, byli kněží. Ti se znečistili při kontaktu s mrtvým tělem, mršinou zvířete či hada, po výronu semene nebo poluci. V období prvního Chrámu se z různých "nečistot"očišťoval celý židovský národ včetně dětí. Poté, co byl Chrám zničen, se zákony o čistotě a nečistotě změnily. Dnes mikve navštěvují ženy poprvé před svatbou, poté po každé menstruaci a po porodu. Muži nejsou od zničení Chrámu povinni očistný rituál praktikovat, ale přesto se i dnes ortodoxní Židé a chasidé očišťují před tzv. Vysokými židovskými svátky (Roš ha-šana a Jom Kipur) a někteří i po pohlavním styku. Výjimku tvoří písaři svitků Tóry a mezuz, kteří jsou povinni očistit se v mikve vždy před tím, než začnou pracovat na svatém textu. Ponoření do...
Ženské a mužské role u kmene Iban na Kalimantanu
Remešová, Blanka Michaela ; Vrhel, František (vedoucí práce) ; Pargač, Jan (oponent) ; Uherek, Zdeněk (oponent)
Disertační práce sleduje ženské a mužské role u kmene Iban na Kalimantanu. Tato kopaničářská společnost, původně žijící v hloubi pralesa, prochází v posledních dvaceti letech v důsledku postupujícího vlivu majoritní společnosti mnohými změnami. Musí se vyrovnávat s odlišným stylem života a hodnot, které jsou na ně ve velké míře a hekticky kladeny. Tento proces ovlivňuje strukturu celé společnosti a zasahuje i do tradičního uspořádání mužských a ženských rolí. Hlubším studiem a analýzou ženských a mužských činností sleduji prostupnost připsaných rolí, které se začínají ukazovat jako narušené či nefunkční a které podmiňují vytváření nových struktur.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 122 záznamů.   začátekpředchozí93 - 102dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.