| |
| |
|
Common Pronunciation Mistakes among Spanish Speakers of English with the Focus on Vowels
Pýcha, Jaroslav ; Červinková Poesová, Kristýna (vedoucí práce) ; Bojarová, Marie (oponent)
Tato práce se zaměřuje na samohlásky a popisuje jejich artikulační, akustické a percepční charakteristiky. Následující kapitola se zabývá fonologickým popisem 2 určitých jazyků - angličtiny a španělštiny. Poté jsou porovnány vokalické systémy, fototaktické vzorce a ortografie samohlásek, které oba jazyky užívají. Na základě poznatků získaných z porovnání anglického a španělského jazyka bylo formulováno několik hypotéz týkajících se španělské výslovnosti angličtiny. Pravdivost hypotéz byla ověřena užitím experimentu, jehož náplní byla percepční analýza 15 nahrávek rodilých mluvčích španělštiny čtoucích autorem sestavený anglický text. Cílem experimentu bylo prokázat, že široká škála anglických samohlásek způsobuje španělským mluvčím problémy ve výslovnosti angličtiny, neboť jsou zvykána rozlišování pouze 5 vokálů. Sociálně-kulturní pozadí respondentů a jejich jazykové schopnosti byly brány v potaz při interpretaci získaných dat. V poslední části práce jsou prezentovány výsledky experimentu, které potvrzují většinu formulovaných hypotéz.
|
| |
| |
|
Schwa-centred Approach towards Pronunciation Teaching
Brožová, Jana ; Červinková Poesová, Kristýna (vedoucí práce) ; Müller Dočkalová, Barbora (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá klíčovou rolí neutrálního vokálu šva v nahlížení na prominenční vzorce ve výuce anglické výslovnosti (a schwa-centred approach). Teoretická část se zaměřuje na komplexní popis cílové hlásky s přesahem do suprasegmentální roviny včetně problémů českých mluvčích rozpoznat a vyslovit tuto samohlásku. Dále definuje přístup k výuce výslovnosti, kde šva slouží jako východisko pro různé výslovnostní jevy. Praktická část předkládá implementaci tohoto přístupu do výukové praxe formou sady aktivit zacílených na percepci, produkci a zvyšování povědomí studentů o tomto jevu. Efektivita aktivit je zjištěna prostřednictvím rozboru audionahrávek a vyhodnocení dotazníků pro studenty. Součástí práce jsou také pracovní listy pro učitele s popisem aktivit aplikujících zmíněný přístup. KLÍČOVÁ SLOVA šva, plná samohláska, prominenční kontrasty, percepce, produkce, zvyšování povědomí
|
| |
| |
| |
| |