Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 125 záznamů.  začátekpředchozí76 - 85dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Síť aktérů domácího porodu
Genttnerová, Kristýna ; Grygar, Jakub (vedoucí práce) ; Šanderová, Jadwiga (oponent)
Síť aktérů domácího porodu: Mnohočetné podoby Tématem této diplomové práce je výzkum a popis domácího porodu v rámci lékařské antropologie z pohledu teorie sítě aktérů. Zájmem práce tedy není popsat domácí porod z profesního pohledu medicíny jako biologický proces, ani z pohledu rodiček a jejich osobního prožívání domácího porodu, ale popsat domácí porod jak je tvořen sám o sobě v praxi. Po představení dvou náhledů na medicínu (disease a illness), prezentování základních principů a návodů ANT (i v rámci symetrické antropologie) a prací lidí, kteří z ní vycházejí (Mol - mnohočetnost, De Laet - fluidita, Law) se práce zaměřuje na popis všech aktérů, kteří svým jednáním a vzájemnou interakcí zjednávají domácí porod. Tato jednání vyplývají z rozhovorů s rodičkami, dulou a pediatričkou. Popis sítě zahrnuje jak lidi, tak předměty, kterým ANT přisuzuje stejnou míru sociálního jednání. Součástí domácího porodu jsou pak předměty potřebné k porodu - různé pomůcky k jeho podpoře a usnadnění průběhu, dále lidé, kteří se ho zúčastní, místa, kde se odehrává a polohy, ve kterých probíhá. Dále síť obsahuje i dobu před porodem - shánění informací o domácím porodu z knih a od žen, a předchozí zážitky v nemocnici, které určují standard porodu, jak by probíhat neměl. V neposlední řadě se práce dotýká i hranic sítě domácího...
Moral boundaries between Christians and atheists
Koloušková, Barbora ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Grygar, Jakub (oponent)
Táto práca pojednáva o tom, aké hranice konštruujú vo svojich výpovediach kresťania a nekresťania, akým spôsobom tieto hranice vznikajú a sú reprodukované. Na základe analýzy hĺbkových rozhovorov ukazujem, že koncept morálnych hraníc je relevantný pre vzťah medzi kresťanmi a nekresťanmi. Hoci mnohí zdôrazňujú toleranciu a pochopenie, vymedzujú sa voči sebe v mnohých smeroch. Kresťania za zdroj morálky považujú Boží zákon, nekresťania hľadajú jej zdroj v ľuďoch. Kresťania považujú za najvyššie hodnoty vzťah s Bohom, lásku a dobrý kresťanský život a za hodnoty nekresťanov považujú skôr peniaze, zdravie a rodinu. Tí sa k týmto hodnotám priznávajú, avšak zdôrazňujú, že kresťanstvo ešte nerobí z človeka lepšieho. V reakcii na súčasnú spoločensko-politickú situáciu sa v závere práce venujem analýze sociálnych dištancií a symbolických hraníc, ktoré kresťania a nekresťania konštruujú voči etnickým a národnostným menšinám. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Dokonalé tělo: etnografie těla v prostředí posilovny
Hemerová, Aneta ; Grygar, Jakub (vedoucí práce) ; Lachmann, Filip (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá prostředím posilovny a jejími návštěvníky. Její snahou je odpovědět na to, jak prostředí posilovny formuje tělo a vnímání těla svých aktérů. Na tuto problematiku je nahlíženo prostřednictvím několika teoretických přístupů, a to skrze vědomé tělo, které je v kontextu Nancy Scheper-Hughes a Margaret Lock chápáno jako propojení individuálního, sociálního a politického těla. Dále habitu, který v souvislosti s teoriemi Pierra Bourdieuho v prostředí posilovny vysvětluje specifičnost daného prostředí, jehož kultura se postupně otiskává do těl návštěvníků. A nakonec prostředí posilovny, které je vztahováno k teorii Raye Oldenburga a jeho třetímu místu. Výzkum se uskutečnil na základě zúčastněného pozorování ve vybrané posilovně, které bylo intenzivně doplněno o výzkumné rozhovory. Analýza nabytých poznatků ukazuje, že dané prostředí formuje tělo a vnímání těla svých aktérů součinností několika jevů. Umístěním zrcadel po celých stěnách, která nabádají k neustálému pozorování těla svého i ostatních, a tudíž svádí ke srovnávání a hodnocení. Všudypřítomnými vizuálními reklamami ideálního obrazu těla, která jsou charakteristická pro toto prostředí. Samotnými stroji, jejich rozmístěním a váhami, jejichž barvy vytváří "vizuální konstrukt" toho, že se zde zvedají co nejtěžší váhy. A...
Kůň a jeho jezdec: ustavování aktérů interakce
Ožanová, Sarah ; Grygar, Jakub (vedoucí práce) ; Balon, Jan (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na vztah koně a člověka. Snaží se odpovědět na otázku, jak se v rámci tohoto vztahu a vzájemné interakce kůň a člověk ustavují jakožto aktéři, tedy jako aktivní subjektivity, schopné do tohoto vztahu zasahovat. Text se rovněž snaží analyzovat, jak do tohoto vztahu zasahují další mimo-lidští aktéři, tedy různé věcné objekty, které jsou součástí stáje, nebo literatura, která o koních a lidech pojednává. Na tento problém je pohlíženo optikou několika teoreticko-metodologických směrů (mnohodruhové etnografie, antropologie života či antropologie nad rámec lidského Eduarda Kohna, výzkumu companion species Donny Haraway a zvláště symetrické antropologie a teorie sítí-aktérů Bruna Latoura), které rozšiřují svůj pohled za rámec lidského a do okruhu svého zájmu zahrnují také zvířata, věcné objekty a další mimo-lidské entity. Výzkum byl proveden na základě zúčastněného pozorování ve vybrané stáji a rozhovorů s lidskými členy stáje. Analýza takto získaných informací ukazuje, že podmínky vztahu mezi koněm a člověkem jsou převážně určovány člověkem. Ten rovněž vymezuje koni prostor, v rámci kterého může kůň do vzájemného vztahu částečně (a pravděpodobně nezáměrně) zasahovat, a to svými reakcemi. Věcní aktéři do tohoto vztahu vstupují jakožto subjekty, na které je člověkem delegován...
Etnografický výzkum pixadorů: Proč brazilští sprejeři přetvářejí urbánní krajinu?
Válková, Eva ; Grygar, Jakub (vedoucí práce) ; Kandert, Josef (oponent)
Tato práce se zabývá intervencí brazilských sprejerů do veřejného prostoru metropole São Paulo. Pixadores, jak se tito sprejeři označují, jsou mladí lidé pocházející z chudých saopaulských předměstí. Společnost je označuje za "vandaly" a "delikventy", nicméně pro ně samotné je sprejování důležitou součástí jejich životů a nepřestávají s tím ani po zaležení rodiny. Riskují své životy a často se ocitají na hranici života a smrti. Cílem práce je prostřednictvím etnografické metody porozumět jednání sprejerů a zodpovědět na otázku, proč je pro ně tato transgresivní praktika důležitá. Skrze jejich nápisy zviditelňují svou přítomnost a stávají se bezprostřední součástí města. Jejich činnost je na jednu stranu syndromem sociálních problémů v kontextu brazilské společnosti, zároveň se dají tyto formy vědomého poškozování majetku spojovat s ideou protestu, stvrzování okrajové pozice ve společnosti či získání uznání od vrstevníků. Ačkoliv jsou obyvatelé chudých předměstí považování za vyloučené ze všech forem kapitálu, brazilští sprejeři jsou naopak důležitými politickými aktéry a jejich činností přetvářejí urbánní krajinu. Důležitou roli pro ně hraje prestiž a respekt, jež získávají od ostatních sprejujících. V rivalitním prostředí si musí tito mladí lidé vydobýt své teritorium a získat viditelnost....
Identita kulináře - jsme to, co jíme?
Jandová, Kristýna ; Grygar, Jakub (vedoucí práce) ; Numerato, Dino (oponent)
Práce představuje pohled na skupinu amatérských kuchařů, kulinářů, pro které se vaření stalo nezbytnou součástí jejich identity. Na základě analýzy polostrukturovaných rozhovorů a zúčastněného pozorování autorka studuje praktiky utváření identity kulinářů a životního stylu. Dnešní tekutá a hyperkonzumní společnost nabízí prostor věnovat se sobě a budování svého životního projektu. Kulinaření se stává pro některé jedince velmi významnou zálibou, nejen že skrze ni mohou dopřát blaho svému tělu, ale také mohou zlepšit svou sociální pozici. Text ukazuje, že kulinaření přináší amatérským kuchařům možnost zasvětit svůj život vaření, bez ohledu na to, z jakého sociálního prostředí a socioekonomické vrstvy pochází. Na druhé straně však stojí distinktivní rozměr, který ukazuje, že samotná konzumace vybraného jídla nedělá z člověka vybraného strávníka. Skupina kulinářů si buduje výjimečnou sociální pozici skrze distinktivní praktiky konzumace "dobrého jídla". Tato skupina není homogenní a je relativně otevřená novým členům, ti však musí prokázat znalosti diskurzu, schopnosti i svou otevřenost vůči novým chutím a kreativitě.
Štamgastství v současné kultuře hospod
Kroufek, Marek ; Grygar, Jakub (vedoucí práce) ; Kotík, Michal (oponent)
Štamgastenství v současné kultuře hospod Autor práce: Marek Kroufek Vedoucí práce: Mgr. Jakub Grygar, PhD. Abstrakt Tato bakalářská práce se věnuje štamgastenství jako svébytnému kulturnímu fenoménu a jeho roli v současné kultuře hospod. Shrnuje vývoj hospod v českém prostředí a vysvětluje symbolický význam místa hospody v konstrukci české národní identity. Na hospodu jako veřejný prostor nahlíží z pozice konceptu třetího místa amerického urbánního sociologa Raye Oldenburga, podle níž je pro zdravé fungování jedince ve společnosti vedle domova a práce nezbytné třetí místo, neutrální prostor, kde může jedinec prožívat neformální veřejný život. Existence třetích míst je dle tohoto pohledu nezbytná pro vytváření lokální komunity a kultivování občanské společnosti. Tato práce se zaměřuje na štamgasty jako tu skupinu, která třetímu místu v podobě hospody vdechuje život a udržuje ho. V praktické části je prováděn kvalitativní výzkum pomocí etnografie ve dvou vybraných pražských hospodách s cílem zjistit, zdali existuje v současné kultuře hospod prostor pro štamgastenství a jak s ním jednotlivé hospody nakládají. Zjišťuje, že hospody aplikují v přístupu k hostů odlišné strategie, vlivem čehož se štamgastenství výrazněji vyvinulo pouze v jedné z nich. Klíčová slova Štamgasti, štamgastenství, kultura hospod, třetí...
Projevy katalánského nacionalismu - etnografická studie
Nováková, Dora ; Grygar, Jakub (vedoucí práce) ; Kandert, Josef (oponent)
Tato práce se zabývá katalánsko-španělským sporem o nezávislost. Katalánsko je jedním z regionů Španělského království, jenž se snaží oddělit a založit si samostatný stát. Autorka této práce líčí tento konflikt na základě své zkušenosti z desetiměsíčního pobytu v Barceloně. Pomocí etnografického pozorování definuje jednotlivé prvky katalánského nacionalismu tak, jak je lze pozorovat v každodenním kontaktu s Katalánci a při pohybu Barcelonou. V teoretické části práce jsou nejprve vysvětleny pojmy důležité pro pochopení problematiky nacionalismu. Následně se práce věnuje postavení Katalánska ve vztahu ke Španělsku z historického, společenského i ekonomického hlediska. Metodologická část práce osvětluje metody výzkumu a upřesňuje výzkumnou otázku. Výzkumná otázka zní: Jaké jsou konkrétní projevy katalánského nacionalismu v každodenním životě? Autorka na ni odpovídá ve třech kapitolách empirické části práce uvedením příkladů z vlastního pozorování a jejich analýzou. Dochází k závěru, že katalánský nacionalismus se projevuje zejména na kulturní bázi, přičemž zde hraje velkou roli užívání katalánštiny, zvýšený výskyt národních symbolů a veřejné rituály.
Diskurzivní pravidla spojené s umíráním: Jak lidé hovoří o smrti blízkých
Exnerová, Dominika ; Grygar, Jakub (vedoucí práce) ; Kabele, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá diskurzními pravidly reprezentace smrti blízké osoby ve společnosti. Autorka pracuje s Gorerovou teorií pornografie smrti a také se srovnáními současného a historického přístupu podle Ariése a Eliase, kteří považovali dnešní reprezentace umírání za více tabuizované než v minulosti. Praktickým základem textu je výzkum, který zkombinoval hloubkové rozhovory s mladými lidmi s interpretací uzavřenosti skupin, jako byla svépomocná podpůrná skupina a internetové diskuzní fórum. V analýze byly identifikovány dva základní přístupy v rodinách, a to zaměření na praktické aspekty umírání příbuzného, nebo na citovou stránku. Tyto dva pčístupy v některých případech také způsobovaly rozpory v rodinách, pokud se na nich jejich členové neshodli. Byly identifikovány také některé podmínky měly vliv na pravidla, a to především věk zemřelého nebo sebevražda, protože o mladého člověka bylo méně přijatelné hovořit, než u starých lidí. Výzkum ukázal, že představa lidí o smrti není ve společnosti konstruována pouze mediálně, neboť dospělí mladí lidí měli vlastní zkušenosti se smrtí v rodině. V této práci je smrt považována za tabu, neboť společnost vytyčila striktní hranice, toho, co je a nění vhodné. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 125 záznamů.   začátekpředchozí76 - 85dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.