|
Respektování světonázorové orientace dítěte a jeho rodiny v mateřské škole
Kosová, Monika ; Havlová, Jana (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá respektováním světonázorové orientace rodin, jejichž děti navštěvují mateřskou školu, kam si přinášejí své tradice, zvyky a rituály vyplývající z odlišného sociokulturního zázemí i určitého náboženství. Hledá hranice respektu k těmto odlišnostem a uznávané normy v České republice. A zároveň je propojena s interkulturní edukací. V teoretické části přibližuje nejrozšířenější náboženství v České republice a nejpočetnější národnostní menšiny žijící na našem území. Okrajově se zabývá také tzv. sektami. Praktická část je zaměřena na zkoumání a hledání přístupů učitelek mateřských škol k těmto dětem, na vzdělávání pedagogů v otázkách světonázorové orientace a pohled rodičů na tyty otázky. Abstract This thesis deals with a respect for world view aspects of the families, whose children attend kindergartens, where their traditions, customs and rituals resulting from a different social and cultural background and also their particular religions are brought to. It looks for a limit of respecting these diferences and accepted standards in the Czech Republic. This thesis is put through the cross-cultural education. In a theoretic part it approaches the most widespread religions in the Czech Republic and the most numerous ethnic minorities in the area of this state. It marginally takes...
|
|
Přípravné vzdělávání učitelek mateřských škol a potřeby praxe
Podpera, Milan ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Opravilová, Eva (oponent) ; Syslová, Zora (oponent)
Práce se zabývá pregraduální přípravou učitelek mateřských škol. Cílem práce je komparovat problematiku přípravy na profesi učitelky mateřské školy z různých pohledů v historickém i mezinárodním srovnání a reflektovat a analyzovat potřeby profese směrem k přípravnému vzdělávání učitelky mateřské školy na základě teoretických konceptů i výpovědí z praxe. Výzkumné šetření si klade za cíl analyzovat kurikulum přípravného vzdělávání učitelek mateřských škol na vybraných pedagogických fakultách v ČR, analyzovat a reflektovat naplňování potřeb profese u těchto fakult a zjistit, jak hodnotí jejich studenti úroveň rozvoje svých profesních kompetencí na počátku pregraduální přípravy a na jejím konci. Výzkumným designem je vícepřípadová studie. Práce s respondenty šetření má longitudinální charakter. Byly použity metody kvantitativní i kvalitativní metodologie - dotazník, posuzovací škály, obsahová analýza dokumentů, rozhovor a ohnisková skupina. Práce analyzuje kurikulum pregraduální přípravy na PedF UK v Praze, FPE ZČU v Plzni a PF JU v Českých Budějovicích v kontextu modelu profesního standardu. Přináší pohled studentů této přípravy na vlastní rozvoj profesních kompetencí a dává jej do vztahu s analýzou kurikula. Analyzuje silné a slabé stránky profesní přípravy na těchto fakultách a reflektuje oblasti a...
|
|
Proměny vztahu učitele a žáka v historickém kontextu
Khailová, Pavlína ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Cíl diplomové práce byl zvolen tak, aby sledoval a zachytil proměny vztahů dvou hlavních aktérů školy, tj. učitele a žáka. Tato proměna je však vázána na dobový kontext a vývoj školy jako instituce. Hrají zde roli i dobové pedagogické proudy, církev a v neposlední řadě i politické okolnosti. Vztahy těchto dvou aktérů budu sledovat přibližně od druhé poloviny patnáctého století až do současnosti. Práce má charakter historické studie, budu tudíž pracovat především historickou a historicko srovnávací metodou. Nebude tedy obsahovat praktickou část, ale bude se skládat pouze z části teoretické. Potřebné podklady budu čerpat z historické i současné literatury.
|
|
Proměna postavení dítěte v rodině a společnosti od roku 1948 do současnosti
Kropáčková, Alena ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá proměnou dítěte a dětství ve společnosti a rodině v době od roku 1948 po současnost. Celá práce je sestavena chronologicky. V teoretické části je popsán vývoj pohledu na dítě, na rodinu a na instituce, které se starají o vzdělávání dětí a jejich začlenění do společnosti v kontextu historických událostí Československa, později České republiky. V teoretické části je použita hlavně analýza a syntéza, tj. metody, které pomáhají soustředit se na podstatné věci a tyto dále prohlubovat. Nejdříve je zde charakterizována doba od událostí v roce 1945 po současnost. Uvedení do historického kontextu je důležité pro porozumění dalším událostem v dalších kapitolách. Poté je zde rozpracován dopad historických událostí na rodinu. Rodina je odjakživa považována za základ státu a odráží události ve společnosti. Navíc má zásadní význam pro výchovu dítěte. V posledních desetiletích prošla značnými změnami, které jsou v této kapitole popsány. Součástí popisu rodiny je její chod, funkčnost a poslání v desetiletích od roku 1945 po současnost. Navazuje část, kdy je popsáno dítě samotné, respektive pohled na dítě v rozsahu celé společnosti, dopad historických událostí na to, jakým způsobem společnost vnímá dítě a postupné uvědomění práv a potřeb dětí a jejich specifikace. Také je zde popsán...
|
| |
|
Tradice a rituály v rodině a MŠ jako východisko hodnotvorné orientace dítěte předškolního věku
Průšová, Ivana ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá z teoretického hlediska současností a postavením jednotlivých generací v širší, vícegenerační rodině. Zásadním objektem v tomto výzkumu je předškolní dítě a jeho vztahy a vazby k rodinným příslušníkům, kteří zaujímají v jeho výchově a socializaci zásadní místo (rodina a její proměny, právní normy, prorodinná politika, mravní výchova, úloha prarodičovství, význam funkční rodiny pro rozvoj dítěte). V empirické části práce je popsán výzkum, který mapuje způsob a průběh oslav významných svátků ve vícegeneračních rodinách s odlišnou sociální úrovní, vzdělaností a rozdílným výchovným prostředím. Zkoumá tak, jaká je role nejstarší generace v předávání tradic a specifických rodinných zvyklostí dalším generacím a jakou roli při realizaci rodinných oslav zaujímají jednotliví příslušníci ve společně žijící vícegenerační rodině. Klíčová slova: vícegenerační rodina, soužití, rodičovství, prarodičovství, tradice, rituály.
|
|
Učivo o rodině očima učitelů a psychologů
Prančlová, Hana ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent)
Diplomová práce se věnuje pojetí výuky o rodině očima učitelů a psychologů. Teoretická část poskytuje ucelený pohled na problematiku rodiny z pohledu psychologie a sociologie, dále se zabývá výukou o rodině na základní škole, porovnává přístupy k učivu o rodině v současných českých a kanadských kurikulárních dokumentech a učebních materiálech.Výzkumná část se zabývá pojetím výuky o rodině tak, jak ho pojímají různí učitelé a psychologové.
|
|
Málotřídní školství na jičínsku v minulosti a současnosti na pozadí historie školy ve slatinách
Nedbalová, Barbora ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent)
Práce se zabývá významem málotřídních škol ve společenském a kulturním životě obce a pozitivním vlivem na všestranný rozvoj osobnosti žáka. Mezi pozitiva málotřídního školství patří: rodinné prostředí, individuální přístup učitele, menší počet žáků, výchova k samostatnosti a zodpovědnosti, vzájemná interakce různě starých dětí a eliminace sociálně - patologických jevů. Málotřídní školy poskytují žákům možnost stejně kvalitního vzdělání jako školy plně organizované. Práce na konkrétním příkladu málotřídní školy ve Slatinách v okrese Jičín ukazuje na historickou zakotvenost tohoto typu vzdělávací instituce a jeho význam pro rozvoj obce a regionální kultury v současném vzdělávacím systému.
|
|
Setkávání se seniory jako příležitost pro učení žáků mladšího školního věku
Kudrnáčová, Nikola ; Uhlířová, Jana (oponent)
Rigorózní práce Setkávání se seniory jako příležitost k učení žáků mladšího školního věku je zaměřena na mezigenerační setkávání žáků a seniorů v době pandemie, během které byly obě tyto generace izolovány od ostatní populace. Práce obsahuje celkem devět kapitol. V teoretické části popisuje v osmi kapitolách oblasti mezigeneračního učení, školního věku a stáří, vzdělávání seniorů. Dále představuje výukové metody vhodné při mezigeneračním učení, výchovné a vzdělávací cíle žáků mladšího školního věku se seniory, komunikaci, mediální činnost a její nástrahy v době izolace a online výuky a psychickou deprivaci dětí. V empirické části práce odpovídá v kvalitativním výzkumu realizovaném případovou studií na celkem čtyři výzkumné otázky. Výzkumné otázky zní: Jaký vliv má mezigenerační setkání na rozvoj dítěte ve výchovně vzdělávacím procesu? Jak probíhá komunikace mezi zúčastněnými aktéry mezigeneračního setkání? Jak daná setkání ovlivňují zúčastněné aktéry? Jak se instituce k mezigeneračnímu setkání staví? Při formulování odpovědí na výzkumné otázky jsem dbala na ukotvení výzkumného zjištění v odborné literatuře a popsala jsem tyto poznatky v konkrétních situacích výzkumu. Zjistila jsem, že škola může ovlivnit výchovně vzdělávací proces dítěte prostředím a podmínkami, ve kterých vzdělávání probíhá, že...
|
|
Proměna pojetí a perspektivy české mateřské školy
Podhrázská, Dita ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Lipnická, Milena (oponent) ; Podpera, Milan (oponent)
Cílem práce bylo systematicky zaznamenat a analyzovat proměnu české mateřské školy po roce 1989. Porozumět proměně mateřské školy, která se opírá o svědectví učitelek mateřských škol s dlouhodobým dotykem praxe a vytvořit souvislou kontinuitu myšlenek, které ji umožňují pochopit. Práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část popisuje změny, kterými výchova a péče o nejmenší v průběhu století procházela. V úvodní kapitole se autorka jen krátce věnuje počátkům předškolní výchovy. S vědomím, že toto období je příliš vzdáleno současnosti a celé výchově, ale stěžejní kořeny a historické proměny předškolní výchovy jsou pro práci natolik zásadní, že je autorka krátce zmiňuje. Po listopadových událostech roku 1989 i česká mateřská škola procházela transformačními změnami. Hlavním principem proměny českého školství se stal nedirektivní, partnerský přístup k dítěti, založený na pochopení, úctě, respektu a toleranci, kterému je věnována poslední kapitola teoretické části. Cílem výzkumné části bylo analyzovat proměnu pojetí a perspektivy české mateřské školy po roce 1989. Prozkoumat a poukázat na změny, kterými předškolní výchova procházela v důsledku probíhajících transformačních změn. Přinést odpověď na to, jaká pozitiva či negativa proměna přinesla do praxe mateřských škol. Zjistit,...
|