Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 94 záznamů.  začátekpředchozí45 - 54dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Osobnost a role katechety v katechetické službě církve
Burdová, Petra ; Kuźniar, Mariusz (vedoucí práce) ; Opatrný, Aleš (oponent)
Předkládaná práce přináší přehled osobnostních a profesních standardů určených osobám, které se chtějí věnovat přímé katechetické činnosti, a mapuje rovněž prostředky, které mohou k jejich naplnění využívat. Osobnost katechety je zde představena jako klíčová a věnují se jí všechny tři hlavní části. První část vychází především ze základních církevních dokumentů a na jejich základě pojmenovává a charakterizuje hlavní role katechety v rámci poslání církve. Druhou část práce tvoří přehled základní osobnostních a nezbytných kvalifikačních předpokladů, které se svým charakterem nejblíže vztahují k pedagogické profesi. Poslední, třetí část je zaměřena na téma katechetické formace tak, že představuje její hlavní účastníky, typy, místa, cíle i nejdůležitější výzvy. Klíčová slova katecheta, standardy, role, formace, výzva
Liturgie a lidová zbožnost na mariánském poutním místě. Svatá Hora, Litmanová
Vrabec, Pavel ; Kotas, Jan (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
V předložené práci se zabývám liturgií a lidovou zbožností, jak se realizuje na mariánském poutním místě. Na základě zmapování liturgického života hledám odpověď, zda vztah mezi liturgií a lidovou zbožností je přínosný a v souladu s doporučeními obsaženými v Direktáři o lidové zbožnosti a liturgii z roku 2007. O mariánské úctě v církvi svědčí množství mariánských svátků, které se slaví v průběhu liturgického roku a obliba poutí. V úvodu práce je pojednáno všeobecně o fenoménu putování, spiritualitě a významu poutí. Je zmíněna úloha Panny Marie a její zvláštní postavení v dějinách spásy. Dále se zabývám liturgickým životem a lidovou zbožností na poutním místě. Jsou představena dvě významná poutní místa - Svatá Hora u Příbrami latinského obřadu a novodobé poutní místo na Slovensku v Litmanové byzantského obřadu se zřetelem k jejich dějinám a tradici. Práce se podrobně zabývá liturgickým programem jak ve všední den tak zejména o hlavních poutních slavnostech na obou místech. Kromě liturgie si všímám také projevů lidové zbožnosti, které se vážou ke konkrétnímu poutnímu místu. Na základě analýzy liturgického programu a projevů lidové zbožnosti z hlediska liturgické vědy i porovnání liturgie na obou poutních místech s ohledem na doporučení Direktáře o lidové zbožnosti a liturgii z roku 2007 docházím k...
Náboženská gramotnost
Machancová, Věra ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
Diplomová práce "Náboženská gramotnost" nejprve charakterizuje farnost Kyje a Černý Most. Následně se zabývá obsahem a vývojem celkové gramotnosti jako pojmu, jak se rozšiřoval obsah samotného pojmu gramotnosti od schopnosti ovládat psaní a čtení k významu vzdělanosti v řadě oblastí, k dovednostem umožňujícím samostatné fungování v rámci lidské společnosti. Dále se zaměřuje na jednotlivé druhy gramotnosti konkrétněji i na vztah mezi kulturní gramotností a vzděláním. V další části se zaměřuje na užší téma náboženské gramotnosti. Poukazuje mimo jiné na vhodnost znalostí jiných druhů náboženství. Vymezuje obsah tématu a analyzuje faktory, které k rozvoji náboženské gramotnosti přispívají, a to především z pohledu obecných základů víry a z pohledu jednotlivých základních pojmů souvisejících se svátostmi. Za nejdůležitější faktory považuje stimuly v rodině a v aktivním farním společenství. Konkrétněji se pak práce zaměřuje na realitu náboženské gramotnosti ve farnosti Kyje a Černý Most. Těžištěm práce je náhled do farnosti Kyje a Černý Most, jak se zde prohlubuje náboženská gramotnost a zmapování náboženské a kulturní gramotnosti na základě vyhodnocení ankety ve farnosti v různých věkových kategoriích mezi dospělými i mezi dětmi obou pohlaví. Na základě zmapování aktivit farnosti navrhuje, jak by se...
Dospělý člověk jako účastník a adresát katecheze
Paseka, Tomáš ; Kuźniar, Mariusz (vedoucí práce) ; Bravená, Noemi (oponent)
První část práce se zaměřuje na představení problematiky spojené s katechezí dospělých osob. Ukazuje, jakým způsobem se církev od svých počátků (ve své původní praxi) snažila s tímto fenoménem vypořádat, a snaží se poskytnout přehled nejdůležitějších magisteriálních dokumentů týkajících se tohoto tématu. Je zde nastíněna také současná situace s jejími výzvami. Následně je pozornost zaměřena na předpoklady, jaké by měl mít dospělý člověk jakožto příjemce a spolupracovník v díle katecheze. Kromě nastínění (zohlednění), jak se staví dnešní psychologická bádání vůči obecné lidské zralosti, se práce v této části zaobírá dynamikou rozvoje víry a jejím dozráváním. Dále jsou představeny cíle, které stojí před katechezí dospělých, a úkoly z nich vyplývající, které jsou důležité z důvodu celoživotního vzdělávání. V závěru práce je nastíněn pastoračně-katechetický pohled směřovaný k dospělým lidem.
Tridentská reforma diecézního kléru a její vybrané vnější projevy. Kněžský oděv jako odraz požadavků kladených na diecézní kněžstvo po Tridentském koncilu.
Sklenář, Michal ; Kotas, Jan (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
Diplomová práce představuje historicko-liturgickou sondou diecézní klérus reformovaný Tridentským koncilem: požadavky kladené na sekulární kněžstvo a vnější vyjádření těchto nároků kněžským oděvem - klerikou. Práce vědomě zachovává historickou i teologickou rovinu: přinese nejprve základní body k ustanovení svátosti kněžství (levitské kněžství Starého zákona, kněžství Nové smlouvy a jeho následné promýšlení), dále pak kontextuální ukotvení Tridentského koncilu (svolání, průběh, projednávaná témata, následná recepce koncilních ustanovení) a jeho výsledky zejména ve vztahu ke kněžstvu (teologické uchopení kléru). Následně práce nastíní postavení kléru jakožto stavu, na nějž klade určité jasně definované nároky společnost a stát. Vlastní stať pak představí jednotlivé nároky na kněžstvo vznášené ze strany církve reformované Tridentinem (formace v seminářích, sebepojímání kněžstva). Všechny tyto specifické požadavky se odrážejí ve striktně určené podobě kněžského oděvu určeného pro běžné každodenní nošení. V této souvislosti práce přinese jak inspirace pro vznik stavovského oděvu kněží, tak jeho vliv na podobu řeholních oděvů a konečně srovnání s jinými tradicemi. Autor souběžně studuje obor historie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Klíčová slova Tridentský koncil, kněžství, dějiny...
Liturgický život a navazující řádové zvyklosti sester karmelitek po roce 1989
Jungová, Michaela ; Kotas, Jan (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
Tato práce se zabývá liturgickou praxí a řádovými zvyklostmi na liturgii navazujícími současných ženských bosých Karmelů v České republice. Práce je rozdělena do pěti kapitol. V prvních dvou kapitolách pojednává o historii a spiritualitě karmelského řádu a vztahu karmelitánů k liturgii v historii. Ve třetí kapitole autorka shrnuje život karmelitek v letech 1950 − 1989 (v průběhu komunismu) a dopad tohoto období na život komunit českých karmelitek v současnosti. Čtvrtá kapitola nabízí stručný přehled různých liturgických tradic, které ovlivnily vývoj karmelitánské liturgie. Ve světle tohoto předchozího průzkumu poslední kapitola analyzuje typický denní liturgický řád karmelitek a pokouší se rozlišit původ jednotlivých prvků.
Náboženská gramotnost
Kaucká, Jitka ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
Diplomová práce "Náboženská gramotnost" si klade za cíl zmapovat a definovat nový pojem náboženská gramotnost, popsat žádoucí náboženskou gramotnost v závislosti na věku a uvést základní přehled prvků, které ji vytváří. Práce se týká náboženské gramotnosti na poli katolického křesťanství. Nejprve je zařazeno pojednání o pojmu gramotnost obecně, jsou vymezeny jeho úrovně, druhy, hlavní činitele a hlediska posuzování. Dále je pojednáno o gramotnosti kulturní, o vzdělávání jako o jejím formování a o vztahu mezi kulturou a křesťanstvím. Poté s využitím obsahu pojmů obecné a kulturní gramotnosti následuje vlastní definice náboženské gramotnosti. Náboženská gramotnost je v práci vymezena ze dvou úhlů pohledu, které se vzájemně prolínají, tj. z pohledu znalostního a z pohledu praktického. Je pojednáno o náboženské gramotnosti v obou oblastech v jednotlivých věkových obdobích - v dětství, v mládí a v dospělosti. Pro každou věkovou skupinu jsou charakterizovány vhodné stimuly rozvoje gramotnosti a aktivity v životě farnosti. Klíčová slova: gramotnost, dítě, mládež, dospělí, duchovní život, náboženské znalosti
Výběr tématu katecheze s ohledem na vývoj a zrání dětí a mládeže
Havlinová, Veronika ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
Diplomová práce "Výběr tématu katecheze s ohledem na vývoj a zrání dětí a mládeže" se zabývá psychickým a duchovním vývojem a zráním dětí a mládeže vyjasňuje základní pojmy vzhledem psychické i katechetické oblasti a popisuje základní etapy vývoje. Poznatky z literatury se pokouší aplikovat na určité zásady výběru tématu katecheze. Tyto zásady poté využívá v konfrontaci s tématy podle Osnov k výuce náboženské výchovy římskokatolické církve v 1.-9. ročníku základní školy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 94 záznamů.   začátekpředchozí45 - 54dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.