Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 48 záznamů.  začátekpředchozí39 - 48  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Recepce Darwina v biologických vědách
Richter, Jiří ; Markoš, Anton (vedoucí práce) ; Flegr, Jaroslav (oponent)
Recepce Darwina v biologických vědách je historickým nahlédnutím do příběhu evoluční biologie, metodicky soustředěným na různorodost vnímání díla Charlese Darwina jeho následovníky. Neobvyklý vliv, který Darwinovy myšlenky měly na široké pole biologických věd, vedl k ustanovení unikátní tradice, jinde ve vědě málo vídané. Každých padesát let, počínaje datem vydání Původu druhů, se přírodovědci po celém světě srocují k oslavám Charlese Darwina - jako myslitele i jako osobnosti. V současné době existuje neuvěřitelný objem darwinovské literatury, proto tato jubilejní setkání poskytují dobré záchytné body pro zorientování se v otázkách, které v evoluční biologii vyvstávaly a vyvstávají. Takto k darwinovským oslavám přistupuje i Recepce Darwina v biologických vědách.
Tematický celek "Vývoj přírody" v kontextu učiva biologie a požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia
Šlechtová, Anna ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Markoš, Anton (oponent)
Předložená práce představuje zpracování tematického celku "Vývoj přírody" pro gymnázia po odborné i metodické stránce. Výstupy jsou webová prezentace, dva krátké výukové filmy a dva zpracované výukové programy založené na modelu učení E - U - R, který vychází z pedagogického konstruktivismu. K lepšímu pochopení a orientaci v učivu je pohled do minulosti rozdělen do čtyř zoomů (přiblížení): 1) v měřítku miliard zahrnuje období od vzniku Země do současnosti; 2) v měřítku miliónů let přibližuje Fanerozoikum; 3) v měřítku statisíců let pokrývá éru Čtvrtohor a 4) v měřítku tisíců let odpovídá Holocénu. Zpracování tohoto tematického celku navazuje na probíhající školní reformu. Zohledňuje zařazení vzdělávacího oboru Geologie do Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia a pracuje s klíčovými kompetencemi.
Darwin's Ontology (The Consequences of Reciprocity)
Ostdiek, Gerald Robert ; Koubová, Alice (vedoucí práce) ; Markoš, Anton (oponent) ; Hvorecký, Juraj (oponent)
This essay follows a path laid down by the collaboration of Charles Darwin with Chauncey Wright, so as to explore the niche subsequently developed by Wright's closest friends, especially William James and Charles Peirce. Charles Darwin offered us no definition of life, and certainly no definition of being; he seems never to have been particularly interested in either his theological studies or any of the philosophy that happened his way. However by definition, he did operate by means of - and through the agency therein - a specific ontological set. His was one wherein the quickening of life is reciprocal becoming. Despite the obvious efficacy and élan this set has offered and vast libraries devoted to the man, Darwin's Ontology remains woefully under studied. And yet Darwin did specifically engage Wright to develop philosophical considerations of his science, a study which came to demand a redefinition of thinking itself, of sapience, and of the consequences of rationality which include the various constructions we call science and religion, knowing and believing, culture and self, but also cause and effect, existence and being, and more. We will follow the various streams of influence and chart some of the confluences therein, primarily through the immediate encounter of Wright with Darwin, and then on to...
Gradient refrakčního indexu v oku čtyřhranky: analýza exprese specifických genů
Jonášová, Kristýna ; Kozmík, Zbyněk (vedoucí práce) ; Markoš, Anton (oponent)
Lenses are spread through animal kingdom as an improvement of different eye types. Despite conservation of some key regulators and shared use of photopigment opsin, eyes and their lenses develop by variable mechanisms impeaching their monophyletic origin. Tripedalia cystophora (T. c), a cubozoan jellyfish, is an emerging new model for studying eye evolution. The presence of advanced lens-containing eyes (firstly incident within metazoans in this phylum of Cnidaria), the two types of lesser eyes, the use of pax gene and vertebrate type of phototransduction cascade for eye establishment make this jellyfish an useful tool for comparing eye development and different evolutionary strategies. We focused on the lenses of T.c. and studied formation of their refractive index gradient to reveal its mechanism. Using new antibodies raised against J1 and J2 crystallins (proteins of the T. c. lens), TEM and histology we found that graded refractive index is of protein origin and formed by unequal accumulation of proteins (particularly J1 and J2 crystallins) in different layers of the lens. We have shown that J1 crystallin occurs also in the lesser eyes (ocelli) suggesting how the lens mass can evolved. The synthesis of J2 crystallin in lens development has been examined. Furthermore we have prepared J2 crystallin fused...
Signalizace při vývoji bakteriálních kolonií
Čepl, Jaroslav ; Markoš, Anton (vedoucí práce) ; Kuthan, Martin (oponent)
Bakteriální těla (kolonie) vytváří složité tvarové a barevné struktury. Tyto tvary mohou vyvstat jako výsledek jak vnitrokoloniálních procesů (sebeutváření), tak vlivů prostředí (zahrnující vliv sousedních nárůstů). Zaměřili jsme se na souhru vnitrokoloniální signalizace (sebeutváření) a mezikoloniálních vlivů v příbuzných klonech Serratia rubideae na bohatých mediích. Ukazujeme, že vzájemné ovlivňování kolonií přítomných ve stejném prostoru je zprostředkováno minimálně dvěma signály. Je navržen model simulující některé aspekty morfogeneze kolonie a mezikoloniálních interakcí.
Fenomén symbiózy jako model pro novou biologii
Lhotský, Josef ; Markoš, Anton (vedoucí práce) ; Černý, Robert (oponent)
Přestože je dnes biologie jednou z nejdiverzifikovanějších věd, dodnes nerozřešila jednu z nejzákladnějších otázek, kterou je překvapivě otázka co je to život. Cílem práce je poukázat na výlučné postavení biologie v rámci přírodních věd, neboť jako jediná je vystavena nutnosti definovat a používat koncepci významu informace. Na rozdíl od jiných věd se biologie musí vypořádat s dosud nereflektovanou dimenzí informace, kterou je právě interpretace: k základním charakteristikám života patří komunikace a interpretace přijímaných informací. Navzdory tomu většina současných teorií evoluce popírá "aktivní" participaci živých bytostí na tomto procesu; organismy jsou popisovány jako mechanické stroje, které vykonávají určitý program, a které jsou tedy řízeny pouze vnějšími silami. Východiskem z tohoto paradigmatu může být zcela nový přístup k metafoře, tzn. k modelování žijících organismů. Jeden z možných přístupů zahrnuje metaforu přirozeného jazyka, tedy analogii mezi sítí historických interakcí a konvenčními výklady informace významu v a) živých bytostech a ii) v systémech přirozeného jazyka. Za nejvhodnější biologický systém použitelný k modelování takových sítí interakcí pak považuji interakce symbiotické, tj. fenomén symbiózy a především symbiogeneze.
Evolution of photoreceptors: insights from amphioxus
Vopálenský, Pavel ; Kozmik, Zbyněk (vedoucí práce) ; Černý, Robert (oponent) ; Markoš, Anton (oponent)
Souhrn Problematikaevoluceokaprov6zievoludnibiologii od samdhopod6tku.JiZve sv6 klrrize,,o pfivodu druhfi" se charles Darwin zmiiuje o oku jako o orginu ,,exfidmnl dokonalosti"a vyjadiuje obavy, zda je mofu6 vysv6tlit vznik takto dokonaldhoorg6nu ptirodnimv;fbErem.I nejjednodu55i,,proto-oko"sloZen6pouzez jedn(:pigmentovdbunkya jedn6 bunky sv6tlodivn6potiebuje pro svou funkci nesdetrf podet gent k6dujicich komponentyfototansdukdnikaskidy,pienosusignriluapigmentace. SvEtlodivndbunkylze na zildadEmorfologierozddlitdo dvou zakladnichtypt na bunkyciliirni arhabdomerick6.Rhabdomerick6svdtlodivndbuf,kytvoii nejdastEjisitnici oka bezobratllfch,zatimcocilirirni typ bundkwoff sitnici obratlovctia Zahavcri.DtleZitou rilohu v pochopenievolucesvEtlodirmfchbundkhraji opsinovdgenya Gc podjednotky,kterdjsou zodpovEdn6za absorpcifotonua prvni lrok fototransdukdnikask6dy.Pro regulaciexprese tdchto struktumichkomponentridasfiricichse biochemiclcjchprocest a pro f6dny vyvoj celdhoodniho orgrinuje zapotiebitdsn6spolupricemnohareguladnichgenri.V pnibdhu poslednichlet bylo zji5tEno,Zeurdit6tanskripdnifaktoryhrajici zisadniflohu vevfvoji oka a svEtlodivnlichbundkjsou totoZndi u evoluCndvelmi vzditenlch organismt.Jednimz nich je ranskripdnifaktorPax6,ktetyje v tomtoohledunejldpeprostudovanf,av5akukazujese, LePax6nenijedinf...
Tematický celek "Vývoj přírody" v kontextu učiva biologie a požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia
Šlechtová, Anna ; Markoš, Anton (oponent) ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce)
Předložená práce představuje zpracování tematického celku "Vývoj přírody" pro gymnázia po odborné i metodické stránce. Výstupy jsou webová prezentace, dva krátké výukové filmy a dva zpracované výukové programy založené na modelu učení E - U - R. K lepšímu pochopení a orientaci v učivu je pohled do minulosti rozdělen do čtyř zoomů (přiblížení): 1) v měřítku miliard zahrnuje období od vzniku Země do současnosti; 2) v měřítku miliónů let přibližuje Fanerozoikum; 3) v měřítku statisíců let pokrývá éru Čtvrtohor a 4) v měřítku tisíců let odpovídá Holocénu. Zpracování tohoto tematického celku navazuje na probíhající školní reformu. Zohledňuje zařazení vzdělávacího oboru Geologie do Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia a pracuje s klíčovými kompetencemi.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 48 záznamů.   začátekpředchozí39 - 48  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.