|
The Honzak's sisters: the family background of the first university female students
Malá, Marie ; Vošahlíková, Pavla (referee) ; Štaif, Jiří (advisor)
V úvodu své práce jsem si jako hlavní cíl vytyčila sledování osudů konkrétní rodiny, a to v kontextu vzpomínek jednoho z jejích členů - Albíny Honzákové. Metodou komparace několika pramenů stejného charakteru a na základě odborné literatury jsem se snažila vysledovat, do jaké míry Honzákovi naplňovali obecnou představu o rodině české inteligence v rámci středních vrstev v období 2. poloviny 19. století. V souvislosti s chronologickým členěním Pamětí jsem se také v druhé části své práce podrobněji zaměřila na otázku vzdělávání žen v Českých zemích na přelomu 19. a 20. století. Vzhledem k souboru využitých pramenů a dalších materiálů je dle mého názoru možné provést na tomto místě shrnující interpretaci a předložit některé závěry, ke kterým jsem v rámci vymezených témat dospěla. Jak jsem se pokusila v textu své bakalářské práce naznačit, podstatnou roli při utváření osudů potomků hrálo v minulosti (bezesporu ve větší míře než v dnešní době) rodinné zázemí, které bylo v případě dětí Honzákových více než optimální. Jejich rodiče se v souladu se vzory a cíli chování příslušníků své společenské vrstvy přičinili o relativní blahobyt a váženost rodiny, čemuž také odpovídala adekvátní společenská reprezentace a určitý životní standard. Rodiče za účelem udržení přinejmenším stejného t /1 pOs avem svých dětí předávali...
|
|
The Czech un-film advertisement being published in film periodicals between years 1918-1938
Hradec, Vít ; Vošahlíková, Pavla (advisor) ; Groman, Martin (referee)
Film press, as well as any other kind of press, depends on advertising. Commercial success of a periodical reflects its ability to attract as many good advertisers as possible. This press is popular with readers as well as the film phenomena itself. The advertisers use its potential for offering their products or services. The purpose of the research is to find out how offered products are connected to the film periodical in which these are advertised; or which persuasive strategies are used so that a consumer can associate a product with some of the film culture aspects. The followed thesis says the Czech "un- film" advertisement being published between years 1918-1938 uses specific communication strategies to enforce, depending on a sort of a periodical itself. The "un-film" advertisement is defined as a commercial content that offers a product or a service with no logical connection to film. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Self-reflection Czech cociety - Turn of the 19th and 20 century in perspective humor magazines
Fronk, Václav ; Pokorný, Jiří (advisor) ; Mocná, Dagmar (referee) ; Vošahlíková, Pavla (referee)
The dissertation is an attempt to utilise Czech humoristic periodicals as a source from the point of v i ew of social history. The main axis in all the thematic units represents the change in the viewpoint of contributors in connection with the introduction of general and equal voting rights in the pre-Litava (Leitha) year of 1907. Humour is a starting-point for knowledge of society, the caricature as a phenomenon of the beginnings of mass culture. Humour and Identity. The other side of humour, the connection with fear and dreams. Rejection of self-reflection in the Czech Lands in the 2nd half of the 19th century. The remarkable increase in the criticism from the media after 1907. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
| |
|
Czech National Theatre as a symbol of Czech emancipation and national identity
Hybnerová, Tereza ; Rataj, Jan (advisor) ; Vošahlíková, Pavla (referee)
The thesis is focused on the influence of National Theatre on Czech national emancipation and creation of national identity. In the first chapter I analyze general meaning of national theaters in other countries and process of their development. Later I focus on circumstances of the development of Czech National Theatre. The next chapter concentrates on problems of the construction of the theatre and the meaning of decoration. The third chapter shows significant occasions of 20th century, when National Theatre played important role.
|
| |
| |
| |
| |
| |