|
Sebereflexe
Šnajberková, Jaroslava ; Musilová, Helena (vedoucí práce) ; Grygar, Štěpán (oponent)
Název práce byl upraven na Fotografie jako performance autorského subjektu
Základem této práce je obecnější průzkum autorství, komunikace mezi autorem a divákem a především důvody umělců pracovat ve svých dílech se sebou samými a možnosti, s jakými lze k takovému druhu tvorby přistupovat.
Výchozím bodem práce je období uměleckých performancí, happeningů a body artu 50., 60. a 70. let 20. století v Československu a jejich fotografie a proměna významu těchto akcí i fotografických záznamů v kontextu současnosti.
S přechodem do současnosti nahlížím na performanci autora v širším měřítku, nejen z hlediska happeningového charakteru, ale i z hlediska práce se sebou samými a s fotografií jako nástrojem sebereflexe.
|
| |
|
Romská tématika v české fotografii
Kubíčková, Dora ; Musilová, Helena (vedoucí práce) ; Silverio, Robert (oponent) ; Grygar, Štěpán (oponent)
Romové jsou v Čechách tradičně oblíbeným tématem nejen ve fotografii, především dokumentární. Toto téma je lákavé svou exotičností a zároveň lehkou dostupností. Největší důraz je kladen na práci v pramenném výzkumu. Zaměřili jsme se na fotografy či fotografky dvacáteho a jednadvacátého století, kterých se tato tématika zásadně dotkla - ať už na ní pracovali dlouhodobě a nebo se objevila pouze v jediném z jejich souborů.
|
|
Fotografie architektury a fotografie v architektuře Jacquesa Herzoga & Pierra de Meurona
Vopátková, Eva ; Grygar, Štěpán (vedoucí práce) ; Kolář, Viktor (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na vzájemné setkávání dvou oborů, fotografie a architektury. Zkoumá vztah mezi realitou a její interpretací, způsob prostorové reprezentace a zpětný vliv těchto kategorií na architekturu. Konkrétně se věnuje autorům, kteří svou pozornost zaměřili na špičku současné světové architektury - švýcarský architektonický ateliér Herzog & de Meuron. Jedná se o autory doku-mentární i volné fotografie, součástí je i téma integrace fotografie přímo do archi-tektury samotné. Práce je rozdělena na několik částí. Nejprve jsou představeni architekti, jejichž dílo je tématem všech zmiňovaných fotografií. Následuje kapi-tola obecněji pojednávající o vztahu architektury a fotografie (podkapitoly per-spektiva, trend, umělý obraz, digitální obraz). Druhá polovina práce je věnována konkrétním fotografiím a je členěna dle Erica de Maré, který fotografii architektu-ry dělí na: ?Dokument?(I), ?Ilustraci?(II) a ?Obraz?(III). Jednotlivým kapitolám jsou přiřazeni autoři Margherita Spiluttini, Hisao Suzuki (I), Jeff Wall, Thomas Ruff (II), Hiroshi Sugimoto a Luisa Lambri (III).
|