Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 34 záznamů.  začátekpředchozí15 - 24další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Binární relace a jejich využití ve výuce matematiky
Muzikářová, Zdena ; Robová, Jarmila (vedoucí práce) ; Odvárko, Oldřich (oponent)
Bakalářská práce představuje sbírku příkladů na téma binární relace v sou- vislosti s jejich využitím při grafickém řešení rovnic, nerovnic a jejich soustav. Jedná se o učební text určený pro výuku matematického semináře na střední škole. Sbírka je v první řadě určena žákům středních škol, může ale zároveň slou- žit jako zdroj úloh pro učitele. Práce se zaměřuje na grafické zobrazení binárních relací a jejich užití při řešení příkladů. Součástí práce je též stručný teoretický výklad potřebných pojmů, které jsou doplněny o relevantní definice a ilustrační příklady. 1
Řešení matematických úloh na druhém stupni ZŠ pomocí heuristických strategií
Přibyl, Jiří ; Roubíček, Filip (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent) ; Odvárko, Oldřich (oponent)
Autor v předkládané práci nahlíží problematiku řešení úloh na druhém stupni základní školy prismatem heuristických strategií. Cílem práce je uceleným způsobem shrnout výsledky výzkumné činnosti, která započala roku 2012 a probíhá až dosud. Dosažené výsledky se dotýkají jak teoretické oblasti, tak i praktického výzkumu, který byl realizován v 15 třídách základních škol a gymnázií. V teoretické části autor představuje trojrozměrnou klasifikaci užití heuristických strategií a strukturu vlast- ností heuristických strategií. Nedílnou součástí je také přehled různých vnímání pojmů matematická úloha a řešení úlohy. V závěru práce pak autor uvádí přehled heuris- tických strategií, které byly testovány ve výukových experimentech, přičemž každá strategie je důkladně popsána a ilustrována vhodnou úlohou. Experimentální část práce pak shrnuje výsledky krátkodobých výukových experi- mentů (každý byl tříměsíční) a dlouhodobého výukového experimentu (16 měsíců) a mimo jiné zodpovídá i tyto otázky: "Existují strategie, které jsou naučitelné v krát- kém časovém úseku? , "Existují strategie, které jsou vhodné pro běžného žáka? , nebo "Existují strategie, které žáci objevují přirozeně? . KLÍČOVÁ SLOVA Matematická úloha, metody řešení matematických úloh, heuristické strategie, kul- tura řešení problému žákem.
Financial literacy in teaching mathematics at secondary school
Antoniewiczová, Petronella ; Robová, Jarmila (vedoucí práce) ; Odvárko, Oldřich (oponent)
Předložená diplomová práce má za cíl sloužit jako pomůcka ve výuce finanční matematiky v hodinách matematiky na druhém stupni základních škol a převážne na středních školách. První část práce obsahuje rozbor školních dokumentů, výsledků testování finanční gramotnosti a přístupných učebnic. Ve druhé části práce jsou představeny podpůrné výukové materiály, které mají formu appletů, vytvořených v programu GeoGebra. Applety jsou zaměřeny na směnu peněz, jednotlivé typy úročení, úvěrů, spoření a vytvoření rozpočtu domácnosti. V práci jsou applety představeny na konkrétních příkladech. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Komparativní analýza moderních vizualizačních prostředků užívaných ve výuce funkcí na SŠ a jejich historie
Lomnický, Matouš ; Karger, Adolf (vedoucí práce) ; Odvárko, Oldřich (oponent)
Tato práce se zabývá vizualizačními prostředky, které jsou používány ve výchovně- vzdělávacím procesu, konkrétněji při výuce matematických funkcí na středních školách. Cílem práce je stručně popsat historický vývoj vizualizačních prostředků a pomocí dotazníkového šetření zjistit změnu v užívání vizualizačních prostředků ve výuce matematických funkcí v posledních 10 letech.
Finanční matematika v českých učebnicích od Marchetovy reformy
Melcer, Martin ; Bečvářová, Martina (vedoucí práce) ; Hora, Jaroslav (oponent) ; Odvárko, Oldřich (oponent)
Název práce: Finanční matematika v českých učebnicích od Marchetovy reformy Autor: Martin Melcer Katedra: Katedra didaktiky matematiky MFF UK Vedoucí disertační práce: doc. RNDr. Martina Bečvářová, Ph.D. Abstrakt: Disertační práce předkládá ucelený pohled na vývoj a pozici finanční matematiky v českých učebnicích a sbírkách, zejména středoškolských, s ohledem na politickou situaci v naší zemi. Analyzované období od roku 1908, tj. od Marchetovy reformy, do současnosti je rozděleno na pět základních etap. V každé jsou vybrány učební texty pokrývající výuku finanční matematiky na všech typech středních škol. Je ukázána úroveň a rozsah výkladu, náročnost předkládaných úloh a problémů a způsob jejich začlenění do učebnic, resp. osnov. Nejprve jsou uvedeny základní všeobecné charakteristiky učebních textů, následuje podrobný popis dílčích studovaných jevů, které jsou potom pečlivě analyzovány a vzájemně porovnány. Na konci disertační práce jsou předloženy závěry, které reflektují současný stav výuky finanční matematiky a nabízejí cesty vedoucí ke zvýšení úrovně finanční gramotnosti našich občanů. Klíčová slova: finanční matematika, jistina, úrok, dluh, splátka, učebnice, úloha.
Sbírka úloh o čtyřúhelnících
Nohál, Pavel ; Robová, Jarmila (vedoucí práce) ; Odvárko, Oldřich (oponent)
Název práce: Sbírka úloh o čtyřúhelnících Autor: Bc. Pavel Nohál Katedra / Ústav: Katedra didaktiky matematiky Vedoucí diplomové práce: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc., Katedra didaktiky matematiky Abstrakt: Sbírka úloh o čtyřúhelnících, která je náplní diplomové práce, si klade za cíl nejen poskytnout žákům základních škol a odpovídajícím ročníkům nižších gymnázií možnost opakování a procvičení učiva matematiky s výhledem na další studium, ale i rozvíjet u žáků zdravý úsudek a logické myšlení. Se čtyřúhelníky se každý člověk setkává každodenně a tak jsou úlohy v této práci ve velké míře směřovány do praktického života, aby žákům poskytly všestranné poučení. Sbírek, zabývajících se výlučně úlohami o čtyřúhelnících, není na trhu mnoho, proto si autor klade jako další metu zaplnit toto volné místo. Klíčová slova: Čtyřúhelníky a jejich dělení Rovnoběžníky, lichoběžníky a různoběžníky Obvod a obsah Vrcholy, strany a vnitřní úhly
Algoritmy a principy ve vyučování matematice
Pazourek, Karel ; Šír, Zbyněk (vedoucí práce) ; Odvárko, Oldřich (oponent) ; Šimša, Jaromír (oponent)
Práce se zabývá využitím algoritmů a principů ve vyučování matematice, zejmé- na ve výuce dělitelnosti. Opírá se zejména o výklad dělitelnosti v česky psa- ných učebnicích pro všeobecně vzdělávací školy, které byly vydané po roce 1852. V krátkosti je připomenuta historie školství po roce 1848, stejně tak teorie dě- litelnosti v rozsahu střední školy. Algoritmické postupy z kapitol o dělitelnosti z učebnic jsou posléze analyzovány, vyzdvihují se dva směry aplikace algoritmů. Algoritmy lze využít i ve vzdělávání talentovaných žáků, jak ukazuje matema- tický kurz projektu Talnet. Principy sehrávají roli základních kamenů výkladu, v dělitelnosti je vyzdvižen princip indukce. Přílohou práce je didaktický mate- riál ukazující možnost rozvíjení algoritmu na příkladu Eukleidova algoritmu pro hledání největšího společného dělitele.
Exponenciální, logaritmické rovnice a jejich soustavy s využitím internetu
Řezáč, Miroslav ; Robová, Jarmila (vedoucí práce) ; Odvárko, Oldřich (oponent)
Úkolem této diplomové práce je vypracovat kvalitní učební pomůcku při studiu exponenciálních a logaritmických rovnic na střední škole. Nemá se jednat o učebnici ale o interaktivní webové stránky, které budou obsahovat dynamické prvky a testy, které pomohou studentům pochopit danou látku. Stránky mají sloužit zejména středoškolským studentům jako doplňkový studijní materiál. Nejprve jsou v práci rozebrány a ohodnoceny stávající webové stránky, které se věnují tomuto tématu. Na základě poznatků z těchto a dalších výukových webů jsou vytvořeny vlastní webové stránky.
Derivace a její aplikace ve středoškolské matematice s využitím internetu
Trnka, Karel ; Robová, Jarmila (vedoucí práce) ; Odvárko, Oldřich (oponent)
Cílem této diplomové práce bylo vytvořit novou část webového portálu pro výuku středoškolské matematiky na Katedře didaktiky matematiky Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze, která je zaměřena na derivace. Webový portál má sloužit především středoškolským studentům jako doplňkový studijní materiál. Diplomová práce se skládá ze dvou hlavních částí. V první části bylo vyhledáno, co podobného je v této oblasti prezentováno na internetu v českém, slovenském, anglickém a hebrejském jazyce, a vybrané webové stránky byly zhodnoceny. Ve druhé části byly vytvořeny nové webové stránky. Při jejich tvorbě autor využil možnost zařazení interaktivních prvků jednak na bázi JavaScriptu a jednak jako apletů vytvořených v programu GeoGebra. K zobrazení matematických výrazů na webu autor využil technologii MathJax pracující s jazyky počítačových sazeb TeX a LaTeX.
Webová aplikace pro výuku algebraických rovnic vyšších stupňů na střední škole
Podhajská, Kristýna ; Robová, Jarmila (vedoucí práce) ; Odvárko, Oldřich (oponent)
Název práce: Webová aplikace pro výuku algebraických rovnic vyšších stupňů na střední škole Autor: Kristýna Podhajská Katedra: Katedra didaktiky matematiky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Jarmila Robová, CSc. E-mail vedoucího: robova@karlin.mff.cuni.cz Abstrakt: Bakalářská práce je věnována algebraickým rovnicím vyšších stupňů. Práce by měla sloužit zejména jako rozšiřující výukový materiál pro žáky středních škol či jako doprovodný učební text pro učitele v matematickém semináři na střední škole. První část se věnuje opakování mnohočlenů, lineárních a kvadratických rovnic. Hlavní kapitoly tvoří kubické, binomické, trinomické a reciproké rovnice. U každého typu rovnic je uvedena stručná teorie a řešené příklady. Na závěr každé kapitoly jsou zařazeny neřešené úlohy a cvičení, které jsou určeny k ověření nabytých znalostí. Práce je zpracovaná ve formě webových stránek, které jsou k dispozici na internetu. Díky tomu je práce dostupná každému a také umožňuje použití interaktivních prvků, jako jsou applety z programu GeoGebra, krokování či skrytí řešení úlohy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 34 záznamů.   začátekpředchozí15 - 24další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.