Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 46 záznamů.  začátekpředchozí13 - 22dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Testování vývojové dyspraxie u dětí a adolescentů bojových umění - judo a taekwondo
Hrbková, Lucie ; Kraus, Josef (vedoucí práce) ; Zounková, Irena (oponent)
Cílem práce je zhodnotit úroveň motorických dovedností u dětí a adolescentů věnujících se judu a taekwondu a zjistit, zda se úroveň motorických dovedností liší mezi dětmi s podezřením na riziko poruchy ADHD (z angl. Attention Deficit Hyperactivity Disorder) v porovnání s dětmi bez tohoto rizika. Dalším cílem je zhodnotit úroveň pozornosti a zjistit, zda koreluje s úrovní motorických dovedností. Studie se zúčastnilo celkem 65 probandů ve věku 9 - 13 let. Experimentální skupiny tvořily děti věnující se závodně judu (n = 35), děti věnující se závodně taekwondu (n = 19) a děti absolvující hodiny taekwonda v rámci tělesné výchovy a zájmového kroužku (n = 11). Pro zhodnocení motorických dovedností byl vybrán Test Movement Assessment Battery for Children 2. K odhalení podezření na riziko poruchy ADHD byl zvolen Test Go/NoGo a úroveň pozornosti byla vyšetřena pomocí Testu pozornosti d2. Signifikantní rozdíl ve prospěch judistů byl nalezen mezi výsledky motorických dovedností dětí a adolescentů v porovnání se závodní skupinou taekwondistů, kde p = 0,045 a také ve výsledcích jednotlivých komponent, a to v komponentě rovnováhy (p = 0,051). Signifikantní rozdíl byl nalezen v motorických dovednostech mezi dětmi s podezřením na riziko poruchy ADHD v porovnání s dětmi bez tohoto rizika ve skupině závodních a...
Porovnání úrovně motorických dovedností u dětí plavajících závodně a kondičně
Novotná, Anna ; Kraus, Josef (vedoucí práce) ; Kučerová, Klára (oponent)
Bibliografický záznam NOVOTNÁ, Anna. Porovnání úrovně motorických dovedností u dětí plavajících závodně a kondičně. Praha: Univerzita Karlova, 2. Lékařská fakulta, Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství, 2021. 92 s., přílohy. Vedoucí diplomové práce Josef Kraus. Abstrakt V teoretické části této diplomové práce jsou shrnuty poznatky o vývojové koordinační poruše (DCD), jejímu vztahu k pohybovým aktivitám a poznatky týkající se plaveckých způsobů, zejména kraulu. Praktická část se pak zabývá shrnutím a vyhodnocením výsledků testů MABC-2, d2 testu pozornosti a dotazníku prováděných na skupině plavců z karlovarského plaveckého oddílu TJ Slovan Karlovy Vary. Cílem práce bylo zhodnotit úroveň motorických dovedností u dětí věnujících se plavání závodně a kondičně a vzájemné porovnání výsledků těchto dvou skupin. Druhým cílem bylo porovnat u výše zmíněných dvou skupin účast v pohybových aktivitách a adherenci k pohybu obecně. Třetím cílem bylo porovnat úroveň motorických dovedností u dětí věnujících se konkrétně plavání a u dětí věnujících se jinému sportu. Posledním cílem bylo porovnat korelaci mezi zjištěnou úrovní motorických dovedností a aktuální úrovní pozornosti. Úroveň motorických dovedností se lišila u dětí plavajících závodně a u dětí plavajících kondičně. Skupina plavajících dětí jako celek...
Testování dyspraxie u mladých běžců na lyžích a u dětí a adolescentů rozvíjejících všestrannost
Novotná, Eliška ; Kraus, Josef (vedoucí práce) ; Zounková, Irena (oponent)
Tato diplomová práce v teoretické části shrnuje poznatky o vývojové dyspraxii, respektive vývojové poruše koordinace a zabývá se problematikou pohybových aktivit u této poruchy. Součástí teoretické části je také charakteristika aktivit, kterým se věnují probandi z praktické části této práce a jejich možné využití v intervenci. Praktická část se zabývá hodnocením úrovně motorických dovedností u mladých běžců na lyžích a u dětí ze sokolského oddílu všestrannosti. K hodnocení jsme využili testovou baterii Movement Assessment Battery for Children 2 (MABC-2). Dalším cílem je odhalit, zda úroveň motorických dovedností koreluje s úrovní pozornosti, kterou jsme vyšetřili Testem pozornosti d2. Posledním cílem práce je zjistit, zda se liší úroveň motorických dovedností chlapců a dívek věnujících se stejnému sportu. Nebyl nalezen rozdíl mezi motorickými dovednostmi běžců na lyžích a dětí z oddílu všestrannosti. Prokázal se však statisticky významný rozdíl mezi výsledky jednotlivých komponent testu MABC-2, tento rozdíl byl zjištěn v komponentě rovnováhy. Nebyla prokázána korelace mezi úrovní motorických dovedností a pozorností. Nebyl zjištěn ani rozdíl v úrovni pohybových dovedností mezi chlapci a dívkami.
Diagnostika vývojové dyspraxie u dětí a adolescentů se zaměřením na preferenci horních či dolních končetin při sportu
Helebrantová, Soňa ; Kraus, Josef (vedoucí práce) ; Zounková, Irena (oponent)
Diplomová práce "Diagnostika vývojové dyspraxie u dětí a adolescentů se zaměřením na preferenci horních či dolních končetin při sportu" v teoretické části shrnuje všechny dostupné informace o etiologii, diagnostice a léčbě vývojové dyspraxie. Praktická část se věnuje využití diagnostického testu Movement Assessment Battery for Children 2, který je určený k identifikaci motorických poruch u dětí. Vzhledem k tomu, že je vývojová dyspraxie velmi často spojena s poruchami pozornosti, jsme použili k testování ještě Test pozornosti d2. Byly potvrzeny potíže s pozorností u jedinců se zhoršenými pohybovými schopnostmi. Nebyl zjištěn signifikantně významný rozdíl v celkové úrovni pohybových dovedností házenkářek v porovnání s fotbalisty. Při hodnocení jednotlivých komponent se však u házenkářek ukázaly významně lepší výsledky v oblasti jemné motoriky.
Změny jemné a hrubé motoriky u pacientů s dětskou mozkovou obrnou po terapii pomocí aktivní videohry Nintendo Wii a pomocí Vojtovy reflexní lokomoce
Píšťková, Marie ; Medunová, Kateřina (vedoucí práce) ; Kraus, Josef (oponent)
Cíl: Cílem této práce bylo zhodnotit efekt terapie Vojtovou reflexní lokomocí a terapie s aktivní videohrou Nintendo Wii na parametry jemné a hrubé motoriky u dětí s DMO. Metodika: 14 probandů ve věku 6 až 18 let bylo náhodně rozděleno na dvě poloviny. Každá z těchto polovin absolvovala dva terapeutické cykly prostřednictvím každé z těchto metod v různém pořadí. Terapie probíhala v domácím prostředí a doba jejího trvání byla 30 dní. Mezi terapeutickými bloky byla 6 měsíců pauza, ve které neprobíhala žádná cílená fyzioterapie. Před každou ze dvou částí terapie proběhlo měření hrubé motoriky prostřednictvím testu GMFM a měření jemné motoriky pomocí testů Nine hole Peg a Box and Block. Na konci každého cvičebního bloku dostalo dítě k vyplnění dotazník o prožitku z aktivity PACES. Výsledky: Série vyšetření ukázala zlepšení v testu jemné motoriky Box and Block po obou druzích terapie v čase, ovšem bez signifikantního rozdílu mezi terapií prostřednictvím VRL a Nintendo Wii. Testování pomocí Nine Hole Peg testu nebylo signifikantní v čase ani při hodnocení rozdílu mezi terapiemi. Výsledky testování hrubé motoriky prostřednictvím GMFM rovněž nemají statistickou signifikanci. Odpovědi z dotazníku PACES nepotvrdily rozdíl mezi terapiemi - statistické zhodnocení ukázalo, že prožitek byl stejný při obou...
Hodnocení vývojové dyspraxie u dětí s vývojovou dysfázií
Morávková, Markéta ; Kraus, Josef (vedoucí práce) ; Zounková, Irena (oponent)
Diplomová práce Hodnocení vývojové dyspraxie u dětí s vývojovou dysfázií Abstrakt Diplomová práce se zabývá možným výskytem vývojové dyspraxie u dětí s vývojovou dysfázií. Teoretická část práce shrnuje poznatky o problematice vývojové dyspraxie, někdy též nazývané jako vývojová porucha koordinace. Současně je v práci také popsa- ná vývojová dysfázie, kterou se zabývá především logopedie a ve fyzioterapii je méně známá. Provázaností obou poruch se věnuje poslední kapitola teoretické části. Cílem praktické části je zhodnotit motorické dovednosti u dětí s vývojovou dysfázií pomocí diagnostické baterie Movement Assessment Battery for Children 2. Při vyhodnocování výsledků jsme použili zahraniční normy a zároveň nově publikované české populační normy. V rámci výzkumu bylo vyšetřeno 89 dětí s průměrným věkem 69 měsíců. První skupina obsahovala 41 dětí s vývojovou dysfázií. Ke skupině byla vytvořena kontrolní skupina čítající 48 dětí. Výzkum ukázal statisticky významný rozdíl v motorických do- vednostech dětí s vývojovou dysfázií oproti kontrolní skupině a to jak dle české tak za- hraniční normy. Nicméně neprokázali jsme rozdíl v motorických dovednostech mezi dysfatickými chlapci a dysfatickými dívkami. Stejně tak nebyl prokázán rozdíl mezi pětiletými a šestiletými dysfatickými dětmi. Naopak se nám podařilo...
Hodnocení vývojové dyspraxie u dětí s epilepsií
Koterzynová, Kristýna ; Kraus, Josef (vedoucí práce) ; Zounková, Irena (oponent)
Bibliografický záznam KOTERZYNOVÁ, Kristýna. Hodnocení vývojové dyspraxie u dětí s epilepsií. Praha: Univerzita Karlova, 2. lékařská fakulta, Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství, 2013. 87 s. Vedoucí diplomové práce MUDr. Josef Kraus, CSc. Abstrakt Diplomová práce "Hodnocení vývojové dyspraxie u dětí s epilepsií" ve své teoretické části shrnuje problematiku vývojové dyspraxie, jinak také nazývané vývojová porucha koordinace, a problematiku epilepsie. Součástí teoretické části je rovněž popis metod používaných při výzkumu. Cílem této práce bylo hodnocení motorických obtíží u dětí s epilepsií s využitím testovací sady MABC-2, dále jsme se zajímali o korelaci motorických dovedností a pozornosti u těchto dětí. K hodnocení pozornosti byl použit Test d2. Rovněž byla sledována pohybová aktivita vyšetřovaných dětí pomocí přístroje ActiGraph GT3X. Zjistili jsme, že u skupiny našich dětí byl častější výskyt motorických obtíží než v běžné populaci. V rámci této skupiny jsme neprokázali, že by motorické obtíže závisely na farmakorezistenci epilepsie ani že by byly výrazné rozdíly mezi různými typy motoriky. Nebyla zjištěna ani korelace mezi pohybovými dovednostmi a pozorností, ale zaznamenali jsme vyšší výskyt sníženého pozornostního výkonu. Při sledování pohybové aktivity jsme se setkali s její celkově...
Hodnocení vývojové dyspraxie u dětí s obezitou
Benáková, Lucie ; Kraus, Josef (vedoucí práce) ; Dvořáková, Marcela (oponent)
Bibliografická identifikace BENÁKOVÁ, Lucie. Hodnocení vývojové dyspraxie u dětí s obezitou. Praha, 2013, 88 s. Diplomová práce. Univerzita Karlova. 2. lékařská fakulta. Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství. Vedoucí práce MUDr. Josef Kraus, CSc. Abstrakt: Cílem práce bylo zhodnotit úroveň motorických dovedností u dětí s obezitou pomocí diagnostického testu Movement Assessment Battery for Children 2. Dále jsme chtěli zjistit, zda existuje souvstažnost mezi motorickými dovednostmi a pozorností u obézních dětí. Pozornost jsme hodnotili pomocí testu pozornosti d2. Testovali jsme 32 dětí (13 dívek a 19 chlapců) průměrného věku 13,3 let. Zjistili jsme, že relativní četnost motorických obtíží u obézních dětí se signifikantně liší od relativní četnosti motorických obtíží u běžné populace. U obézních chlapců jsme prokázali statisticky významný rozdíl mezi jednotlivými motorickými dovednostmi hodnocenými pomocí MABC-2 testu. Dále jsme potvrdili existenci statisticky významné lineární korelace mezi úrovní motorických dovedností u obézních chlapců a percentilem Body Mass Indexu. U obézních dívek tato korelace prokázána nebyla. Signifikantní lineární korelaci jsme neprokázali ani mezi úrovní motorických dovedností a úrovní pozornosti. Klíčová slova: motorické dovednosti, obezita, pozornost, DCD, body mass...
Vývojová dyspraxie a hra na klavír
Dvořáková, Lenka ; Kraus, Josef (vedoucí práce) ; Gitschinská, Eva (oponent)
Bibliografický záznam DVOŘÁKOVÁ, Lenka. Vývojová dyspraxie a hra na klavír. Praha: Univerzita Karlova, 2. lékařská fakulta, Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství, 2013. 97 s. Vedoucí diplomové práce MUDr. Josef Kraus, CSc. Abstrakt Tato diplomová práce se v teoretické části zabývá shrnutím poznatků o vývojové dyspraxii, resp. vývojové poruše koordinace (DCD), vlivem hudby na člověka a možnostmi využití hudby jako jedné z možných intervencí v léčbě motorických poruch. Praktická část se zabývá hodnocením motorických dovedností u souboru 25 klavíristů s využitím testové baterie Movement Assessment Battery for Children 2 (MABC-2). Dále se snaží odhalit, zda úroveň motorických dovedností koreluje s pozorností jedince a posuzuje míru pohybové aktivity klavíristů. Pro monitoring pohybové aktivity byly použity akcelerometry ActiGraph GT3X a pozornost byla diagnostikována testem d2. Nebyl nalezen signifikantní rozdíl v úrovni motorických dovedností oproti normě populace, byl však odhalen signifikantní rozdíl mezi výsledky jednotlivých komponent testu MABC-2. Byla potvrzena také statisticky významná korelace mezi úrovní motorických dovedností a pozorností. Klíčová slova vývojová dyspraxie, vývojová porucha koordinace, vliv hudby, klavír, MABC-2, pozornost, akcelerometr
Elektrofyziologická odezva centrálního nervového systému na protrahovanou zrakovou stimulaci u migrény
Bednář, Michal ; Kubová, Zuzana (vedoucí práce) ; Kraus, Josef (oponent) ; Kadaňka, Zdeněk (oponent)
Elektrofyziologická odezva centrálního nervového systému na protrahovanou zrakovou stimulaci u migrény Migréna představuje paroxysmální onemocnění s komplexní symptomatikou (prodromální stádium, (aura), fáze bolesti hlavy, postparoxysmální fáze), jehož podstatou je primárně dysfunkce centrálního nervového systému a absence strukturálních změn v běžném neuroradiologickém zobrazení. Součástí doposud ne zcela objasněné patofyziologie migrény je abnormní centrální zpracování senzitivních a senzorických informací, které má koreláty klinické (ve zrakovém vnímání např. fotofobie), ale také elektrofyziologické. Vývoj výzkumu neurofyziologické podstaty centrální neurogenní dysfunkce u migrény v posledních asi 3 dekádách (v němž hrály prioritní roli zrakové evokované potenciály VEP) provázely četné diskuze pro rozporuplné nálezy, ukazující na kortikální hyperexcitabilitu nebo hypoexcitabilitu. V rámci sjednocující koncepce je možné u migrény hovořit o kortikální hyperresponzibilitě, která předpokládá zvýšenou senzitivitu migreniků na inhibiční nebo facilitační podněty. V množství diskrepantních elektrofyziologických nálezů začala postupně nabývat na významu pro migrénu specifická elektrofyziologická abnormita - deficit dekrementu velikosti (amplitudy) odpovědi (označovaný jako deficit habituace) resp. cyklické...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 46 záznamů.   začátekpředchozí13 - 22dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.