Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 67 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Raná povídková tvorba spisovatelky Jošiji Nobuko
Havelka, Jan ; Tirala, Martin (vedoucí práce) ; Weber, Michael (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá ranými povídkami spisovatelky Jošiji Nobuko ze sbírky Hana monogatari. Nejprve prezentuji život autorky a její dílo obecně, společně s dobovým kontextem. V další části uvádím metodologická východiska, která budou použita pro rozbor vybraných povídek v části závěrečné.
Povídková tvorba Kóno Taeko
Baďurová, Jana ; Tirala, Martin (vedoucí práce) ; Weber, Michael (oponent)
(česky): Práce se zabývá charakteristikou povídek Kóno Taeko. Pro lepší pochopení užití některých typických prvků nejprve uvádím metodologické východisko - psychoanalýzu. Pak krátce popisuji její život, kdy měly vliv na její tvorbu především válka a tuberkulóza. Dále předkládám možnou interpretaci určitých charakteristik v rámci šintoismu (snaha očistit se) a buddhismu (dosáhnout osvobození). Dostávám se i k mezilidským vztahům, kde Kóno Taeko řeší především vztahy mezi muži a ženami, a její postoje je možné vyložit feministicky. V nejobsáhlejší kapitole týkající se masochismu se snažím pomocí Freudovy teorie "Dítě je bito" dokázat, že je její tvorba masochistická. Nakonec své poznatky zobecňuji. Práce je proložena českými ukázkami z jejích povídek a obsahuje celkem 68 stran.
Problémy současné společnosti ve filmech Kurosawy Kijošiho
Stejskalová, Tereza ; Tirala, Martin (vedoucí práce) ; Weber, Michael (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na současnější tvorbu režiséra Kurosawy Kijošiho (nar. 1955), v níž se objevují témata týkající se společenských problémů, konkrétně ztráta identity, odcizení, neschopnost komunikace apod. Soustřeďuje se na rozbor pěti snímků (Kjua, Óinaru gen'ei, Karisuma, Kairo, Tókjó sonata), natočených v letech 1997 až 2008 a snaží se na základě rozboru vybraných snímků tyto problémy specifikovat. Dále pak popisuje Kurosawovu tvorbu z hlediska žánrů a hodnotí jeho filmařskou kariéru.
Hoši Šin'iči a žánr šóto šóto
Holeyšovská, Linda ; Tirala, Martin (vedoucí práce) ; Weber, Michael (oponent)
Bakalářskou prací "Hoši Šin'iči a žánr šóto šóto" se věnuji dílu autora, který proslul právě především svou povídkovou tvorbou formy šóto šóto. Tento žánr, na který se prací zaměřuji, se postupně stal jeho doménou a Hoši přispěl do pokladnice japonské i světové literatury více než tisícem originálních příběhů, které širokou škálou témat, osobitým humorem i zamyšlením nad povahou a budoucností lidské společnosti formě mikropovídky vynesly značnou oblíbenost čtenářské veřejnosti, ale i uznání a ocenění odborníků. Kromě rozebrání historie a vývoje, základních charakteristických prvků a pestrosti témat i žánrů formy ultrakrátké povídky, nelze opomenout i ostatní oblasti přínosné tvorby autora a jeho osobní život a zázemí, které jako by ho již předurčilo pro dráhu spisovatele.
Zrání literární postavy v raných dílech Óeho Kenzaburóa
Weber, Michael ; Švarcová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Tirala, Martin (oponent)
V historii teorie literatury se objevily zásadní otázky týkající se výzkumu literatury. Problém zkoumání literatury lze nahlížet z několika úhlů podle toho, jak se po opodstatnění jejího výzkumu ptáme. Úhel pohledu zkoumání nám vymezují, stejně jako v jakékoli jiné oblasti lidského zájmu, tázací slova Proč? Co? a Jak?. Ptejme se tedy: proč literaturu zkoumat? A je možné ji zkoumat? Je-li to možné, je nutné ji zkoumat, když bychom ji mohli pouze číst a těšit se jí, jak argumentovaly skeptické směry v historii literární teorie? V Teorii literatury se dočteme, že "nelze postulovat žádný obecný zákon, který by naplňoval smysl zkoumání literatury: čím bude obecnější, tím se bude jevit abstraktnějším, a tudíž prázdnějším, a tím více nám bude unikat konkrétní předmět uměleckého díla." 1 Můžeme k problému čtení přistupovat jako k individuálnímu a tedy individuálně řešenému. Zabýváme-li se však zkoumáním literatury v širším významu, veřejně, či dokonce profesně, pak je nutné mít pro takové počínání důvod a spatřovat za výsledkem takové činnosti smysl. Určitý "zákon", čili definici formulovat, stanovit hranici vymezující naši činnost. Např. stačí, budeme-li se domnívat, že zkoumání samo o sobě pouze jako vyšší forma "čtení" má za výsledek kvalitativně vyšší formu interpretace. Interpretace "literárních světů" je...
Autobiografické prvky v díle Zakázané barvy Mišimy Jukia
Boulaouad, Sabrina ; Weber, Michael (vedoucí práce) ; Tirala, Martin (oponent)
Bakalářská práce se zabývá životem autora Jukio Mišimy a autobiografickými prvky v díle Zakázané barvy. Hlavním cílem této práce je srovnání života autora s postavami románu. Téma jsem zpracovávala metodou komparace. Děj románu jsem zasadila do historického kontextu, který značně ovlivňuje rozhodnutí, které postavy románu dělají. Zkoumám názory, postoje a životní osudy autora a dávám je do kontextu s osudy dvou hlavních postav románu Júičiho a Šunsukeho. Bakalářská práce obsahuje pět kapitol. První kapitola pojednává o historickém pozadí homosexuality v Japonsku v období války v Tichomoří a poválečném období, ve kterém byl román vypracován. Následující dvě kapitoly jsem věnovala komparaci života a názorů autora s životy a názory postav z románu Zakázané barvy. Čtvrtá kapitola je věnována autorově mladší sestře. V poslední kapitole porovnávám kavárnu u Rudona s kavárnou Brünswick a vysvětluji termín hattenba. Klíčová slova: Mišima Jukio, Zakázané barvy, Pederasuto, úruningu, dondengaeši, nanšoku, danšokuka, gei, mysogynismus, narcismus, Brunswick, hattenba, gay boy, gay bar, Hiraoka Šizue, Hiraoka Nacu, Roman ha
Věk jako faktor při výběru zdvořilostní strategie a prostředků zdvořilosti v japonštině
Báňová, Kateřina ; Kanasugi, Petra (vedoucí práce) ; Weber, Michael (oponent)
Tato práce se zabývá vlivem věku mluvčího na jeho zdvořilostní strategie. Teoretická část práce definuje zdvořilost a prostředky, které ji v japonštině nesou, a to s vazbou na konkrétní ilokuční akt - pokyn přestat s nějakou nepatřičnou činností (zákaz), tedy takzvaný negative face-threatening act. Praktická část práce představuje výsledky kvalitativní studie vedené metodou řízeného strukturovaného rozhovoru se zástupkyněmi tří generací žen jedné tokijské rodiny. Analyzuji jazykové chování při naplňování daného mluvního aktu zástupkyně každé generace v závislosti na formálnosti situace a konkrétní sociální konstelaci s cílem definovat, jaký má věk mluvčí vliv na výběr použité strategie i konkrétních jazykových prostředků. V závěrečné části jsou výsledky výzkumu shrnuty a zkonfrontovány s obecnou teorií. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Narativní struktury v Hagiwarově sbírce Cuki ni hoeru
Čihula, Filip ; Tirala, Martin (vedoucí práce) ; Weber, Michael (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na poezii japonského básníka Hagiwary Sakutaróa, zakladatelské postavy moderní japonské poezie, konkrétně na jeho první básnickou (Výt na měsíc, 1917). Cílem práce je provést aplikovatelnost použité metody pro narativní analýzu tohoto díla. První část práce stručně představuje život a dílo au nastiňuje jeho významnou roli v dějinách japonské literatury. Druhá část práce předkládá základní termíny a koncepty modelu transgenerické narativní analýzy vypracované Peterem Hühnem a současně uvádí jeho omezení. Třetí část je věnována zkoumaného díla. Výsledkem práce jsou rekonstrukce narativních struktur těchto básní a na jejich základě získané základní rysy narativity ve Klíčová slova
Místní jména v Úzké stezce do vnitrozemí
Vozábal, Matěj ; Tirala, Martin (vedoucí práce) ; Weber, Michael (oponent)
Cílem této práce je analýza role, kterou hrají utamakury, tedy místní jména používaná jako básnický výraz, v Oku no hosomiči, reprezentativním díle žánru haikai, které napsal Macuo Bašó. První kapitola stručně shrnuje autorův život a dílo, se zvláštním důrazem na jeho předchozí cestovní deníky. Druhá kapitola pojednává o cestě, na které bylo dílo založeno a o rozdílech mezi cestou, jak skutečně proběhla a jak byla v díle zobrazena. Dále se zabývá definicí pojmu utamakura a možnou interpretací utamakur jako literárního prostoru s kolektivní pamětí. Poslední kapitola je věnována analýze podob, kterých prostor utamakur v díle nabývá, stejně jako jejich roli jako básnického výrazu.
The Motifs of Summer and Winter in Kokinwakashū
Tkáčová, Marína ; Tirala, Martin (vedoucí práce) ; Weber, Michael (oponent)
práce Cieľom tejto bakalárskej práce je analýza motívov leta a zimy v rámci rovnomenných oddielov prvej cisárskej antológie poézie waka menom Kokinwakašú, t. j. Zbierka starých a nových básní z roku 905 n. l., a overiť tak hypotézu, že sa v týchto sekciách zbierky, podobne ako je tomu v prípade oddielov Jar a Jeseň, uplatňuje systém radenia založený na princípoch časovej postupnosti a integrácie básní na základe asociácie prírodných motívov. V rámci rozboru sa sústreďujeme na básne predovšetkým ako na súčasť sekvencie, a až sekundárne ako na samostatné diela. Práca je rozčlenená na tri kapitoly. Prvá kapitola mapuje čínsku a japonskú tradíciu, ktorá Kokinšú predchádzala a formovala jej systém radenia básní. V druhej kapitole predstavujeme zbierku Kokinšú a jej význam v rámci japonskej poetickej tradície. Tretia kapitola obsahuje bližšie oboznámenie so štruktúrou Kokinšú, pričom jej súčasťou je analýza Oddielu Leto a Oddielu Zima v dvoch podkapitolách. Rozbor pozostáva z originálov a pracovných prekladov jednotlivých básní tak, ako idú za sebou v zbierke, a z komentárov ku každej z nich z hľadiska ich prepojenia v rámci celku. V závere práce predkladáme výsledok analýzy, ktorý potvrdil pôvodnú hypotézu, hoci zároveň preukázal, že tento systém nebol dodržiavaný úplne dôsledne.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 67 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.