Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 46 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Silence in dialogue
Laichter, Štěpán ; Fernandez Rovira, Raquel (vedoucí práce) ; Dušek, Ondřej (oponent)
Ticho je nezbytnou součástí dialogu. Následující diplomová práce zkoumá ticho v dialogu z teoretické a aplikované perspektivy. Nejprve mapuje historický vývoj teorií dialogu a jejich přístup k tichu. Dále zahrnuje studii schopnosti jednoho z nejvýznamnějších současných jazykových modelů GPT-3 modelovat ticho v dialogu. Model je laděn na datasetu založeném na datech titulků z filmů. Jeho výkon je hodnocen na základě schopnosti odhadovat délku ticha mezi dvojicemi titulků. Experiment navrhuje metodu ladění jazykového modelu pomocí ticha zakódovaného jako řetězce znaků. Výsledky ukazují, že ladění GPT-3 skutečně může zlepšit výkon modelu při odhadování mezer ticha mezi řadami titulků. Keywords: dialog, ticho, GPT-3, ladění, jazykové modely Prohlašuji, že jsem diplomovou práci vypracoval samostatně, že jsem řádně citoval všechny použité prameny a literaturu a že práce nebyla využita v rámci jiného vysokoškolského studia či k získání jiného nebo stejného titulu. viii
Etnografická studie role-playingu ve World of Warcraft
Dušek, Ondřej ; Švelch, Jaroslav (vedoucí práce) ; Reifová, Irena (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá téměř neprobádaný fenomén role-playingu odehrávajícímu se v žánru videoher MMORPG a soustřeďuje se konkrétně na role-playing ve hře World of Warcraft (WoW). Jejím předpokladem je, že ačkoliv se hráči tohoto žánru z drtivé většiny zaměřují na aspekty gameplaye hry, role-playing v MMORPG existuje a probíhá jako činnost okrajové kultury hráčů. Cílem práce je tento fenomén ve WoW prozkoumat, zjistit, jak role- playing ve hře probíhá, a jakou umělou skutečnost účastníci role-playingu ve virtuálním světě hry vytvářejí. Cílem je také tento fenomén vymezit jako formu role-playingu. Teoretická část práce je rozdělena do tří segmentů. První segment se zabývá samotným role- playingem a žánrem role-playingových her (RPG), který je nadřazen podžánru MMORPG. Druhý segment se ponořuje do známých poznatků o problematice role-playingu v MMORPG a třetí popisuje zkoumanou hru WoW. Pro naplnění cílů práce a zodpovězení výzkumných otázek jsou ve výzkumné části využity etnografické postupy, kterými sám autor práce proniká do virtuálního prostředí role-playingu ve WoW a aktivně se účastní dění, které dále popisuje a analyzuje. Na základě analýzy terénních poznámek a dalšího materiálu získaného zúčastněným pozorováním autor objevuje typologii role-playingu ve WoW spolu s velkým množstvím...
Tackling Hallucinations in Chart Summarization
Obaid ul Islam, Saad ; Dušek, Ondřej (vedoucí práce) ; Rosa, Rudolf (oponent)
Thesis Abstract Saad Obaid ul Islam Charles University, Saarland University Title Tackling Hallucinations in Chart Summarization Abstract Information visualizations like bar charts, line charts, and pie charts are a common way of communicating quantitative data. They are used to get important insights and make well informed decisions. Automatic Chart Summarization is the task to explain and summarize the key takeaways from the chart. Like other natural language generation (NLG) systems, chart summarization systems suffer from a phenomenon called halluci- nations. Hallucinations occur when the system generates text that is not grounded in the input. In this research work, we try to tackle the problem of hallucinations in chart summarization. Our analysis shows that a lot of additional information is present in the training data that leads to hallucinations during inference. We also found out that reducing long distance dependencies and addition of chart related information like title and legends improve the overall performance of the system. Furthermore, we propose a natural language inference (NLI) based method to clean the training data and show that our method produces faithful summaries. 1
Restoring and improving the technical quality of audio recordings using machine learning methods
Lechovský, Adam ; Peterek, Nino (vedoucí práce) ; Dušek, Ondřej (oponent)
Cílem této práce je vytrénovat umělou neuronovou síť, která bude schopna zlepšovat technickou kvalitu zvukových nahrávek. Abych toho docílil, použil jsem tři druhy umělých zarušení zvukových nahrávek k natrénování sedmi různých hlubokých neuronových sítí na párech zarušeného a nezarušeného audia. Výsledných 21 sítí jsem následně ohod- notil pomocí objektivních i subjektivních způsobů. Ve výsledku se neuronové sítě naučily odstraňovat umělá zarušení velice dobře, nicméně vylepšovat nezarušené vstupy se ne- naučily. 1
An Assistant for Conversational Search
Motlíček, Ondřej ; Dušek, Ondřej (vedoucí práce) ; Galuščáková, Petra (oponent)
V této práci se zaměřujeme na vylepšení uživatelského dojmu z existující webové stránky pro vyhledávání učebních materiálů. Konverzační vyhledávání se podobá dialogu s asistentem - knihovníkem. Konverzační vyhledávání začíná zadáním počátečního do- tazu pro vyhledávání, který je postupně upravován pomocí upřesňovacích otázek. Dále představujeme vlastní metodu pro rozšiřování dotazu, která využívá ontologii, a metodu vyhledávání pomocí doporučování parametrů materiálů. Vyvinutá metoda konverzačního vyhledávání je vyhodnocena s učiteli, kteří jsou potenciální uživatelé vyhledávacího sys- tému. Výsledky vyhodnocení ukazují, že konverzační vyhledávání je vhodnou alternativou ke klasickému vyhledávání. 1
Theatre play generation
Schmidtová, Patrícia ; Dušek, Ondřej (vedoucí práce) ; Flek, Lucie (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá způsoby jak vylepšit generování scénáře di- vadelní hry. Abychom vygenerovali scénář divadelní hry, dotrénujeme jazykový model GPT-2 medium na směsi scénářů divadelních her, filmů a seriálů aby pokračoval v člověkem zadaném začátku scénáře. Pouhé generování jazykovým modelem nestačí na vytvoření celistvé celovečerní divadelné hry a proto navrhu- jeme dvoukrokový hierarchický přístup: nejdříve vygenerujeme dějové shrnutí a pak jím podmiňujeme generování scénáře. Trénujeme hierarchický model na souboru dat, který jsme vytvořili přiřazením dějových shrnutí k scénám v scénáři využitím dynamického programování. Taktéž navrhujeme vícero přístupů na vylepšení konzistence vygenerovaného textu (zaměřené na postavy a kontradikce). Naše modely porovnáváme s modelem GPT-2 XL a dosahují srovnatelných výsledků, přičemž jsou menší a rychlejší. Náš systém hierarchického generování umožňuje vygenerovat celistvou celovečerní divadelní hru s omezenými lidskými zásahy. Toto bylo ověřeno profesionálními dramaturgy v rámci projektu THEaiTRE. 1
Natural Language Correction With Focus on Czech
Náplava, Jakub ; Straka, Milan (vedoucí práce) ; Grundkiewicz, Roman (oponent) ; Dušek, Ondřej (oponent)
Automatická korekce textu (natural language correction) je obor zabývající se vytvá- řením systémů pro automatickou opravu lidmi psaných textů. Tento obor zahrnuje mimo jiné obecnou opravu gramatiky, opravu překlepů či doplnění diakritiky. V posledních le- tech jsme byli svědky velkého rozmachu tohoto oboru, objevily se nové modely pro korekci textu, datasety a také vyhodnocovací metriky. Tato disertace prezentuje formou souboru publikovaných prací naše příspěvky do této oblasti. Jelikož je čeština mateřským jazy- kem autora této práce, věnovali jsme velké úsilí zlepšování tohoto oboru v češtině. Mezi hlavní výstupy naší práce patří: (1) vytvoření velké datové sady pojmenované Grammar Error Correction Corpus for Czech, která obsahuje anotované texty psané různými typy uživatelů jako třeba eseje či příspěvky ve webových diskuzích, a zároveň natrénovaní a evaluaci automatických systémů založených na neuronových sítí a také provedení meta- evaluace automatických metrik, (2) vytvoření systémů pro automatickou korekci textu, které fungují dobře v situacích, kdy je k dispozici pouze malé množství anotovaných dat pro řízené učení a (3) vytvoření dvou systémů pro automatickou diakritizaci textu do- sahujících nejlepších známých výsledků a také vytvoření velké datové sady pro učení a vyhodnocování systémů pro...
Generátor anglické poezie s předtrénovanými jazykovými modely
John, Vojtěch ; Dušek, Ondřej (vedoucí práce) ; Musil, Tomáš (oponent)
Název práce: Generátor anglické poezie s předtrénovanými jazykovými modely Vojtěch John / Ústav Ústav formální a aplikované lingvistiky Vedoucí bakalářské práce: Mgr. et Mgr. Ondřej Dušek, Ph.D. Ústav formální a aplikované této bakalářské práci se zabýváme možnými způsoby generování poezie anglickém jazyce a jejich možnou parametrizací konkrétní básnickou formou Stručně popisujeme vybrané známé přístupy ke generování anglické důrazem Na základě již existujícího systému pro generování limeriků LimGen jsme vytvořili vlastní generátor anglické poezie PGen, flexibilní vzhledem rýmovým a metrickým schématům a umožňující využití vyladěných jazykovýc modelů, který v práci představujeme. Součástí práce je i subjektivní hodnocení jím vygenerovaných básní různých básnických forem několika hodnotiteli. Klíčová slova: generování poezie generování přirozeného jazyka, zpracování přirozeného jazyka, předtrénované jazykové modely
Hloubková automatická analýza angličtiny
Dušek, Ondřej ; Hajič, Jan (vedoucí práce) ; Vidová Hladká, Barbora (oponent)
Tato diplomová práce popisuje studii hloubkové, tj. sémantické analýzy angličtiny, zejména na základě teoretického popisu pomocí propozic a jejich argumentové struktury. Hlavním cílem práce je vytvořit systém pro automatickou klasi kaci sémantických vztahů mezi propozicemi a jejich argumenty - značkování sémantických rolí. Vyvinuli jsme prostředí pro paralelní zpracování experimentů, přičemž jsme integrovali existující nástroje pro strojové učení a implementovali jak již popsané, tak nové postupy. Prostudovali jsme známé přístupy k tomuto problému a navrhli několik vylepšení, jako např. nové rysy pro klasi kaci, oddělené řešení pro příslovečná určení nebo zvláštní zacházení s řídkými predikáty. Na základě tohoto výzkumu jsme zkonstruovali vlastní systém pro sémantickou analýzu, který sestává z modulů pro disambiguaci predikátů a klasi kaci argumentů. Práce je zakončena testem našeho systému na anglickém korpusu určeném pro soutěž CoNLL 2009 Shared Task.
Ochrana doménových jmen
Dušek, Ondřej ; Horáček, Vít (vedoucí práce) ; Horáček, Tomáš (oponent)
V diplomové práci jsou podrobeny zkoumání doménová jména, ze kterých se s masovým rozvojem internetu stal hospodářsky velmi cenný statek. Doménová jména i přesto, že jsou všeobecně známým pojmem, postrádají v českém právním řádu jakékoliv právní zakotvení. Absence právní úpravy doménových jmen není anomálií českého právního prostředí, ale je patrná i ve státech s vyspělou právní kulturou. Doménová jména kromě toho, že jsou velmi cenným obchodním artiklem, plní i funkci identifikační či propagační. Právě z těchto důvodů je třeba doménových jménům poskytnout odpovídající právní ochranu. Úvodní část diplomové práce obsahuje úvod do problematicky doménových jmen, je zde pojednáno o technických aspektech doménových jmen a o způsobu jejich hierarchického dělení. Dále pak diplomová práce obsahuje výčet institucí, které v oblasti doménových jmen hrají z různých důvodů důležitou roli. Je stručně popsán historický vývoj těchto institucí, jejich organizace a náplň činnosti. Následně je zkoumána právní povaha doménového jména a je zodpovězena otázka, zdali lze doménové jméno považovat za věc, právo, či jinou majetkovou hodnotu. Dále diplomová práce obsahuje popis registrací doménových jmen v jednotlivých doménách nejvyššího řádu, jejich principů vzájemných odlišností. Druhá část diplomové práce je věnována...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 46 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.