Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 35 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Struktura osobnosti učitelek: srovnávání se ženami jiných profesí
Hřebíčková, Martina ; Řehulková, Oliva
V příspěvku jsou srovnávány osobnostní vlastnosti žen čtyř různých profesí (učitelek, badatelek, hereček a podnikatelek). Struktura vlasností osobnosti byla zjišťována pomocí NEO pětifaktorového osobnostního inventáře obsahujícího pět relativně nezávislých dimenzí osobnosti (Neuroticismus, Extraverzi, Otevřenost vůči zkušenosti, Přívětivost, Svědomitost). Přepokládali jsme, že míra jednotlivých vlastností osobnosti se bude u žen těchto profesí odlišovat. Bylo zjištěno, že podnikatelky skórují statisticky výzmaně níže na škále zjišťující Neuroticismus a výše na škále zjišťující Extraverzi. Učitelky se posuzují jako extravertovanější ve srovnání s badatelkami. Na škále zjišťující otevřenost vůči zkušenostem učitelky dosahují statisticky významně nižšího skóru ve srovnání s herečkami a badatelkami. Mezi zkoumanými ženami nebyly zjištěny statisticky významné rozdíly v míře Přívětivosti. Učitelky se posuzují statisticky významně častěji jako méně svědomité ve srovnání s podikatelkami.
Typologie pracovních stresů a jejich prevence u učitelů základních škol
Řehulka, Evžen ; Řehulková, Oliva
Ve studii je provedeno rozdělení pracovních stresů učitelů do tří skupin (stresy související s objektivními podmínkami, stresy související s kvalifikací, stresy související s osobnosti učitele) a naznačena jejich možná prevence ve smyslu primární, sekundární a terciální prevence.
Reakce adolescentů na problémy v rodině: souvislost se sebehodnocením a s vědomím vlastní účinnosti
Osecká, Lída ; Macek, Petr ; Řehulková, Oliva
Ve výzkumu, ve kterém participovalo celkem 316 středoškoláků (16-19 let, 132 chlapců a 184 dívek), se adolescenti kromě jiného vyjadřovali k tomu, jak se chovají, když mají nějaké problémy v rodině. Byly identifikovány čtyři strategie vyrovnávání se: aktivní řešení problému, potlačování emocí, vyhýbání se problému a hledání sociální opory. Testovali jsme předpoklad, že strategie zvládání (konkrétně častost jejího užívání) ovlivňuje vztah k sobě samému - jednak vědomí vlastní hodnoty (self-esteem), jednak vědomí vlastní účinnosti (self-efficacy). Výsledky ukázaly souvislosti mezi strategiemi zvládání a vztahem k sobě, současně upozornily na rozdíly mezi pohlavími. Např. častější hledání sociální opory souvisí s vyšším pocitem vlastní účinnosti u dívek, u chlapců preference této strategie naopa pocit vlastní účinosti snižuje. Hlavní prediktor sebeúčinnosti je strategie založená na potlačování negativních emocí. U chlapců souvisí potlačování negativních emocí též s pozitivním sebehodnocením, u dívek je signifikantní prediktor pozitivního sebehodnocení aktivní a racionální coping.
Učitelky a učitelé
Řehulka, Evžen ; Řehulková, Oliva
Studie se zabývá výzkumem učitelů základních škol z genderového hlediska. Jsou uvedeny rozdíly mezi učitelkami a učiteli v motivaci pro výkon učitelské profese, ve výčtu školních a školských stresorů a v postupech, kterými tyto stresy zvládají. Dále jsou uvedeny charakteristiky sociální role, které jsou očekávané u učitelek a učitelů z pohledu rodičů a žáků.
Zátěžové situace u adolescentů a jejich percepce učiteli
Řehulková, Oliva ; Řehulka, Evžen
Ve studii je popsán výzkum stresových situací u adolescentů (středoškoláků) a vnímání těchto stresů jejich učiteli. Vzhledem k profesionálním znalostem psychologie u učitelů jsme neočekávali příliš velké rozdíly mezi manifestovanými stresy adolescentů a jejich chápáním učiteli. Výsledek se potvrdil s tím, že učitelé nedoceňují u středoškoláků stresy z partnerských vztahů a konflikty s učitely a přeceňují stresy ze studijní činnosti.
Učitelé a zdraví 3
Řehulka, Evžen ; Řehulková, Oliva
Konference Učitelé a zdraví 3 se konala v září roku 2000 v Brně a vedle našich odborníků se jí zúčastnili také zahraniční vědečtí pracovníci. Základem sborníku jsou příspěvky, které se přímo vztahují k problematice zdraví učitelů a jsou zarámovány studiemi, které buď ukazují obecně stav vědy v bádání o zdraví z jedné strany, anebo ukazují některé důsledky související s našimi hlavními otázkami, které mohou být cenné pro hlubší pochopení základního problému.
Psychologické otázky adolescence
Řehulková, Oliva ; Řehulka, Evžen
Publikace obsahuje referáty, které byly prezentovány na semináři o psychologických otázkách adolescence. Setkání se uskutečnilo 1.června 2001 v Brně a zúčastnily se ho psychologové, pedagogové a lékaři z celé republiky i ze Slovenska.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 35 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.