Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 207 záznamů.  začátekpředchozí102 - 111dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Miloslav Troup jako ilustrátor
Turbák, Michal ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
Miloslav Troup jako ilustrátor Anotace Tato diplomová práce pojednává o československém výtvarném umělci Miloslavu Troupovi (1917-1993), jehož obsáhlá a rozmanitá výtvarná činnost zasahuje především v druhé polovině dvacátého století do celého spektra uměleckých oborů. Navzdory tomu si práce klade za cíl komplexně obsáhnout pouze jeden z nich, a sice ilustrační tvorbu. Vychází přitom z koncepce chronologického uspořádání, které se v minulosti již jednou osvědčilo v rámci mé bakalářské práce. Ta se zaměřovala na Troupovu ilustrační tvorbu pro děti a mládež. Nyní se ovšem nabízí hlubší proniknutí do zmíněné problematiky. Knižní ilustrace, které umělec za každé údobí zpracovává, jsou následně rozebrány a uvedeny do kontextu s jeho další ilustrační i volnou tvorbou. Tato analýza se přitom vztahuje i na použité výtvarné techniky a formální složku díla. V některých důležitých případech je Troup konfrontován s výtvarným stylem a díly jiných umělců vycházejících ze stejného prostředí. V každém oddílu je mimo jiné nastíněna politická a kulturní situace, jejímž účelem je čtenáři přiblížit všeobecné poměry doby, ve které ilustrátor tvoří. Práce se dále snaží mapovat Troupovy životní osudy a jednotlivé etapy jeho uměleckého vývoje v souvislosti s autorskými i kolektivními výstavami, významnými osobnostmi a oceněními. V...
Výstavy pořádané v prostorách Československé akademie věd a Akademie věd České republiky
Šandová, Nela ; Čechura, Jaroslav (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Diplomová práce se zabývá výstavní činností ústavů Československé akademie věd (ČSAV) od 70. let minulého století až po dnešní výstavní aktivity Akademie věd České republiky (AV ČR). Ústavy ČSAV byly jedněmi z mála míst, kde mohli vystavovat neoficiální a často i politicky nežádoucí výtvarní umělci. Velká část práce se věnuje Ústavu makromolekulární chemie, kde se dodnes ve vstupní chodbě konají výstavy. Dále se práce zaměřuje na architekta budovy Makromolekulárního ústavu Karla Pragera a umělce, kteří zde představili svá díla, např. na V. Boštíka, A. Šimotovou, O. Zoubka aj., a na samotná místa sloužící jako alternativní galerie. Cílem práce je také ukázat, jak dnes tyto prostory fungují a jaký je celkový zájem veřejnosti o kulturní činnost AV ČR. Klíčová slova Československá akademie věd (ČSAV), Akademie věd České republiky (AV ČR), Makromolekulární ústav, Karel Prager, Makráč, Galerie 4P, Filosofický klub, alternativní výstavní místa, zakázané umění
Záběhlice a Zahradní Město: urbanistický a architektonický vývoj
Volfová, Kateřina ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Tato diplomová práce, jak její samotný název napovídá, se zabývá architekturou a urbanistickým řešením dvou sídelních celků v katastru Záběhlice. Práce je tematicky rozdělena do dvou částí, z nichž jedna se věnuje přímo Záběhlicím a jejich stavebnímu rozvoji od 11. století až po současnost, který je zde stručně popsán a doplněn novými poznatky. Druhá část práce se pak věnuje Zahradnímu Městu, které vznikalo v sousedství Záběhlic v několika fázích od převážně řadových domků, vznikajících na přelomu 20. a 30. let, přes činžovní domy v 50. letech až k panelovému sídlišti z 60. a 70. let 20. století. V prvním desetiletí 21. století byla zdejší zástavba rozšířena o několik dalších projektů bytové výstavby. Cílem práce je pokusit se vytvořit ucelený přehled stavebního vývoje celé zdejší oblasti se zaměřením na výstavbu Zahradního Města. Tyto dva původně samostatně stojící sídlení celky jsou dnes již propojeny okolní zástavbou a fungují jako jeden celek. Součástí práce je také stručný přehled vývoje meziválečné a poválečné architektury a panelových technologií použitých při výstavbě zdejšího sídliště. Klíčová slova Záběhlice, Zahradní Město, architektura, sídliště, urbanismus
Pomníky Velké války v okresu Kutná Hora.
Bubelová, Marcela ; Beneš, Zdeněk (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou pomníků obětí první světové války v Kutnohorském okrese. V potaz bude brán osud památníků od jejich postavení až do současnosti, zkoumány budou možné, např. ikonografické, rozdíly mezi pomníky rakouských vojáků a legionářů. Jelikož v jednom z měst v okrese, v Čáslavi, bylo sídlo 12. zeměbraneckého a 21. pěšího pluku pluku c. a k. armády, práce má ambici zjistit, zda to danou pomníkovou produkci v okolí města nějak poznamenalo.
Křesťanské motivy v českém umění doby protektorátu
Frídlová, Klára ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Bakalářská práce je věnována fenoménu zobrazování křesťanských motivů v českém umění doby protektorátu, zejména v malbě. Tento ojedinělý jev českého umění vyvstává v melancholické atmosféře období mezi léty 1939-1945, kdy si umělci, jinak odmítající jakákoli pravidla, přivlastnili biblické náměty jako osobní, symbolickou výpověď doby. Práce motivy člení do šesti tematických okruhů, korespondujících s tehdejší politickou situací. Mezi nejčastěji zobrazované náměty se řadí Milosrdný Samaritán, Poslední večeře, Ukřižování či Kristus na hoře Olivetské.
Výtvarná kritika na stránkách časopisu Dílo (1903-1949)
Bytelová, Adéla ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Winter, Tomáš (oponent)
Výtvarná kritika na stránkách časopisu Dílo (1903-1949) Abstrakt Bakalářská práce se zabývá texty výtvarné kritiky publikovanými v uměleckém měsíčníku Dílo, časopise vydávaném Jednotou umělců výtvarných mezi lety 1903-1949. V jednotlivých chronologicky řazených kapitolách jsou vybrané kritické texty analyzovány, porovnávány s texty konkurenčních uměleckých časopisů, zasazeny do kontextu dobových uměleckých sporů a doplněny o základní informace o redakci, recenzentech a programu časopisu. V závěru je nastíněn celkový obraz výtvarné kritiky v časopise Dílo, její orientace, proměny, vývoj, význam a vliv na umělecké dění první poloviny dvacátého století.
Karikatura kontra propaganda: Napoleon Bonaparte navštěvuje nemocné morem v Jaffě aneb nové modely politických funkcí umění kolem r. 1800
Buttigová, Katrin ; Kubík, Viktor (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Tažení do Egypta roku 1798 vedené tehdejším generálem Bonapartem mělo důležitý dopad na evropskou kulturu přelomu 18. a 19. století a samotný průběh tažení byl výrazně reflektován v dobovém umění a tisku. Hlavním cílem mé diplomové práce je srovnat vizuální a myšlenkovou stránku karikatury vytvořené především anglickými autory na toto téma, s oficiální francouzskou propagandu vedenou Napoleonem v díle Jeana-Antoine Grose: Napoleon navštěvující nemocné morem v Jaffě. V obou případech jde o modelové doklady politických funkcí umění, které právě v době Napoleona I. získaly novou autenticitu předurčující budoucí vývoj politické obrazové propagandy i karikatury.
Novogotika v pražské sakrální architektuře
Marešová, Marie ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Bakalářská práce se zabývá novogotikou v pražské sakrální architektuře na materiálu dvou kostelů nových pražských měst. První část je věnována vývoji Prahy v 19. století a postavení katolické církve jako stavebníka v tomto období, druhá shrnuje pojetí gotické architektury v dějinách umění a problematiku historismu v architektuře. Jádro práce pak tvoří analýza dvou kostelů v kontextu tří nových pražských měst, kostela sv. Ludmily na Královských Vinohradech a kostela sv. Antonína Paduánského v Holešovicích-Bubnech. V závěrečné kapitole jsou shrnuty základní charakteristiky novogotiky v pražské sakrální architektuře, vyvozené z komparace uvedených kostelů.
Pozůstalost Zdeňka Kirchnera v Muzeu umění a designu v Benešově
Hornerová, Markéta ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Rous, Jan (oponent)
Bakalářská práce se zabývá pozůstalostí Zdeňka Kirchnera nacházející se v Muzeu umění a designu v Benešově, která obsahuje několik stovek maleb, grafických listů a objektů a rovněž také práce z oblasti užité grafiky. Na základě vybraných děl přibližuje Kirchnerovu tvorbu, charakteristickou užitím převážně nečitelného písma, a zařazuje ji do kontextu výtvarného umění šedesátých až osmdesátých let 20. století. Díla jsou chronologicky uspořádána a rozdělena do dvou částí s ohledem na Kirchnerovu emigraci do Francie v roce 1969. Protože byl Zdeněk Kirchner převážnou část svého života ovlivněn lettrismem, zabývá se práce také tématem písma ve výtvarném umění 20. století zejména v Československu a ve Francii.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 207 záznamů.   začátekpředchozí102 - 111dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.