Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 65 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Návrh soustavy řízení moderního kluzáku
Kocour, Petr ; Šplíchal, Jan (oponent) ; Dubnický, Lukáš (vedoucí práce)
Práce je zaměřená na soustavy řízení používané především v kluzácích nebo případně v ultralehkých letadlech. Provedená rešerše ukazuje základní požadavky kladené na soustavy řízení a různá konstrukční řešení, která zajišťují splnění těchto požadavků. Shrnutí rešerše poté porovnává možné varianty. Následuje kapitola, ve které se nachází seznámení se zadaným křídlem obsahující jeho základní parametry. Dále jsou popsány mechanismy a řešení použité v návrhu soustavy příčného řízení a vztlakové mechanizace včetně podrobnějšího odůvodnění jejich volby. Výsledkem návrhu je soustava řízení vykazující požadované vlastnosti, kterými jsou například automatické propojení jednotlivých soustav, diferenciace výchylky křidélkovacího pohybu, rozdíl poměru křidélkovací a klapkovací výchylky na vnějším a vnitřním segmentu flaperonu nebo umístění mixážního mechanismu do prostoru křídla. Pro předběžnou kontrolu realizovatelnosti byl proveden pevnostní výpočet na části, která byla odhadnuta jako nejnamáhanější. Výsledkem MKP výpočtu bylo redukované napětí podle Von-Mises rovné 61 MPa, které se nachází hluboko pod mezí kluzu běžných hliníkových slitin.
Pasivní bezpečnost lehkých letadel
Střecha, Daniel ; Šplíchal, Jan (oponent) ; Löffelmann, František (vedoucí práce)
Pasivní bezpečnost v odvětví všeobecného letectví je na rozdíl od automobilového průmyslu stále oblastí s velkými nedostatky. Ať už jsou zmíněny bezpečnostní pásy, airbagy anebo lepší materiály pohlcující energii nárazu. Ve všech těchto aspektech je automobilový průmysl o několik let před tím leteckým. Tato bakalářská práce slouží jako ucelený přehled o pasivní bezpečnosti u lehkých letadel. Jsou zde představeny hlavní faktory ovlivňující toleranci lidského těla a kritéria, která se používají v leteckých stavebních předpisech. Jeden z hlavních cílů této práce bylo udělat přehled o bezpečnostních prvcích, které je možné do lehkých letadel implementovat i po uvedení konkrétního letadla do provozu. Vybrány byly bezpečnostní pásy, airbagy, protipožární systémy, balistický záchranný padák a systém nouzového vysílání (ELT). Každý z těchto prvků disponuje jinou váhou a hlavně cenou. Mezi ty dražší a hlavně hmotnostně vyšší systémy patří balistický záchranný padák, který disponuje velkou výhodou v podobě bezpečného přistání při selhání hlavních řídících složek letadla, ale je to kompenzováno velkými náklady na pořízení a na údržbu. Výsledkem této práce je také dotazník, který byl distribuován mezi několik pilotů a provozovatelů lehkých letadel. Po vyhodnocení se ukázalo, že mezi oblíbené prvky pasivní bezpečnosti u pilotů patří systém ELT, čtyřbodové bezpečnostní pásy a balistický záchranný padák. Kromě toho dotazník odhalil, že při výběru letadla by piloti upřednostnili letové výkony a vlastnosti před pasivní bezpečností. Do budoucna je tedy důležité zaměřit se na širší povědomí o pasivní bezpečnosti již při výcviku pilotů.
Návrh sendvičových insertů monokoku Formule student
Velfl, Tomáš ; Šplíchal, Jan (oponent) ; Löffelmann, František (vedoucí práce)
Bakalářská práce se věnuje insertovým spojům a uchycení zavěšení kol na závodním rámu vozidla Formule Student. Nejdříve byla zpracována rešerše pro získání potřebných znalostí o dané problematice. Poté bylo experimentálně a výpočetně stanoveno vnější zatížení namáhající dané spoje. Před zahájením vlastního návrhu uložení proběhlo zkoumání vlivu zavedení lokálních sil do sendvičové struktury monokoku, a to nejdříve na malých kalibračních vzorcích. V první fázi testování došlo k ověření mechanismů porušování, interakci mezi jednotlivými komponenty kompozitního sendviče a vyzkoušení různých provedení uchycení za použití odlišných materiálů. Na základě získaných dat byly zpřesněny materiálové knihovny a vytvořeny výpočetní modely, které byly rozšířený o parametrizaci. V dalším kroku byly tedy iteračně vytvořeny finální návrhy jednotlivých bodů zavěšení splňující předem stanovené cíle. Během validačních zkoušek byla prokázána funkčnost daného návrhu a dostatečné nadimenzování. Bylo využito také technologií jako například CT sken. Výsledky byly vyhodnoceny a stanovily se další možnosti testování a další zlepšení současného řešení.
Využití přírodních zdrojů pro zahradní skleník
Šplíchal, Jan ; Babička Fialová, Dominika (oponent) ; Jegla, Zdeněk (vedoucí práce)
Diplomová práce provádí analýzu potenciálu využití přírodních zdrojů, konkrétně slunečního záření a dešťové vody, pro zahradní skleníky různých velikostí, pomocí vlastních vytvořených bilančních výpočtových nástrojů a jimi provedených výpočtů s využitím dostupných meteorologických dat. Současně práce podává ucelený přehled technologických možností fotovoltaických a závlahových systémů v kontextu zahradních skleníků. Z výsledků provedených výpočtů vyplývá, že vhodně navržená technologická řešení mohou efektivně zajistit dostatek elektrické energie a vody pro autonomní funkci systému. U menších skleníků postačuje pro běžný sezónní provoz jednoduchý fotovoltaický systém s jedním panelem plochy asi 0,5 m2 a baterií s kapacitou 300 Wh. Pro středně velké a větší skleníky je nutné zvážit optimální počet panelů a baterií vzhledem k provozním potřebám a délce sezóny, počet panelů a baterií je ale i v tomto případě přijatelný. U závlahového systému je důležité zohlednit kapacitu sudu, která by měla být přiměřená k způsobu využití vody. Při uvažovaném primárním využití kapénkové závlahy pak provedené analýzy ukazují, že by měla postačovat i pro potřeby větších skleníků kapacita sudu 100 litrů.
Výpočet vzpěrné stability nosného systému
Majer, Tomáš ; Löffelmann, František (oponent) ; Šplíchal, Jan (vedoucí práce)
Rešeršní část práce shrnuje poznatky z oblasti výpočtu vzpěrné stability a způsobů přenosu tepla. V další části je řešen výpočet vzpěrné stability dvou typů vzorků za pomocí analytického přístupu, metody konečných prvků a ověřen s využitím experimentálního měření. V neposlední řadě se práce zabývá CFD výpočtem pro zjištění teplotního pole na zkoumaných vzorcích, který je využit pro výpočet vzpěrné stability s teplotním ovlivněním.
Comparison of FEM models using 1D and 2D elements used to flutter analysis
Zubaľ, Filip ; Navrátil, Jan (oponent) ; Šplíchal, Jan (vedoucí práce)
The diploma thesis deals with flutter, which is one of the most dangerous dynamic aeroelastic phenomena in aviation. The work includes the creation process and subsequent flutter analysis of two FEM models of the wing of the BUT 051 Ray experimental aircraft. The goal of the work is to compare individual FEM models and determine the critical flutter speed, to evaluate the effectiveness and usability of FEM models created by 1D or 2D elements.
Nové slitiny hliníku v konstrukci letadel
Przeczek, Jan ; Šplíchal, Jan (oponent) ; Klement, Josef (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá nově vyvinutými tvářenými slitinami hliníku určenými pro aplikace v leteckém průmyslu. Úkolem práce je porovnat v současnosti používané letecké hliníkové slitiny s klasickými a naznačit směr vývoje v této oblasti. Porovnání je zaměřeno především na vylepšení mechanických popřípadě technologických vlastností slitin.
Zvyšování životnosti střižníků povlakováním
Šplíchal, Jan ; Lidmila, Zdeněk (oponent) ; Podaný, Kamil (vedoucí práce)
Práce předkládá možné metody vedoucí ke zvýšení životnosti střižných nožů vyrobených z oceli 19 436 určených ke stříhání statorových a rotorových plechů z křemíkové oceli. Tyto plechy se vyznačují vysokou tvrdostí, což negativně působí na ostří střižníků. Experimentálním měřením tvrdosti na dodaných vzorcích bylo ověřeno stávající tepelné zpracování na povrchu a uvnitř střižníku. Naměřená hodnota 62 HRC odpovídá vstupním požadavkům. Na základě literární studie byla jako nejvhodnější metoda zvolena kombinace chemicko – tepelného zpracování a povlakování. Z důvodu zachování mikrostruktury střižníku vzniklé po tepelném zpracování bylo nutné povlak nanést pomocí fyzikálního napařování, které se vyznačuje nízkými teplotami depozice. Povlak s označením FeinAl se bude aplikovat pomocí katodového obloukového napařování a je primárně určen k ochraně tvářecích a střižných nástrojů.
Simulation of ultrasonic wave in the composite aircraft structures
Cimrhanzl, Jan ; Koštial, Rostislav (oponent) ; Šplíchal, Jan (vedoucí práce)
In the present thesis, SHM methods used in aviation are described, and series of FEM simulations of UGW propagation in the thin-walled composite aircraft structure have been performed. For the simulation, pitch-catch SHM method is used. Experimental simulations are performed on two panels from a different material, and each of those two materials is tested with three configurations of crack and one configuration without a crack. For the simulation preprocessor MSC.Patran and two post processors MSC.Nastran and MSC.Dytran are used for comparison of results. Simulations showed that cracks in the panel are affecting velocity and amplitude of waves. In configurations with crack, velocity and amplitude are lower than in the case without a crack. In FEM simulations, post processor MSC.Nastran showed more accurate and easier data for reading for further study of UGW propagation.
Konstrukce řízení ultralehkých letounů
Marek, Ondřej ; Šplíchal, Jan (oponent) ; Juračka, Jaroslav (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá soustavou řízení ultralehkého kluzáku D-14. Na základě rešerše používaných konstrukčních řešení na ULL je navrženo vlastní konstrukční provedení jednotlivých prvků a uzlů. Dále je v souladu s předpisem UL-2 určeno zatížení tras hlavního řízení. Součástí je i 3D model trupu letounu s prvky jednotlivých soustav.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 65 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.