Original title:
Tvorba a aplikace plánovacího modelu v oboru výroby automobilových dílů
Translated title:
Development and Application of Planning Model in Automotive Supplier Industry
Authors:
Rubáš, Jan ; Chlapek, Dušan (advisor) ; Pour, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Plánování, ať již v podnicích zaměřených na výrobu automobilových dílů nebo jinde, je nezbytnou součástí úspěšného řízení. Prostřednictvím plánování podnik formuluje odpovědi na otázky "kde jsme", "kde bychom mohli být v budoucnu", "kde chceme být", "jak se tam dostaneme" a "jak poznáme, že se nám to podařilo". Samotná existence plánovacích procesů prosperitu podniku nezaručuje. To, jakou přidanou hodnotu může plánování podniku přinést, se do značné míry odvíjí od jeho obsahu a formy. Aby přínosy plánování převážily nad jeho náklady, je nutné zvolit vhodné ukazatele podnikové výkonnosti a plánovat je vhodnými postupy a vhodnými nástroji. Cílem této práce je navrhnout plánovací model, který bude vycházet z potřeb českých firem podnikajících v oboru výroby automobilových dílů, a následně prezentovat způsob, jakým lze navržený plánovací model prakticky realizovat. Hlavní přínos práce spočívá v identifikaci specifických potřeb řízení firem podnikajících v oboru výroby automobilových dílů a v návrhu plánovacího modelu reflektujícího tyto potřeby. Vedlejší přínos lze spatřovat v rozboru obsahu a významu plánovacích modelů a v poskytnutí návodu pro jejich tvorbu.Planning is an indispensable component of successful management, either in the automotive supplier industry or elsewhere. Through planning, the company formulates answers to questions "where are we now", "where we could be in the future", "where do we want to be", "how do we get there" and "how do we realize that were successful". The mere existence of planning processes does not grant prosperity of the company. The value-added of planning depends substantially on its subject and form. In order that the gains are higher than the costs, it is necessary to set up proper performance indicators, planning methods and planning tools. The objective of this work is to develop a planning model reflecting the needs of Czech automotive suppliers and to present a way of how the model might be implemented in practice. The main contribution of this work lies in identification of common managerial needs in the automotive supplier industry and in suggested planning model reflecting these needs. A value might be found also in the analysis of the meaning and value of planning models and in providing guidelines for their developement.
Keywords:
automotive supplier industry; Cognos Planning; planning model; Cognos Planning; plánovací model; výroba automobilových dílů
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/13826