Název:
Analýza hudební řeči domorodých obyvatel Šalamounových ostrovů
Překlad názvu:
Analysis of polyphony of indigenous people of Solomon Islands
Autoři:
Míšek, Jakub ; Tichý, Vladimír (vedoucí práce) ; Matoušek, Vlastislav (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] MÍŠEK, Jakub: Analýza hudební řeči domorodých obyvatel Šalamounových
ostrovů. [Bakalářská práce]. Akademie múzických umění v Praze. Hudební
a taneční fakulta; Katedra teorie a dějin hudby. Vedoucí práce : prof.
Vladimír Tichý, CSc. Stupeň odborné kvalifikace: Bakalář hudební teorie.
Praha : HAMU, 2011. 70 s.
Tato práce se zabývá analýzou hudby domorodých obyvatel
Šalamounových ostrovů, která je charakteristická pro své časté využívání
vícehlasu. Když se český čtenář probírá zahraniční, zejména anglicky
psanou, literaturou, objeví časté užívání slova polyphony. Předkládaný text
řeší, zda je pro dané případy oprávněné užití jeho českého ekvivalentu
polyfonie. Po stručném shrnutí historického vývoje oblasti a charakteristice
místních hudebních kultur analyzuje devět příkladů vokálních písní
z ostrovů Guadalcanal, Savo a Malaita zaměřených na otázky melodiky,
rytmiky a strukturování. Poslední část se zaobírá otázkami homofonie,
heterofonie a polyfonie, zkoumá jejich vztah a přesahy. Na základě vlastní
metody analýzy založené na percepčním hledisku dokazuje, že se o
polyfonii dá hovořit i v hudbě mimoevropské.
Klíčová slova: Šalamounovy ostrovy, etnická hudba, homofonie,
heterofonie, polyfonieMÍŠEK, Jakub: Analysis of Polyphony of Indigenous People of Solomon
Islands. [Bachelor?s thesis]. Academy of Performing Arts in Prague. Music
Faculty; Department of Music Theory and Music History. Thesis advisor :
prof. Vladimír Tichý, CSc. Degree: Bachelor of Music Theory. Prague :
HAMU, 2011. Pp. 70.
The thesis provides an analytic view of the music of indigenous people of
Solomon Islands which is distinguished by its frequent use of polyphony.
A Czech reader going through the foreign, especially English-written
literature, discovers a frequent use of the word polyphony. The thesis
attempts to decide whether all these cases are entitled to be labelled with
the Czech equivalent of the word polyphony, polyfonie. After a brief
summary of the historical development in the region and depicting the
main features of local musical cultures, the thesis presents nine analyses
of examples of vocal songs coming from the islands of Guadalcanal,
Malaita and Savo, which are focused on issues of melody, rhythm and
structure. The last part deals with questions of homophony, heterophony
and polyphony and explores their relationships and overlaps. Using my
original method of analysis based on perceptual approach, the thesis
proves that the term polyfonie can be used for non-European music.
Keywords: Solomon Islands, ethnomusicology, homophony, heterophony,
polyphony
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/7064