Original title:
Vnitřek a vnějšek: zahrada jako strategie tvořivosti
Translated title:
Interier and exterier. garden as a strategy of a creative process
Authors:
Moralesová, Alexandra ; Petříček, Miroslav (advisor) ; Vojtěchovský, Miloš (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Předkládaný esej je zamyšlením nad významem zahrady v evropském kontextu, zejména té okrasné, kterou zde zkoumáme jako akt reprezentace. Proměnlivost modelů ideálních zahrad může být nahlížena jako přímý výraz proměň paradigmatu, který je vždy nevyhnutelně spjat se způsobem reprezentace vyjadřující vládnoucí přesvědčení (politika i estetika tvoří spojité nádoby). V této perspektivě je pojednána například barokní francouzská zahrada nebo v reakci na ni vzniklý anglický park. Vzápětí na to však vyvstávají hned dvě podstatné otázky a to, zda-li se spíše než o akt reprezentace nejedná o akt narace, a zda-li existuje způsob umožňující vnímat zahradu nepojmově jako možnou strategii tvořivosti. Poslední možnost v práci otevíráme a uvádíme některá díla jako případy, kdy lze autorovu tvořivost nahlédnout v představě zahrady.This essay reflects on the meaning of a garden, mainly decorative, in European context. Such garden is explored as an act of representation. The variability of models of an ideal garden can be seen as a direct manifestation of variability of paradigms always inevitably connected to the ways of representation, which are the expression of the dominant ideology (where politics and aesthetics coexist). In that perspective we are dealing with the "Garden ? la francaise" and its latter counterpart, the "English landscape park". But at the same instant two essential questions arise: the first one asks whether we shouldn't talk about narration rather than of representation, and the second one looks into the possibility of perceiving a garden not through concepts and notions but as a strategy of creative process instead. That option has been opened up in this essay and supported by several examples of artworks, where their author's imaginative process might be likened to a garden.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/7024