Original title:
Pohyby čtení
Translated title:
Movements of reading
Authors:
Švarcová, Barbora ; Blažíček, Martin (advisor) ; Pospiszyl, Tomáš (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Ve své bakalářské práci na základě několika případových studií zkoumám vztah textu a pohyblivého obrazu v uměleckém kontextu. Zajímá mě proměnlivost recepce těchto dvou médií a jejich vzájemné ovlivňování. Zároveň se snažím dopátrat motivací současných umělců využívajících principu ?textu v textu?. Jelikož jde o díla vytvořená v posledních zhruba deseti letech, zasazuji je do aktuálního společenského diskurzu. To znamená, že podnikám menší exkurzy i do neumělecké sféry, kde se princip zdvojení médií též hojně využívá. Ty potom slouží jako pomocné orientační body v analýzách jednotlivých děl. Zajímá mě tedy ne jen otázka nestandardních podmínek čtení, ale stejnou měrou i ideologické podhoubí tohoto principu.In my bachelor's thesis, on the basis of several case studies I examine the relationship between text and moving images in an artistic context. I am interested in the volatility of the reception of these two mediums and their mutual influence. At the same time I attempt to ascertain the motivation of contemporary artists using the principle of "text within text". Because this pertains to works created in roughly the last ten years, I frame them within the current social discourse. This entails venturing even into non-artistic spheres, were the principle of the doubling of media is also prolific. These forays then serve as points of reference in the analysis of individual works. I am interested not only in the question of the unconventional circumstances of the reading, but by the same measure also the ideological platform of this principle.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/7022