Název:
Petr Eben - chorální inspirace na pozadí varhanního díla
Překlad názvu:
Petr Eben - choral inspiration the organ works
Autoři:
Zahrádková, Marie ; Tůma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Černý, Pavel (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na skladatele, varhaníka, klavíristu a vynikajícího pedagoga Petra Ebena (1929 - 2007) a jeho skladby s chorálními inspiracemi. Za základní stavební kámen svých četných kompozic si Petr Eben zvolil římskokatolický liturgický zpěv, gregoriánský chorál, který pro něj sehrál v životě důležitou roli. Zajímal se jednak o hudební složky (melodiku, rytmiku), jednak o obsahovou a duchovní stránku tohoto zpěvu. Všechny zkušenosti získané při poslechu a během studia gregoriánského chorálu Petr Eben uplatnil ve své rozsáhlé tvorbě. V práci se dále zabývám problematikou soužití moderního hudebního jazyka s nejstaršími hudebními prameny, tím jak soudobé hudební prostředky spojené s historickou hudební praxí působí v Ebenově díle. Vedle objevování chorálních citací ve varhanních skladbách Petra Ebena se zaměřuji na principy práce s gregoriánským, protestantským a svatováclavským chorálem.This bachelor thesis deals with composer, organist, pianist and a great pedagogue Petr Eben (1929 - 2007) and his pieces with choral inspirations. Petr Eben chose Roman Catholic liturgical chant - the Gregorian chant, which played important role for him, as a corner-stone of his numerous pieces. He took interest in both the musical components (melodics, rhytmics) and the content and spiritual aspects of this chant. In his extensive work he was able to employ all of his experiences gained through listening and studying the chant. In this thesis I focus on the issue of coexistence of modern musical language with the oldest musical origins through influence of contemporary musical means connected with historical musical experience that we see in Eben´s work. In addition to revealing of choral citations in Eben´s organ pieces, I focus on the principles of working with gregorian, protestant and saint Wenceslas chant.
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/6837