Original title:
Mieczyslaw Weinberg a jeho tvorba pro violoncello.
Translated title:
Mieczyslaw Weiberg and his music for cello.
Authors:
Virglerová, Zuzana ; Petráš, Miroslav (advisor) ; Hošek, Jiří (referee) ; Ericsson, Mikael (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Moje diplomová práce se zabývá dílem skladatele Mieczyslawa Weinberga a zaměřuje se zejména na jeho tvorbu pro violoncello. V první kapitole jsem uvedla Weibergův životopis, aby bylo možno udělat si představu o době a podmínkách, ve kterých skladatel žil a tvořil. Druhou kapitolu tvoří Weibergovo dílo. Nejprve uvádím to nejdůležitější z jeho hudby pro celkovou představu o šíři jeho tvorby a poté představuji všechna jeho díla pro violoncello. Velmi důležitý vliv na uměleckou osobnost Weinberga měl Dmitrij Šostakovič, proto jednu část kapitoly věnuji i tomuto uměleckému dialogu. Ač je M. Weinberger u nás zatím ještě téměř neznámý, ve světě už vzniká mnoho nahrávek jeho hudby. Ty nejnovější zde pro informaci uvádím. Přikládám i odkazy na texty o jeho životě a díle. Člověkem , díky kterému můj zájem o Weinbergovu hudbu vůbec mohl vzniknout, je prof. Josef Fejgeson. Tento violoncellsta je velkým zastáncem a propagátorem Weibergovy hudby a proto bych ho ve své práci, alespoň ve zkratce, také ráda představila. Je mu věnována třetí kapitola. Abych o Weibergově hudbě nemluvila pouze teoreticky, přináším ve čtvrté kapitole jedno dílo z jeho tvorby pro violoncello, 24 Preludií pro violoncello solo, op.100. V této kapitole popisuji okolnosti vzniku díla a poté se věnuji jeho hudebnímu rozboru. Na závěr přikládám několik fotografií Weinberga a jeho přátel.My graduation thesis deals with the work of composer Mieczyslaw Weiberg and focuses particularly on his compositions for cello.In the first chapter I have given Weiberg´s biography so that we can imagine and understand the era and conditions in which the composer lived and composed. The second is about Weinber´s work. First I list the most important compositions of his entire work and then I introduce all the cello pieces. Dmitrij Shostakovuch had a very important influence on Weiberg´s artistic personality. Therefore one part of this chapter is dedicated to this artistic dialogue. Though Weiberg is still relatively unknown in the Czech republic, in other countries many new recordings of his music are being released. I mention here the latest ones as well as some texts about his life and work. It is prof. Josef Fejgelson who ispired my interest in Weiberg´s music. This cellist is a supporter and propagandist of his music and so I also want to introduco him shortly in chapter three of this thesis. Not to speak only theoretically about Weinberg´s music, in chapter four I am showing one of his cello compositions - 24 Preludes for cello solo, op. 100. I mention the circumstances of its origin and then I make an analysis of this piece. Finally I attach also some photos of Weinberg and his friends.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/6553