Original title:
Stereofonní mikrofonní systémy v akustickém prostoru
Translated title:
Stereo microphone systems in acoustic space
Authors:
Hadraba, Jakub ; Pinkas, Martin (advisor) ; Syrový, Václav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato práce nabízí bližší analytický pohled na stereofonní mikrofonní systémy a základní principy lokalizace zdánlivých zvukových zdrojů na stereofonní bázi: časový rozdíl mezi signály ∆t a rozdíl signálových úrovní ∆L. Základ práce tvoří akustické měření v prostorách koncertního sálu, kde bylo pomocí testovacích signálů změřeno více než 100 konfigurací mikrofonních systémů. Na výsledcích měření jsou představeny základní typy stereofonie: fázová, intenzitní a smíšená. U každého typu stereofonie je dokumentován vliv parametrů mikrofonních systémů (velikost báze, odklon mikrofonních os, volba směrové charakteristiky atd.) na zachycený rozdíl ∆t a ∆L. Práce umožňuje blíže studovat principy lokalizace u stereofonních systémů a rozsah jejich platnosti v akustickém prostoru.The thesis features an analytic view on stereo microphone systems and basic localization principals of phantom sound sources: time?of?arrival differences ∆t and signal level differences ∆L. All information throughout the thesis is based on an acoustic measurement of more than 100 microphone setups performed in a concert hall. Three fundamental types of stereophony ? time?of?arrival, intensity, and mixed ? are described using the results of the measurement. Various microphone system parameters, such as microphone distance, angle between microphones, polar pattern choice, are discussed, particularly their influence on captured ∆t and ∆L differences. The thesis allows a closer investigation of localization principles including the extent of their effectiveness in a real acoustic space.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/6503