Název:
Postavení a role sourozenců dětí s těžkým zdravotním postižením v rodině
Překlad názvu:
The attitude and the role of siblings of children with strong mental handicaps in a family
Autoři:
HAZUKOVÁ, Michaela Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V teoretické části se věnuji problematice zdravotního postižení a jeho rozdělení. Dále popisuji model duševní krize rodičů, která je způsobena zjištěním, že jejich dítě má zdravotní postižení. Jsou zde nastíněna specifika rodiny, která pečuje o dítě s těžkým zdravotním postižením se zaměřením na rodiče postiženého dítěte a zejména pak na jeho zdravého sourozence. Cílem výzkumné části je zjistit, jak tráví zdravé děti svůj volný čas se svými sourozenci s těžkým postižením a zároveň zjistit, jaké jsou na sourozence dítěte s postižením kladeny nároky ze strany okolí. Pro realizaci výzkumné části práce jsem zvolila kvalitativní typ výzkumu, metodu dotazování, techniku polořízených rozhovorů. Výzkum probíhal v soukromém prostředí sourozenců dětí s postižením bez přítomnosti jiné osoby v období od května do července 2009. Pro výběr respondentů jsem zvolila vlastní zdroje, které mám díky dobrovolné činnosti v dětském centru ARPIDA o.s.. Celkem jsem oslovila deset zdravých sourozenců, z toho výzkumu se nakonec bylo ochotno zúčastnit sedm z nich. Výzkumný soubor č. 1 tvořili zdraví sourozenci ve věku 13- 21 let. Soubor č. 2 tvořili tři sourozenci s těžkým zdravotním postižením, kteří byli v sourozeneckém vztahu s osobami z prvního souboru. Všichni respondenti bydlí v Českých Budějovicích nebo v jeho blízkém okolí. Výsledky výzkumu ukázaly, že zdraví sourozenci věnují svůj volný čas svým sourozencům s postižením zejména v činnostech, které mohou vykonávat dohromady. Jednalo se o tyto činnosti: sledování televize, hraní her, sledování sportovních utkání, pomáhání při zvládání úkonů v péči o sourozence s postižením aj. Do společně tráveného času řadili respondenti především rodinné rituály: stolování, odpolední siesty, svátky, oslavy a návštěvy. Všichni respondenti uvedli, že je na ně vyvíjen větší tlak okolí a každý tuto situaci snáší jinak. Uvedenou bakalářskou práci je možno využít v institucích, které pracují s rodinou, jako jsou pedagogicko psychologické poradny a speciálně pedagogická centra. Tato práce by také mohla být přínosem pro samotné rodiny dítěte se zdravotním postižením. In the theoretical part I devote to the problems of a health handicap and its division. Further I describe a model of the psychic crisis of parents evoked by the recognition that their child has the handicap. There are outlined specifics of the family that is taking care of the hard handicapped child targeted to the parent of the disabled child and especially to his healthy sibling. An aim of the experimental part is: 1st - to discover how healthy children spend their leisure time with their hard handicapped siblings, 2nd - to find out which requirements from the neighbourhood are laid on the sibling of the handicapped child. For a realization of the experimental part of the work I chose a qualitative type of the research, a questioning method, an interview technique. The research took place in a private milieu of the handicapped children´s siblings without a presence of another person in the period from May to July 2009. Respondents I chose from my own sources thanks to my voluntary activities in ARPIDA Centre. I addressed in total 10 healthy siblings, 7 of them were willing to take part in the research in the end. The experimental set No.1 was made up of healthy siblings at the age from 13 to 21 years. The set No. 2 was made up by three siblings with a hard health handicap being with the persons from the Set No. 1 in the sibling relationship. All the respondents live in České Budějovice or its surroundings. Results of this experiment showed the fact that healthy siblings dedicate their leisure time to their siblings with a handicap mainly in activities they can do together. They are as follows: watching TV, playing games, looking at sports matches, helping to cope with acts etc. Above all the respondents classified their shared time as family rituals: dining, afternoon siestas, feasts, celebrations and visits. All the respondents stated that they feel a greater pressure from their neighbourhood on themselves and each of them bears with the situation in another way. The above mentioned bachelor work can be used in institutions working with families, i.e. Pedagogic psychological counselling services and Special pedagogical centres. This work can also be a contribution for the families of children with the health handicap themselves.
Klíčová slova:
postižení; psychologie; rodina; sourozenec; speciální pedagogika; disability; family; psychology; sibling; special education Citace: HAZUKOVÁ, Michaela. Postavení a role sourozenců dětí s těžkým zdravotním postižením v rodině . České Budějovice, 2009. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/13346