Original title:
Extenze značky
Translated title:
Brand Extension
Authors:
Nováková, Jana ; Koudelka, Jan (advisor) ; Štědroň, Bohumír (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem této diplomové práce je objasnit problematiku a významnost asociačního přemostění mezi mateřskou značkou a její extenzí. Pomocí analýzy sekundárních i primárních dat a s využitím metodiky volných asociací je postupně zkoumáno pět značek (Michelin, Cosmopolitan, Duracell, BIC a Aquila) a jejich zajímavé extenze. V rámci analýzy je kladen důraz na dominanci asociací, jejich vnitřní význam a souvislost asociací rozšířené a mateřské značky. V návaznosti na zjištěná úzká místa jednotlivých značek jsou v závěru stanovena doporučení týkající se vnitřního významu asociací, skrytého významu kategorie, umělosti asociací, falešného úspěchu extenze a minoritního významu produktových kategorií.The goal of this Master`s Thesis is to clarify issues and significancy of association bridging between parent brand and its extension. By analysing secondary and primary data and by using free association method I researched five brands (Michelin, Cosmopolitan, Duracell, BIC and Aquila) and their interesting extension. Within the analysis is highlighted the dominance of associations, their internal meaning and connection of associations between the extension and the parent brand. In conclusion, in response to found bottlenecks of researched brands are some recommandations about the internal meaning of associations, hidden meaning of category, artificiality of associations, fake success of extension and minor meaning of a product category.
Keywords:
associations; brand; extension; asociace; extenze; rozšíření; značka
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/29935